8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

پالایشگاه-کاسپین-kianpetroleum
پالایشگاه-کاسپین-kianpetroleum

پالایشگاه کاسپین

پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای کاسپین به عنوان یکی از ۷ پالایشگاه بخش خصوصی در استان گلستان ساخته می شود.

پالایشگاه کاسپین در نزدیکی دریای خزر با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز مطابق با نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر ساخته خواهدشد، این پالایشگاه یکی از ۷ پالایشگاهی است که ساخت آن از سوی بخش خصوصی انجام می گیرد.

عملیات اجرایی و ساخت این ۷ پالایشگاه جدید که به ظرفیت پالایش نفت و تولید بنزین خواهد افزود با سرمایه گذاری حدود ۱۵ میلیارد یورو هم اکنون آغاز شده است، بطوری که به گفته مسئولان وزارت نفت، عملیات اجرایی پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از ۷ پالایشگاه بخش خصوصی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و انتظار می رود این طرح تا ۴ سال آینده به بهره برداری برسد.

ظرفیت پالایشگاه ها

همچنین پالایشگاه هرمز نیز با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۹۰، پالایشگاه پارس شیراز با ظرفیت پالایشی ۱۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۸۹، پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز تا ۳ سال آینده، پالایشگاه کاسپین در سال ۱۳۹۲، پالایشگاه شهریار تبریز با ظرفیت پالایش ۱۵۰ هزار بشکه در روز تا ۲ سال دیگر و پالایشگاه خوزستان با تصفیه ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری می رسد.

اثرات زیست محیطی پالایشگاه

 ارزیابی اثرات زیست محیطی(EIA) احداث و بهره برداری از پالایشگاه کاسپین در زمینی که با تالاب بین المللی گمیشان حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد را به روش های چک لیست ساده و ماتریس لئوپلد مورد بررسی قرار می دهد. پالایشگاه نفت کاسپین با ظرفیت پالایش ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام دریای خزر در روز احداث خواهد شد. با توجه به سهم ۱.۵ میلیون بشکه در روز ایران از نفت دریای خزر و مصرف فرآورده های پالایشگاهی توسط استانهای شمالی و شمال شرق کشور، هیات دولت تصمیم به احداث این پالایشگاه را در شمال کشور گرفته است.

با توجه به موقعیت مکانی حاشیه رودخانه اترک از نظر محرومیت، دسترسی و امکان تامین زیر ساختها، مناطق محروم شرقی استان گلستان برای احداث پالایشگاه انتخاب گردید. البته مکان یابی احداث این پالایشگاه به صورت مفصل و مبسوط توسط شرکت مهندسین مشاور صدر صنعت انجام شده و در نهایت دو گزینه برای احداث پالایشگاه انتخاب شد. از دیدگاه ارزیابی زیست محیطی، احداث پالایشگاه نفت کاسپین در منطقه گمیشان با توجه به امتیازات منفی بالا و لزوم انجام هزینه های گزاف برای کاهش اثرات منفی و اجرای برنامه های مدیریت و پایش پر هزینه، نسبت به یک پالایشگاه نفت نرمال، توصیه نمی شود.

پالایشگاه نفت کاسپین گلستان (گرگان) یکی از پالایشگاه‌های در دست احداث در ایران است.

این پالایشگاه قرار است تا سال ۲۰۱۲ تکمیل شود. با تکمیل آن امکان پالایش و فرآورش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام تولیدی کشورهای حاشیه دریای خزر در این پالایشگاه را فراهم خواهد کرد.

سود آوری پالایشگاه کاسپین

پالایشگاه کاسپین برای ایجاد حداکثر سودآوری، مجموعه‌ای از پالایشگاه و پتروشیمی خواهد بود به طوری که هم تولید محصولات پتروشیمی و هم فرآورده‌های نفتی در این پالایشگاه در دستور کار قرار دارد.

این پالایشگاه که قرار است روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۱ میلیون لیتر گازوئیل تولید کند، بخشی از تولید خود را راهی بازارهای همسایه ایران همچون ترکیه، افغانستان و پاکستان خواهد کرد.

با ایجاد این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای، روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین، ۱۱ میلیون لیتر نفت گاز، ۵‎/۶ میلیون لیتر نفت کوره، ۴‎/۷ میلیون لیتر نفت سفید و ۴‎/۵ میلیون لیتر گاز مایع تولید خواهدشد.

این پالایشگاه که قرار است روزانه ۲۰‌میلیون لیتر بنزین و ۱۱‌میلیون لیتر گازوئیل تولید کند پس از بهره‌برداری، بخشی از تولید خود را به بازارهای همسایه همچون ترکیه، افغانستان و پاکستان صادر خواهد کرد و بخش از خوراک مورد نیاز پالایشگاه کاسپین از محل میادین تازه اکتشافی نفت ایران در دریای خزر تامین خواهد شد.