صنعت-پتروشیمی-در-کره-جنوبی-kianpetroleum
16
مهر

پالایشگاه های کره جنوبی

صنعت-پتروشیمی-در-کره-جنوبی-kianpetroleum
صنعت-پتروشیمی-در-کره-جنوبی-kianpetroleum

صنعت پتروشیمی در کره جنوبی

کره جنوبی با تولید ناخالص داخلیِ اسمی GDP-n1500 میلیارد دلار، یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است. این رقم حدود ۴ برابر GDP-n جمهوری اسلامی ایران می باشد. 

از مهمترین دلایل کسب این جایگاه اقتصادی، توجه دولت کره جنوبی به توسعه صنعت پالایشی و پتروشیمی می باشد.

حدود ۶۰% از اقتصاد کشور کره جنوبی در اختیار شرکت‌های خوشه‌ای کره‌ای ( نظیر سامسونگ، ال جی، هیوندای و . . .) می باشد.

پالایشگاه شهر اولسان کره جنوبی

سومین پالایشگاه بزرگ جهان در شهر اولسان کره جنوبی قرار دارد. این پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۸۴۰ هزار بشکه تولید مقام سوم را از آن خود کرده است. پالایشگاهی که در سال ۱۹۶۴ نخستین یونیت آن در عرض کمتر از ۱۶ ماه به بهره برداری رسیده که در نوع خود در آن تاریخ بی نظیر بوده است.

سومین پالایشگاه بزرگ جهان دارای پنج واحد تقطیر نفت خام و یک واحد پارازایلین با ظرفیت ۷۵۸ هزار تن در سال است. از ویژگی‌های مهم سومین پالایشگاه بزرگ جهان وجود مخازن بسیار بزرگ دخیره سازی نفت خام و فرآوده‌های نفتی است که در کمتر پالایشگاهی در سطح جهان دیده می‌شود.۳۴ مخزن بزرگ پالایشگاه اولسان کره ظرفیت بسیار بالایی را در اختیار این کشور برای ذخیره سازی نفت خام و دیگر فرآورده های نفتی قرار داده است.

پالایشگاه یئوسو (صنعت پتروشیمی در کره جنوبی)

پالایشگاه یئوسو چهارمین پالایشگاه بزگ جهان با ظرفیت پالایش روزانه ۷۷۵ هزار بشکه در استان jelloa کره جنوبی قرار دارد. این پالایشگاه ابتدا در سال ۱۹۶۹ ساخته شد و واحد دوم آن نیز در سال ۲۰۰۷ به بهره برداری رسید. سورون یکی از سهامداران اصلی این پالایشگاه به شمار می رود.

پالایشگاه اونسان در سال ۱۹۶۹ از سوی هولدینگ دو شرکت بزرگGS کلتکسو شورون تاسیس شده است و دارای ویژگی‌های خاصی است. برای نمونه این پالایشگاه دارای کارخانه بزرگ روغن هیدروکراکر و تبدیل مواد سنگین و بی ارزش کوره ها به محصولات با ارزشی همچون نفت سفید و گازوییل است.

ویژگی پالایشگاه اونسان یعنی پنجمین پالایشگاه بزرگ جهان نیز در قرار گرفتن دو مجتمع بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی در کنار یکدیگر است به عبارت دیگر پالایشگاه اونسان که در سال ۱۹۹۰ تاسیسی شد با کاربردی دو گانه و تجهیزات خاص خود محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی را تولید و به بازار عرضه می کند.

میعانات گازی

کره جنوبی یکی از بزرگترین خریداران میعانات گازی ایران است و پالایشگاه‌های این کشور به ‌خوبی می‌توانند نفت سبک ایران را مورد پالایش قرار دهند.
در پی خصومت آمریکا علیه ایران و ایجاد محدودیت برای فروش نفت آن ، شرکت های پتروشیمی کره جنوبی در حال بررسی نفت دیگر فروشندگان نفت برای جایگزین کردن نفت ایران هستند .
اما با این وجود دلایلی مانند قیمت بالا، نوع کیفیت میعانات گازی و سنگین بودن نفت دیگر کشورها باعث شده است تا انتخاب برای شرکت‌های کره جنوبی بسیار سخت شود.

 به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کره جنوبی در ۲۰۱۷ تقریباً ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی وارد کرد و پنجمین وارد کننده بزرگ دنیا شد و روزانه  2.7 میلیون بشکه نفت و سایر مایعات مصرف کرد. سه تا از ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفت خام دنیا در کره جنوبی قرار دارند و این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات نفتی در جهان است. کره جنوبی تا حد زیادی وابسته به عرضه نفت خام از خاورمیانه است و در ۲۰۱۷ بیش از ۸۲ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از این منطقه وارد کرد.

پالایشگاه های کره جنوبی حالا باید دنیا را به دنبال جایگزین گران‌تری برای میعانات گازی ایران بگردند. واحد های پالایشی کره  برای فراوری میعانات گازی قطر و ایران طراحی شده اند که سولفور کمتری دارند و هیچ پسماندی تولید نمی کنند.