تاریخچه پالایشگاه نفت جی اصفهان

پالایش-نفت-جی.kianpetroleum
پالایش-نفت-جی.kianpetroleum

شرکت پالایش نفت جی

شرکت پالایش نفت جی یا پالایشگاه نفت جی با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در سال ۱۳۸۲ تأسیس گردیده‌است،این شرکت با ظرفیت اسمی ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ تن به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده انواع قیر در ایران و منطقه خاورمیانه می‌باشد.این شرکت دارای دو سایت تولید و ذخیره‌سازی در اصفهان و بندر عباس و منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس (در حال احداث) و دفتر مرکزی تهران می‌باشد.

سایت اصفهان دارای ۴ واحد مجزای تولید انواع قیرهای دمیده مجموعاً به ظرفیت اسمی ۴۰٬۰۰۰ بشکه درروز، قیرهای محلول به ظرفیت اسمی ۷۱۰۰ بشکه در روز و قیرهای امولسیونی به ظرفیت ۲۰۰ تن در روز است.این سایت یک واحد مجزا جهت تولید قیرهای پلیمری و اصلاح شده با ظرفیت۱۰۰٬۰۰۰ تن در سال دارد.

آزمایشگاه شرکت نفت جی

آزمایشگاه شرکت نفت جی مجهزترین آزمایشگاه صنعتی قیر کشور و منطقه بوده و به عنوان اولین آزمایشگاه اکرودیته بین‌المللی دارای گواهینامه استاندارد۱۷۰۲۵ ازسال ۲۰۰۷ میلادی شناخته شده‌است;این آزمایشگاه به عنوان یک مرجع صادرکننده نتایج آزمون انواع قیر و همکار شرکت‌های مختلف بازرسی از جمله SGS وAtlas در منطقه بوده، سایت بندر عباس مجتمع ذخیره‌سازی و پایانه صادراتی جهت ارائه خدمات متنوع تحویل در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

این مجموعه شامل ۸ دستگاه مخزن به ظرفیت ۳۰۰۰ تن (مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی۲۴٬۰۰۰ تن) است و طراحی، ساخت وبهره‌برداری این سایت براساس استانداردهای جهانی ASTM , IPS ،API, NFPA20 است و همچنین پروژه پلنت تولید انواع قیر شرکت پالایش نفت جی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در حال احداث بدست مهندسین این شرکت می باشد.

این شرکت در راستای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) ، رعایت الزامات زیست‌محیطی و کیفیت محصولات تولید موفق به اخذ گواهینامه‌های ISO/IEC17025 به سال ۲۰۱۲، ISO9001 به سال ۲۰۰۸، ISO/TS29001 به سال ۲۰۱۰، ISO14001 به سال ۲۰۰۴، ISO10015 به سال ۱۹۹۹، BS-OHSAS18001 به سال۲۰۰۷ و استانداردملی ایران ISIRI می‌باشد.

این شرکت دارای دو سایت تولید و ذخیره سازی در اصفهان و بندر عباس و دفتر مرکزی تهران می باشد.
سایت اصفهان : دارای ۴ واحد مجزای تولید انواع قیر‌های دمیده مجموعا به ظرفیت اسمی ۴۰،۰۰۰ بشکه در روز، قیرهای محلول به ظرفیت اسمی ۷۱۰۰  بشکه در روز و قیرهای امولسیونی به ظرفیت ۲۰۰ تن در روز است.  همچنین این سایت یک واحد مجزا جهت تولید قیر های پلیمری و اصلاح شده با ظرفیت ۱۰۰،۰۰۰ تن در سال دارد.
تولیدات شرکت پالایش نفت جی مطابق با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی بوده و محصولات این شرکت مطابق با طبقه‌بندی‌های ذیل تولید و عرضه می‌شوند:

طبقه بندی تولیدات شرکت

–    طبقه بندی نفوذی (Penetration Grade)
–    طبقه بندی عملکردی (PG) (Performance Grade)
–    طبقه بندی گرانروی (VG) (Viscosity Grade)
–     انواع قیر های امولسیونی:  تند شکن (QS) ، زود شکن(RS)، کند شکن  (MS)و دیرشکن  (SS)
–     انواع قیر های محلول: زود شکن (RC) ، کند شکن (MC)  و دیرشکن (SC)
–     تولید انواع قیر مطابق با استاندارد کشور استرالیا
–     تولید انواع قیر‌های خاص مطابق با نیاز مشتریان

از آنجا که فعالیتهای نفت جی در حوزه صندوق بازنشستگی نفت است، و نهادهای نظارتی برفعالیتهای مدیران صندوق نظارت میکنند این نظارت در حدی نیست که عملکرد مجموعه صندوق را به سمت دولتی بودن ببرد. در صندوق بازنشستگی هم نگاهها عمدتا بصورت خصوصی است و پروژهها و فعالیتها در مجرای خصوصی قرار می گیرند نه دولتی.

در این رابطه می توان به الگوبرداری صندوق از نهادهای خصوصی بزرگ دنیا اشاره کرد که نفت جی یکی از این الگوهای موفق است چراکه در بخش ترید و بازرگانی از جدیدترین مدلها در دنیا بهره برده است. در نتیجه اینطور میتوان گفت که سودآوری هرساله صندوق بازنشستگی نفت و زیرمجموعههایش به جهت نوع نگاه به بخش خصوصی در این شرکتها است.

ولی اگر نگاه صرفا بر مبنای نگرش دولتی باشد، مدیر مجموعه با این تفکر که هر ماه حقوق ثابتی را دریافت میکند، تلاشی برای حداکثر کردن سود شرکت نخواهد داشت.

عمده فعالیت نفت جی

عمده فعالیت نفت جی مندرج در اساسنامه شرکت، تولید قیر است اما با توجه به مواردی که به دلیل تهاتر بدهیها به نفت جی سپرده شده، احتمالا نقبی نیز به سایر فرآورده های نفتی داشته باشیم.

بزرگترین مینی ریفاینری کشور در بوشهر به ازای معاملات ادورای که در سال های قبل با باقری درمنی داشتیم به تملک نفت جی درآمد و این پالایشگاه قرار است تولید بنزین و گازوئیل و نفت کوره داشته باشد. تمایل نفت جی به واگذاری این پالایشگاه و عدم ورود به صنعت پالایشی است اما برای تولید در این مجموعه نیز آماده هستیم و خوراک مورد نیاز این مینیریفاینری را نیز پیشبینی کرده ایم.

البته پیشنهادهایی برای ورود به این صنعت داشتیم اما چون ماموریت نفتی جی از پیش تعیین شده و همان تولید انواع گریدهای قیر است، سعی میکنیم خارج از ماموریت تعریف شده ورود نکنیم.

مقالات مرتبط