پالایشگاه-نفت-هرمز-kianpetroleum
19
مهر

سرانجام پالایشگاه نفت هرمز چه شد؟

پالایشگاه-نفت-هرمز-kianpetroleum
پالایشگاه-نفت-هرمز-kianpetroleum

 برای احداث و اجرایی شدن پروژه‌های مهم و بزرگ در راستای ایجاد اشتغال و آبادانی استان هرمزگان به خصوص سواحل خلیج فارس و دریای عمان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) باید سرعت روند صدور مجوزها را بالا برد تا این پروژه ها سریع تر فعالیت خود را آغاز کنند.

پالایشگاه نفت هرمز

احداث پالایشگاه هرمز در سواحل مکران در شهرستان جاسک از جمله این پروژه‌هاست که موجب توسعه هرچه بیشتر این منطقه می‌شود که نیاز به همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی استان برای صدور مجوز و آغاز عملیات اجرایی دارد.

 طرح ساخت پالایشگاه نفت خام هرمز با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۸۵ به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش رسید. که بر همین بر اساس مجوزهای داده شده، خوراک پالایشگاه شامل نفت خام بسیار سنگین میدانهای سروش و نوروز و نفت خام سنگین صادراتی و مخلوط فروزان بوده است.

پالایشگاه نفت خام فوق سنگین هرمز با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و با ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کنار پالایشگاه بندرعباس ساخته می‌شود. عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۸۵ آغاز شده و انتظار می‌رود این طرح در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری برسد.

 در سال ۱۳۹۱ با توجه به حجم سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح و به دلیل نشدن تامین منابع مالی، موضوع فازبندی و مرحله ای کردن اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت و بر اساس پیشنهاد مشاور طرح مقرر شد، که در ابتدا و تحت عنوان فاز اول یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای شامل واحدهای فرآیندی نظیر تقطیر، بازیافت گاز مایع و تصفیه نفت سفید و نفت گاز و تاسیسات جانبی مورد نیاز ساخته شود.

فرآورده های تولیدی

فرآورده های تولیدی و درصد حجمی آنها شامل گاز مایع (۱درصد)، نفتا (۱۴.۵ درصد)، نفت سفید/سوخت جت (۸.۲ درصد)، نفت گاز (۴.۸ درصد)، نفت گاز سنگین واحد خلا (۲۱ درصد)، قیر (۴ درصد) و نفت کوره (۴۶.۶ درصد) است.

نتایج ارزیابی اقتصادی فاز اول نشان دهنده آن بوده است که در صورت اجرای طرح مذکور در بندرعباس نرخ بازگشت سرمایه ۱۰ درصد و زمان بازگشت سرمایه حدود ۲۲ می شود که با این شرایط، اجرای فاز بعدی طرح و از محل درآمد حاصل از فاز اول، غیر ممکن است.

پالایشگاه هرمز با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی با خوراک نفت خام فوق سنگین با سرمایه گذاری مشترک شرکت اسار حکمت از ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت کی.بی.سی انگلیس اجرایی شده و با ساخت آن روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۶٫۶ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فراورده کشور اضافه می‌شود.

نسبت مشارکت سهام داران :شرکت توسعه صنایع پالایش نفت ۲۰% – شرکت سرمایه گذاری تدبیر ۲۰%- ۶۰% قابل واگذاری
محل احداث و مساحت زمین:نزدیک پالایشگاه بندر عباس به فاصله ۱۰ کیلومتری ساحل خلیج فارس – به مساحت ۷۵۰ هکتار
ظرفیت، نوع خوراک و محل تامین :۳۰۰ هزار بشکه در روز – مخلوط نفت خام های سنگین و فوق سنگین ایران شامل:
۲۰۰ هزار بشکه در روزاز میادین : سروش و نوروز
۷۰ هزار بشکه در روزنفت خام سنگین صادراتی ایران
۳۰ هزار بشکه در روزاز میدان : فروزان
محصولات:LPG – پروپیلن – بنزین – سوخت جت – نفت گاز – گوگرد – کک
مشخصات محصولات بر اساس استاندارد یورو ۵
واحدهای فرآیندی:CDU, LPG, VDU, NHT, CCR, DHDT, L.N ISOM, HCR, MHC, DCU,FCC, SRU, HPU, ATU, SWP, LSD, TGT, Alkylation

پالایشگاه نفت فوق سنگین هرمز

پالایشگاه نفت فوق سنگین هرمز که قرار بود در غرب شهر بندرعباس ساخته شود به منطقه جاسک انتقال یافت که این موضوع  علاوه بر اشاعه و توأم بودن توسعه شرق و غرب هرمزگان، سبب کاهش تورم در مرکز استان می‌شود،  زیرا این روزها شاهد سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های صنعتی در غرب بندرعباس هستیم، به نحوی که روزانه ۲۰ هزار نفر از بندرعباس به سمت صنایع غرب جابجا می‌شوند و این موضوع معضلاتی را بوجود آورده است.