همه چیز درباره پالایشگاه نفت امام خمینی شازند اراک

پالایشگاه-نفت-امام-خمینی-kianpetroleum
پالایشگاه-نفت-امام-خمینی-kianpetroleum

پالایشگاه نفت امام خمینی

پالایشگاه نفت امام خمینی در سال ۱۳۷۲ به عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران ، با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز، راه‌ اندازی گردید. این پالایشگاه نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرای آن ، پس از انقلاب ۱۳۵۷ و در نخستین سال پس از جنگ ایران و عراق آغاز شد. این پالایشگاه به همراه پالایشگاه آبادان ، کماکان به صورت دولتی اداره می‌ شود و مالکیت آن در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌باشد.

شرکت پالایش نفت امام ‌خمینی شرکت دولتی پالایش نفت است ، که تأسیسات پالایشی آن ، در استان مرکزی و در فاصله ۳۰ کیلومتری از اراک مستقر می‌باشد. این پالایشگاه هم ‌اکنون بزرگ ‌ترین تولید کننده بنزین در بین پالایشگاه ‌های نفت ایران و دومین تولیدکنندهٔ بزرگ بنزین در ایران پس از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است که در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت ملی نفت ایران و تحت عنوان پالایشگاه نفت شازند اراک تأسیس شد.

ظرفیت تولید

ظرفیت تولید پالایشگاه امام ‌خمینی ۲۵۰ هزار بشکه در روز است، که نفت خام مورد نیاز آن، به‌طور روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از میدان نفتی اهواز تأمین می‌شود. شرکت پالایش نفت امام خمینی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می ‌باشد و دفتر مرکزی آن در اراک قرار دارد.

واحدهای تولیدی

تقطیر در اتمسفر، تقطیر در خلاء، کاهش گرانروی، گاز مایع، تصفیه هیدروژنی نفتا، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، تبدیل کاتالیستی احیاء مداوم ، آیزوماکس،گوگرد ، هیدروژن ، ایزومریزاسیون ، تبدیل کاتالیستی ته مانده نفت خام (RFCC)، گوگرد زدایی از ته مانده نفت خام (RCD) ، پروپیلن و واحدهای جانبی

تولیدات

 فرآورده تولید اسمی (متر مکعب در روز)
 پروپیلن ۱۲۳۰
 گاز مایع ۳۵۶۵
 بنزین یورو ۴ ۱۶۴۶۴
 نفت سفید ۶۳۹۱
 نفت گاز ۹۳۱۷
 نفت کوره سبک ۲۴۱۰
 وکیوم باتوم ۹۵۴
 گوگرد گرانول (تن در روز) ۶۰۰
روزانه بیش از ۱۷ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در این واحد پالایشگاهی تولید می شود.

سه میلیارد و ۶۷۷ میلیون لیتر نفت خام امسال به عنوان مواد خام در این واحد پالایشگاهی مصرف شده است.

پالایشگاه شازند یکی از پالایشگاه های به روز کشور است که واحدهای پیچیده صنعتی را در خود جای داده است و بیش از ۹۰ درصد تولیدات آن به انواع فرآورده های با ارزش همچون بنزین و … تبدیل می شود.سوخت پاک توسط این پالایشگاه تولید و توزیع می شود و هدف اصلی ما افزایش ظرفیت و طرح توسعه، کاهش آلایندگی زیست محیطی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش تولید گوگرد از روزانه ۶۰ تن به ۷۰۰ تن است اما از آنجایی که برای شرکت پخش فرآورده های نفتی مقرون به صرفه نیست که این سوخت پاک را به دیگر نقاط انتقال دهد ولی در شهرهای اطراف پالایشگاه توزیع نکند به همین دلیل تولیدات در اراک و شازند و شهرهای اطراف پالایشگاه توزیع می شود.

۲۷۵ میلیون لیتر گاز مایع، ۱۳۹ میلیون لیتر نفت سفید و ۹۸۸ میلیون لیتر نفت گاز امسال در این واحد پالایشگاهی تولید و در نقاط مختلف کشور به مصرف رسیده است.

 ۲ میلیون ۳۴۴ میلیون لیتر نرمال هگزان(خوراک صنایع پتروشیمی و صنایع غذایی)، ۲ تن گوگرد کلوخه و ۳۳ هزار تن گوگرد گرانول در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند تولید میگردد

مقالات مرتبط