پارافین-جامد-و-مایع-kianpetroleum
04
آذر

پارافین چیست؟ معرفی کامل انواع پارافین و کاربرد های آن

پارافین-جامد-و-مایع-kianpetroleum
پارافین-جامد-و-مایع-kianpetroleum

در این مقاله میخوانیم… :

۱.معرفی انواع مختلف پارافین ها

۲.کاربرد انواع پارافین

۳.معرفی پارافین خوراکی و کاربرد آن

۴.چگونگی تولید پارافین های نرمال در پالایشگاه

پارافین یک ترکیب هیدروکربنی سیر شده است که در آن تمامی اتم های کربن موجود در مولکول ، با پیوندهای ساده به یکدیگر متصل اند و پارافین ها یا هیدروکربن های پارافینی را آلکان نیز می گویند .

به عبارت دیگر مشخصه هیدروکربن های پارافینی ، اتصال اتم های کربن بوسیله پیوندهای ساده است . سایر پیوندها نیز با اتم های هیدروژن ، سیر شده اند . فرمول عمومی پارافین ها CH2n+2 می باشد .

پارافین به دو گونه مایع و جامد مورد بهره برداری قرار می گیرد . پارافین مایع از برش های سبک روغن پایه و نوع جامد از برش های واکسی موسوم به اسلاک واکس استحصال می گردد . پارافین در صنایع مختلفی چون امولسیون واکس های نفتی ، کاغذ ، تولید جوهر ، شمع سازی ، نساجی ، چرم سازی ، چسب سازی ، لاستیک سازی ، و بطور گسترده در صنایع آرایشی بهداشتی برای تولید انواع کرم ها ، روژ لب ها و دیگر محصولات آرایشی کاربرد دارد .

‎ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺻﻠﻰ شمعسازی  ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪ‏( اسید دار ‏)، ﮐﺮﻳﺴﺘﺎلی , ﮊﻟﻪ ﺍﻯ , ﻣﺎﻳﻊ ﻭ …ﺩﺭ وجود دارد 

پارافین جامد

ماده اولیه برای تولید پارافین جامد، اسلک وکس (Wax Slack) می باشد و پارافین جامد معمولا برحسب میزان چربی (Content Oil) به صوت زیر تقسیم بندی می گردد.

پارافین جامد کریستال و میکرو کریستال
پارافین جامد ۵.۰ تا ۱ درصد چربی
پارافین جامد ۱ تا ۳ درصد چربی
پارافین جامد ۳ تا ۵ درصد چربی
پارافین جامد ۵ تا ۷ درصد چربی

هرچه رنگ پارافین سفید و شفاف تر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است. عمده مصرف این محصول در صنایع شمع سازی، مواد غذایی، چرم سازی و دیگر صنایع می باشد. پارافین جامد صادرات گسترده ای به کشورهای آسیای میانه و آفریقایی دارد.

پارافین جامد اسید دار

رنگ کدری داره درصد چربیش بالاست شمع هایی که با این پارافین ساخته میشه به مرور زمان زرد میشن. 

ولی برای مبتدیها بهتره ازاین نوع پارافین استفاده شود چون قیمت مناسبتری داره

پارافین کریستال

رنگ سفید و شفافی داره به نسبت پارافین اسید دار قیمت بالاتری داره برای درست کردن شمع این پارافین توصیه میشه

‎تفاوت پارافین جامد و کریستال

تفاوت پارافین کریستال و معمولی در درصد چربی و تصفیه میباشد.درصد چربی پارافین کریستال کمتر از پارافین معمولی بوده و دارای مقاومت بیشتر و مدت زمان سوخت بیشتر و رنگ پذیری بهتر بوده و حاصل از نفت خام میباشد و درحالی که پارافین معمولی حاصل از ضایعات نفت میباشد و نسبت به پارافین کریستال از تصفیه کمتری برخوردار میباشد و از نظر ظاهری رنگ تیره تر و کدرتر نسبت به کریستال دارد و از قیمت پایین تری نسبت به کریستال برخوردار می باشد.
‌‎ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﮐﺮﻳﺴﺘﺎﻝ ﺷﻔﺎﻑ ﺗﺮ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺗﺮ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﮐﻠﻰ ﺍﺯ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ.

پارافین ژله ای

این پارافین از شفافیت بالایی برخوردار بوده و از لحاظ مدت زمان سوخت بهتری نسبت به پارافین جامد برخوردار میباشد.این پارافین به دما حساس بوده و از آسیب پذیری بالایی برخوردار میباشد و از همین رو برای ذوب کردن آن از حرارت غیر مستقیم (بخار آب یا بن ماری) استفاده میشود.بدیهی است که در صورت تماس با حرارت بالا این پارافین آسیب میبیندو تغییر رنگ از شفافیت به زرد رنگی میدهد و موجب آسیب دیدن سیستم پارافین و آزاد کردن گاز هیدروژن میشود.عمدتا شمع های ژله ای در جامهای بلوری ساخته میشود و به علت عدم استواری آن از قالب ریزی آن پرهیز میشود.

موم زنبور عسل بیزوکس

شمع های موم عسلی سالم ترین نوع شمع هستند
بهترین و مناسبت ترین پارافین برای تولید شمع های خاص میباشد 
به دلیل عدم استفاده از مواد نفتی و استفاده از موم عسل خاصیت فراوانی دارد
دیرتر می‌سوزد و بسیار خوشبو است

موم زنبود عسل از اولین موادی است که برای ساخت شمع از آن استفاده میشده است.امروزه نیز از این ماده به دلیل مزایا و فوایدی که دارد به عنوان ماده ی اصلی برای ساخت شمع استفاده میکنند.از جمله مهم ترین فواید این نوع شمع خنثی کردن آلودگی های محیط-بوی نامطبوع و … است.

همچنین شعله ی شمع های موم عسل به دلیل قرار گیری در طیف نور خورشید روشن تر از سایر شمع ها میسوزد و نگاه کردن به آن پیش از خواب موجب آرامش چشم میشود.همچنین این شمع ها دوده ی کمتری نسبت به شمع های دیگر داشته و بسیار خوش رایحه هستند و برای معطر کردن انها نیازی نیست که از اسانس های شمع سازی استفاده شود.

این موم ها از لحاظ اقتصادی هم نسبت به پارافین های دیگر به صرفه تر هستند چون به دلیل داشتن نقطه ی ذوب بالاتر اهسته تر میسوزند و بادوام تر هستند.

پارافین جامد ماکروکریستال یا سبک

این نوع پارافین جامد کمتر شناخته شده است و در بازار به نام پارافین کریستال مشهور است. این پارافین نیز می تواند بر اساس سفارش مشتریان محترم درصد روغن متفاوتی داشته باشد. ماده اصلی این نوع پارافین اسلک واکس سبک است و پارافین استحصالی به وسیله عرق گیری Sweating به دست می آید.

پارافین جامد میکروکریستال یا سنگین

بیش از ۹۰ درصد پارافین های جامد بازار از نوع سنگین و میکرو است که می تواند بر اساس سفارش مشتریان محترم درصد روغن متفاوتی داشته باشد. ماده اصلی این نوع پارافین اسلک واکس سنگین است که پارافین استحصالی در اثر فشار صفحات فولادی بر اسلک واکس های کیسه شده در دمای معینی بدست می آید.

پارافین مایع

این محصول بر اساس استانداردهای BP و USP تولید شده و به علت خلوص و پایداری بالا در صنایع مختلف مصرف دارد.
درجه A دارویی
درجه B بهداشتی
درجه C صنعتی
موارد مصرف روغن مو، کرم پاک کننده، عامل ضد گرد و غبار، روغن کاری صنایع نساجی، روکش تخم مرغ و میوه های تازه.. این محصول با مشخصه بدون بو ، بدون رنگ و بدون مزه قابل حل در حلالهای طبیعی و نامحلول در آب و الکل است و به همین علت بصورت گسترده در صنایع مصرف دارد.

سیکلو پارافین یا نفتن

هیدروکربنهای سیکلو پارافینی که تمام پیوندهای آزاد اتمهای کربن آنها با هیدروژن ، سیر شده اند، نفتن نامیده میشوند . در نفت خام انواع بسیاری از نفتنها وجود دارد . ولی بجز در مورد ترکیبهای دارای جرم مولکولی اندک ، نظیر سیکلو پنتان و سیکلو هگزان ، معمولا بصورت ترکیبهای جداگانه تفکیک نمیشوند . طبقه بندی آنها با توجه به گستره نقاط جوش صورت میگیرد و خواص آنها به کمک عوامل همبستگی نظیر عامل Kw یا CI تعیین میشود.

پارافین صنعتی

فرایند تولیدی پارافین صنعتی ممکن است به یکی از روشهای ذیل باشد:
فرایند اسیدی : در این روش اسلاک واکس بعد از ذوب مجدد و داخل کردن اسید بدون حلال بطور سرد توسط سانتریفوژ عمل جداسازی پارافین ناخالص صورت می گیرد. بعد از این عمل محصول را خشک نموده و با اسید سولفوریک تصفیه می نمایند. برای زدودن نا خالصی ها توسط خاک نیز تصفیه نهایی انجام شده و پس از فیلتراسیون قالب گیری و بالاخره بسته بندی می شوند.

فرایند تعریق : در این روش اسلاک واکس بعد از قالب گیری اولیه و روغن گیری به روش تعریق و تصفیه با اسید سولفوریک عملیات بعدی به روش همان فرایند اسیدی ( از مرحله تصفیه به بعد انجام ) ادامه می یابد.

پارافین کلره

به گروهی از مواد شیمیایی با ارزش اطلاق می شود که در صنایع پلیمر به ویژه در PVC به عنوان نرم کننده Plasticize ، به تاخیر اندازنده اشتعال Flameretardant برای پلاستیک ها و لاستیک ها، بعنوان کاهش دهنده نقطه ریزش ( depressant Point Pour ) در رنگها و نیز ماده افزودنی برای روغن موتور فشار بالا additive pressure Extreme کاربرد وسیعی دارد و سالانه صدها هزار تن از این ماده در دنیا تولید و به مصرف می رسد. در داخل کشور پارافین کلره ۵۲ درصدی به عنوان یکی از گریدهای پر مصرف به تنهایی و یا در کنار DOP در صنایع کابل سازی، چرم مصنوعی، کف پوش و … به عنوان نرم کننده کاربرد فراوان دارد.

تولید پارافینهای نرمال در پالایشگاه

پارافینهای نرمال به روش جذب فاز بخار برشهای نفتی بر روی غربالهای مولکولی با میانگین تخلخل ۵ آنگستروم بدست میآیند. جذب در فاز بخار در فشارهای پنج تا ده psig سی و پنج تا شصت و نه KPa و در دمای ۳۰۰ تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد یا ۵۷۵ تا ۶۵۰ درجه فارنهایت انجام میشود.

از آمونیاک برای جذب پارافینهای نرمال استفاده میشود. عملیات نیمه مداوم با استفاده از دو بستر غربال مولکولی پنج آنگستروم این امکان را میدهد که یک بستر برای جذب بکار گرفته شود و بستر دیگر در حال واجذب باشد. غربال مولکول بتدریج ظرفیت خود را بدلیل آلودگی با فراورده های بسیاری از دست میدهد که آنگاه با احتراق کنترل شده هیدروکربنهای سنگین احیا میشود. معمولا احیا پس از ۱۲ ماه فعالیت غربال مولکولی انجام میپذیرد.

تولید پارافینهای حلقوی در پالایشگاه

پارافینهای حلقوی ، معمولا از هیدروژندار کردن آروماتیکهای مربوطه تهیه میشوند. سیکلوهگزان از هیدروژندار کردن بنزن بدست میآید. در این رابطه ، فرآیندهای متعددی به ثبت رسیدهاند. هیدروژندار کردن بنزن بر روی پلاتین یا نیکل گرمازا است. پارافین ها تشکیل دهنده اصلی هیدروکربن های گازی هستند.

آنها همچنین در نفت سفید (oils kerosene) و گازولین (gasoline) که بیش از ۳۰ %نفت خام را تشکیل می دهند، فراوانند . واکس ها هیدروکربن هایی هستند که از نفت خام استخراج می شوند. وجود ترکیبات شیمیایی با ارزشی نظیر پارافین های نرمال، نظر هر شیمی دانی را به خود جلب می کند. با استفاده از واکنش های شیمیایی می توان مواد با ارزشی را بدست آورد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

اسلک وکس ماده

ترکیبی از چربی و روغن‎های مختلف بوده و می‎توان بیان کرد روغن بی‎کیفیت پارافین می‎باشد. اسلاک واکس یکی از محصولات روغن‎سازی پتروشیمی با رنگ‎های تیره می‎باشد که در گریدهای متفاوت عرضه می‎گردد.
پارافین ژله‎ای: پارافین ژله‎ای معمولا برای تولید شمع‎های داخل لیوان و ظروف شیشه‎ای کاربرد دارد و مصرف آن در وسایل تزئینی دیده می‎شود و حالتی شل و لغزنده و چرب مانند دارد.
فوتس اویل: طبق فرآیند شیمیایی پس از تولید پارافین جامد، روغن پسماند آن را فوتس اویل می‎نامند

ماده ایست مرکب از وکس و روغن که ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧﺒﻲ ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎﻫﻬﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ روﻏـﻦ ﻣﻮﺗـﻮر بوده و ﻣـﺎده اوﻟﻴـﻪ ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﭘـﺎراﻓﻴﻦ ﻣﻴﺒﺎﺷـﺪ. این محصول در فرایند تولید روغن های موتور از ماده ای به اسم لوبکات، که از پسماندهای نفت می باشد، به دست می آید. در پروسه تولید پارافین، اسلک وکس به عنوان خوراک وارد سیستم تولید شده و پس از انجام فرایندهایی نظیر روغن گیری (deoiling) و رنگزدایی (decolorization) تبدیل به محصول نهایی یعنی پارافین وکس می گردد. روغن بدست آمده در این فرایند نیز تبدیل به محصول دیگر به نام فوتس اویل یا Residue wax می شود که دارای مصارف صنعتی فراوانی می باشد.

پارافین خوراکی

پارافین خوراکی به عنوان ملین و روان‎کننده و مسهل مورد استفاده قرار می‎گیرد و طیف گسترده‎ای از آن برای مصارف دارویی و معالجه انسان و دام و طیور طبق نظریه پزشک کاربرد دارد.