اطلاعات کامل در مورد پارافین کلره ( Chlorinated Paraffin )

پارافین کلره ماده ای ارزشمند است که از آن برای مصارف مختلفی استفاده می گردد که بخشی از آن به صورت ذیل می باشد :

  • پارافین کلره در صنایع پلیمر به خصوص در تولید PVC به عنوان نرم کننده و محافظ در مقابل اشتعال کاربرد دارد.
  • پارافین کلره در تولید لاستیک و پلاستیک جهت کاهنده نقطه ریزش
  • در تولید انواع رنگ ها و روغن های فشار بالا به عنوان ماده افزودنی
  • در تولید کابل های فشار قوی
  • به عنوان نرم کننده در صنایع دباغی و چرم سازی و نیز در تولید کف پوش ها

از جمله انواع پر مصرف پارافین کلره در ایران می توان به خلوص ۵۲ درصد آن اشاره نمود که به تنهایی و یا به همراه مواد دیگری در صنایع مختلف کاربرد دارد. پارافین کلره از نوع صنعتی پارافین می باشد اما این ماده در گرید های دارویی و غذایی نیز به میزان زیادی تولید و مصرف می گردد.

پارافین کلره (CP) زنجیره ای از هیدروکربن است که با کلر ترکیب شده اند. پارافین کلره ها با توجه به طول زنجیره کربن و میزان کلرزنی آنها طبقه بندی می شوند ، طول زنجیره کربن به طور کلی از C10 تا C30 و کلرزنی باید از ۳۵ ٪ بیش از ۷۰ ٪ وزن آنها باشد پارافین کلره ها از بخش های آزمایشی پارافین که از تقطیر نفت بدست آمده اند ، ساخته می شوند. پارافین کلره ها تا حد زیادی بی اثر بوده اند و حتماً در آب قابل حل نیستند و فشار بخار بسیار پایینی دارند. بیشتر محصولات تجاری آن در حد معمول بوده و از ویسکوزیته نسبتاً کم تا بسیار زیاد متغیرند. همچنین انواع جامد آن حاوی ۷۲-۷۰٪ کلر وجود دارد. سه ماده اولیه تجاری مورد استفاده تجاری ، پارافین هایی با تعداد کربن : زنجیره کوتاه (C10-13) ، زنجیره متوسط ​​(C14-17) ، زنجیره بلند (C18-30) وجود دارد.

این هیدروکربن ها با کلر واکنش داده و در نتیجه پارافین های کلردار با زنجیره ای از کربن ها به طول های مختلف و با درجه های متفاوت کلرزنی تولید می کنند. بنابراین پارافین های کلردار گروهی از مواد شیمیایی پیچیده هستند. فرمول کلی پارافین کلره CxH (2x-y+2) Cly است.

پارافین کلره (Chlorinated Paraffin) چگونه تولید می شود ؟

به طور معمول پارافین های کلردار در یک فرآیند دسته ای کلرزنی به پارافین های نرمال مایع یا موم مذاب، تولید می شوند. این واکنش گرمازا است و منجر به تولید اسید هیدروکلریک جانبی می شود. پس از حذف آثار باقیمانده اسید، دسته های تمام شده با افزودن مقدار کمی روغن گیاهی اکسید شده تثبیت می شوند.

پارافین کلره (Chlorinated Paraffin) در کجاها یافت میشود ؟

مطالعات نشان داده پارافین کلره را میتوان از هوا (اتمسفر و محیط داخلی)، آب (محیط آبزی، رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها)، گرد و غبار، رسوبات، خاک و لجن و فاضلاب استخراج کرد. جالب توجه است که پارافین کلره در مواد غذایی، لبنیات، روغن پخت و پز (اگرچه نمی توانند دلیل آن را توضیح دهند)، کرم های خاکی و سایر حیوانات و شیر مادر نیز یافت شده است.

کاربردها و مزایای پارافین کلره (Chlorinated Paraffin) چیست ؟

پارافین کلره از زمان معرفی(تقریباً ۴۰ سال پیش) در سراسر جهان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. در مواردی که پایداری شیمیایی بشدت مورد نیاز باشد از پارافین کلره، استفاده میکنند. کاربرد اصلی CP در مایعات برش صنعتی، به ویژه در ساخت خودرو و قطعات خودرو است. CP علاوه بر استفاده در روغنهای برش، در بسیاری از رنگهای تجاری، چسبها، درزگیرها و آب بندها نیز استفاده می شود. کاربردهای پارافین های کلر دار از مواد افزودنی فشار شدید در روان کننده ها تا نرم کننده های ثانویه در رنگ ها و پلاستیک ها و بازدارنده های شعله در پلاستیک ها و منسوجات مختلف است. برای هر ماده اولیه، افزایش مقدار کلر باعث تولید محصولاتی با ویسکوزیته و چگالی بالاتر می شود. پارافین های کلردار با بسیاری از حلال های آلی مانند هیدروکربن های آلیفاتیک و معطر، حلال های کلر، کتون ها و استرها قابل اختلاط هستند.

آیا پارافین کلره (Chlorinated Paraffin) سمی است ؟

سمی بودن هر ماده به طور معمول از نظر اثرات حاد و مزمن آن بیان می شود. برای پارافین های کلر دار، این مساله مربوط می شود به قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت (به طور معمول تک دوز) و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت یا مکرر آن (ممکن است در محل کار تجربه شود). نتایج حاصل از مطالعات حیوانی به وضوح نشان می دهد که پارافین های کلره سمیت حاد بسیار کمی دارند. درجه های مختلف آزمایش شده و دوزهای ۴ تا ۱۰ گرم در کیلوگرم هیچ نشانه ای از سمیت نشان نمی دهد. این مقدار می تواند معادل نوشیدن یک دوز واحد، حدود ۶۰۰-۲۵۰ میلی لیتر پارافین کلر دار مایع برای یک فرد معمولی باشد. اما در مطالعات طولانی مدت مشخص شده است که پارافین های کلر دار اثرات سمی بر کلیه و کبد حیواناتی که در معرض آن قرار گرفته اند گذاشته است.

آیا در صورت تماس با پارافین کلره (Chlorinated Paraffin) دچار عارضه ای می شویم ؟

سه راهی که هر ماده شیمیایی می تواند از طریق آنها به بدن وارد شود، بلع(از طریق دهان)، استنشاق و تماس با پوست است. در طول استفاده صنعتی، ما معمولاً فقط به دو مورد آخر توجه می کنیم، از آنجا که فشار بخار پارافین کلره بسیار کم است، احتمال استنشاق این ماده کم است. در عین حال، اگر پارافین های کلر دار در حین کار حرارت ببینند و گرم شوند، ممکن است برای افرادی که در معرض این ماده قرار دارند مقداری بخار زدگی ایجاد شود. این بخارات ممکن است حاوی مقدار کمی (HCl) که تحریک کننده است باشد و توصیه می شود در این شرایط تهویه مناسب فراهم شود. همچنین مطالعات نشان داده اند که تحریک پوست (و چشم) توسط این ماده بسیار کم است و پارافین های کلره شده به طور قابل توجهی از طریق پوست جذب نمی شوند.

مواد سازگار و ناسازگار با پارافین کلره (Chlorinated Paraffin) کدامند ؟

مواد سازگار: فولاد نرم، فولاد ضد زنگ، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، رزین های پلی استر غیر اشباع تقویت شده

مواد ناسازگار: پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی پروپیلن (PP)، پلی تترا فلورواتیلن (PTFE)

شرایط نگهداری از پارافین کلره (Chlorinated Paraffin) به چه صورت است ؟

این ماده را در ظروف اصلی خودشان، به صورت در بسته و در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب و به دور از تابش مستقیم نور خورشید، منابع احتمالی آلودگی، جرقه و شعله های آتش نگهداری کنید.

مزایای کاربرد پارافین کلره (CP) در فرمولاسیون

پارافین کلره (CP) یک ماده شیمیایی پیچیده است که در کاربردها و صنایع مختلف استفاده می شود. اصولا به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش و پلاستیک مصنوعی ثانویه همچنین پارافین کلره (CP) در لاستیک، رنگ، چسب، کلوچه، سیلانت و پلاستیک استفاده می شود. استفاده دیگر به عنوان خنک کننده یا روانکاری در برش یا تشکیل فلز است. با توجه به خواص متنوع آن می توان در مصارف روزانه و بسیاری از محصولات از آن استفاده کرد. ما به شش دلیل که پارافین کلره (CP) ماده ای است که انتخاب بسیاری از صنایع است خواهیم پرداخت.

مقاوم در برابر شعله

پارافین کلره (CP) به عنوان یک راه ارزان قیمت و مقاوم در برابر حرارت را برای طیف وسیعی از کاربردها ارائه می دهد. هنگامی که در معرض دمای بالا قرار می گیرد، پارافین کلره (CP) مقدار قابل توجهی از HCl را آزاد می کند. و در غلظت بالا HCI در فرمالسیون ایجاد شرکت میکنند، در فاز بخار، می تواند به عنوان آتش را به سرعت خاموش می کند، علاوه بر این، پارافین کلره (CP) تجزیه شده ماده ای را تشکیل می دهد که به عنوان یک ماده مقاوم در برابر حرارت عمل می کند.

انعطاف پذیری در برابر حرارت

پارافین کلره شده انعطاف پذیری بیشتری در دماهای پایین تر نسبت به پلاستیک های معمولی دارد. در نتیجه، اصولا به محصولاتی که نیاز به انعطاف پذیری بالایی در هوای سردتر دارند مانند برخی از انواع کفپوش، عایق سیم و کابل و شیلنگ باغ اضافه می شود. در تولید پلاستیک، پارافین کلره (CP) به منظور افزایش کششی مواد مانند PVC اضافه می شود.

 مقاومت در لک و خش

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا پارافین کلره(CP)شده ممکن است انتخاب شود، مقاومت آن در برابر لک و خش است. این مورد مهم در مواردی که نیاز به ظاهر زیبا وجود دارد از جمله کفپوش، پوشش های دیوار و اثاثه یا لوازم داخلی کاربرد دارد. در مقایسه، افزودنیهای سولفوریزاسیون می توانند باعث زنگ زدی در فلزات می شود.

مقاومت در برابر استخراج مواد شوینده آبی

پارافین کلره (CP) باعث بهبود مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی می شود. به همین دلیل، اغلب به رنگ ها، مواد با خاصیت ضد آبی و روکش ها اضافه می شود.

مقاومت شیمیایی

پارافین کلره (CP) باعث بهبود مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی می شود. به همین دلیل، اغلب به رنگ ها، سیلانت ها و پوشش ها اضافه می شود. کاربرد بیشتر آن در رنگهایی که برای رسم خطوط جاده یا کابردهای آبی و دریایی مانند پوشش صنعتی، کشتی ها، استخرهای شنا، و غیره استفاده می شود.

کاربردهای صنعتی

تولید CP برای مصارف صنعتی از دهه ۱۹۳۰ آغاز شد. در حال حاضر ، بیش از ۲۰۰ فرمولاسیون CP برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی ، مانند بازدارنده های شعله و نرم کننده ها ، به عنوان مواد افزودنی در مایعات فلزی ، در درزگیرها ، رنگ ها ، چسب ها ، منسوجات ، چربی چرم و پوشش ها در حال استفاده است.

مقالات مرتبط