اطلاعات کامل در مورد پارافین جامد گرانول

پارفین

در شیمی ، پارافین (به انگلیسی : paraffin) نامی عمومی برای آلکان‌های با فرمول شیمیایی CnH۲n است. واکس پارافین اشاره به پارافین جامد با n=۲۰-۴۰ دارد. پارافین ماده ای نفتی است در بازار به دو شکل مایع یا جامد یا ژله ای یافت می‌شود که نوع ژله و جامد آن برای تولید انواع شمع کاربرد دارد و از نوع مایع برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

مادّه ٔ جامد و سفید که از الواح شیست قیری گیرند.

تاریخچه

روغن پارافین در قرن نوزدهم میلادی به وسیله دانشمند آلمانی بنام کارل فون ریچنباخ یافت شد. این اتفاق زمانی بود که وی در تلاش برای افزایش کارایی و تصویری ترکیب صنایع روغنی فعالیت می کند. بدیلی که پارافین بسیار تمیز و مطمئن است از روغن رایج در صنعت شمع سازی می تواند مورد استفاده قرار گیرد قرار گرفت. کشف پارافین رونق جدیدی به تولید شمع ، بسته بندی شده گوشت و صنایع تولید روغن در اوایل قرن بیستم میلادی داد.

پارافین وکس گرانول

پارافین وکس گرانول یک نوع پارافین جامد با خواص کاملا مشابه با پارافین برند ثمین پلاس سفت می‌باشد که در یک پروسه‌ فیزیکی از حالت جامد یکپارچه به حالت رنده شده درآمده است. این نوع پارافین وکس دارای روغن بین ۱ تا ۳ درصد می‌باشد.

پارافین وکس گرانول یک انتخاب عالی برای شرکت‌های تولیدی شمع و رنگ با کیفیت بالا می‌باشد و در بسیاری از صنایع دیگر همچون MDF، لاستیک‌سازی، شیمیایی و نساجی کاربردهای فراوانی دارد.

بسته‌بندی این محصول به صورت پیش‌فرض در کارتن همراه با شرینگ می‌باشد اما به درخواست مشتری قابلیت بسته‌بندی PP Bag نیز موجود است.

پارافین جامد

در علم شیمی موادی به نام آلکان‌ها وجود دارند که با فرمول شیمیایی CnH2n+2 شناخته می‌شوند. در واقع پارافین یک نام عمومی برای همین دسته از مواد یعنی آلکان‌ها به شمار می‌رود. هر چند که باید اعتراف کرد پرسش پارافین چیست تنها به علم شیمی محدود نمی‌‌شود و پاسخ این پرسش و ماهیت کلی پارافین را در حوزه‌های دیگری نیز می‌توان جستجو کرد.

در حالت عادی و به بیان ساده می‌توان پارافین را به عنوان یک ماده‌ی نفتی توصیف کرد که در بازار به دو شکل مایع یا جامد یافت می‌شود. پارافین جامد از حالتی ژله‌ای برخوردار است و گاه با نام واکس پارافین نیز شناخته می‌شود. در واقع هر زمان که سخن از واکس پارافین به میان می‌آید مقصود اصلی همان پارافین جامد است.

نوع ژله‌ای و جامد پارافین از دیرباز بیش از هر کار دیگری برای تولید انواع شمع مورد استفاده قرار گرفته است. البته هر چه در طول زمان جلوتر آمده‌ایم بر کاربردهای دیگر پارافین افزوده شده است. کاربردهایی که در ادامه‌ی مطلب پیش رو به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود. از نوع مایع پارافین نیز بیش از هر فعالیت دیگری برای مصارف و امور صنعتی استفاده می‌شود. البته علاوه بر نوع جامد و مایع می‌توان پارافین را در قالب‌های دیگری نیز دسته‌بندی کرد.

انواع و کاربردهای پارافین جامد

کشف پارافین رونق جدیدی به تولید شمع ، بسته‌بندی گوشت و صنایع تولید روغن در اوایل قرن بیستم میلادی داد. پارافین جامد را در حالت کلی می‌توان به سه دسته‌ی پارافین خوراکی، پارافین بهداشتی و پارافین صنعتی دسته‌بندی کرد. در این میان بسیاری از ما در طول زندگی خود با موارد متعددی از هر سه گونه‌ای که به آن اشاره شد رو به رو هستیم. مواردی که گاه حتی شاید خود ما هم ندانیم به عنوان گونه‌ای از پارافین شناخته می‌شوند.

پارافین در صنایع مختلفی چون امولسیون در ماشین آلات صنعتی و ماشین آلات بهداشتی و غذایی، در پوشش های وسائل منزل و چرمی، کارخانجات چرم سازی، برای تولید شمع ها، کارخانجات تولید الیاف مصنوعی  و سلولزی پارافین های خوراکی واکس های نفتی ، کاغذ ، تولید جوهر ، شمع سازی ، نساجی ، چرم سازی ، چسب سازی ، لاستیک سازی ، و بطور گسترده در صنایع آرایشی بهداشتی برای تولید انواع کرم ها ، رژ لب ها و دیگر محصولات آرایشی در کارخانجات تولید روغن مو، کرمهای ضد آفتاب و پاک کننده پوست و غیره کاربرد دارد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خود یا یکی از نزدیکانتان به بیماری خاصی مبتلا شوید و به دستور پزشک معالج ناگزیر از خوردن دارویی برای سهولت عکس‌برداری توسط اشعه‌ی ایکس از اعضای داخلی بدن خود باشید. در واقع داروی مذکور یکی از گونه‌های خوراکی پارافین به شمار می‌رود. به طور کل طیف گسترده‌ای از گونه‌های پارافین خوراکی در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارافین جامد گرانول

نوع دیگری از پارافین جامد نیز وجود دارد که با نام پارافین جامد گرانول شناخته می‌شود. این نوع خاص از پارافین به صورت بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید رایج‌ترین و آشناترین مورد استفاده از پارافین جامد گرانول را بتوان در صنعت لاستیک سازی سراغ گرفت.

روانکاری در صنعت

در صنعت نیز موارد استفاده از پارافین بیش از هر چیز در قالب موادی به نام روان‌کار تعریف می‌شود. روان‌کار به موادی گفته می‌شود که به منظور کاهش اصطکاک میان سطوح متحرک به کار می‌رود و حرکت آنها روی یکدیگر را به امری ساده‌تر و روان‌تر از حالت عادی تبدیل می‌کند.

لوازم آرایشی و بهداشتی

از انواع پارافین بهداشتی نیز به شکل عمده در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. لوازمی مثل پمادها یا کرم‌های مختلف که مصرف گسترده‌ای در میان مردام دارند. برای مثال می‌توان به برخی از کرم‌های نرم کننده اشاره کرد که در ساخت آنها از پارافین استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط