بزرگ ترین شرکت بازرگانی نفتی ایران

بزرگ-ترین-شرکت-بازرگانی-نفتی-ایران

فرآورده های نفت

صنعت نفت، صنعتی مهم و کلیدی است. از یک طرف نفت سوخت اصلی مورد نیاز مراکز صنعتی و تولیدی را فراهم می کند و از طرف دیگر بسیاری از محصولات پتروشیمی در نتیجه فراوری نفت در پالایشگاه ها به دست می آید.

در پالایشگاه ها بخشهای مختلف نفت خام از هم جدا می شود و محصولات قابل استفاده دیگری وارد تولید می شود. طبق گزارش نشریه نفت و گاز بین المللی بالغ بر ۶ هزار فراورده نفتی وجود دارد که اغلب آنها در زندگی روزمره ما استفاده می شود و شاید کمتر کسی در مورد ارتباط آنها به نفت اطلاعاتی داشته باشد.

این نشریه اصلی ترین فراورده های نفتی را شامل بنزین، میعانات نفتی شامل سوختهای دیزلی، سوخت جت، مواد اولیه صنعت پتروشیمی، آسفالت، انواع موم و انواع روغن های روان کننده سطوح می داند و می نویسد: «از ۴۲ گالن نفت خام بالغ بر ۴۵ گالن فراورده نفتی در امریکا تولید می شود و این پروسه در پالایشگاه های توسعه یافته و پیشرفته این کشور انجام می شود.»

اولین و اصلی ترین فراورده نفتی بنزین است که کاربرد بسیار وسیعی در اقتصاد دنیا دارد ولی سوختهای دیزلی و سوختهای جت هم  از دیگر فراورده های مهم نفت محسوب می شوند. از طرف دیگر ال پی جی و آسفالت و قیر هم از در زمره فراورده های نفتی هستند.

 باید در نظر داشت فراورده های نفتی در تمامی بخشهای زندگی ما استفاده می شود. انواع پلاستیک و مواد پلاستیکی یکی از این فراورده های پر مصرف است و زندگی بدون این محصولات غیر ممکن است و  ساخت انواع تایرهای خودرو، موتور و دوچرخه نیز بخش دیگری از کالاهایی است که در نتیجه فرآوری نفت در پالایشگاه ها تولید می شود.بسیاری از مایعاتی که این روزها برای نظافت و تمیز کردن سطوح استفاده می شود از فراورده های نفتی هستند و انواع دیودورانت و جوهر هم از محصولات نفتی است.

بزرگ ترین شرکت های بازرگانی نفتی در ایران

در رتبه‌بندی شرکت‌ها ، علاوه بر شاخص «میزان فروش» ۳۲ شاخص دیگر نیز سنجیده می‌شود. با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و تنوع شرکت‌ها برای همگن کردن رقم فروش ، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت لحاظ شده است. نتایج رتبه‌بندی بر اساس گروه‌های صنعتی ۳۱ گانه نیز حاکی از این است که از نظر میزان فروش (درآمد) گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۹/ ۱۷ درصد سهم در جایگاه اول، گروه فرآورده‌های نفتی با ۵/ ۱۷ درصد سهم در جایگاه دوم و گروه پتروشیمی با ۱۴ درصد سهم در جایگاه سوم است.

در سال های اخیر شرکت های بازرگانی نفتی بسیار متعددی در کشور مشغول به فعالیت هستند که به بزرگ ترین شرکت های بازرگانی نفت در ایران می‌توان به شرکت بین المللی کیان پترولیوم در کنار شرکت های بزرگ نفتی ایران همچون شرکت پتروشیمی غدیر و شرکت پتروشیمی آبادان اشاره کرد.

شرکت بین المللی کیان پترولیوم ، با داشتن گواهی بین المللی استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 تامین کننده محصولات نفت ، گاز و پتروشیمی از بورس کالا و انرژی ایران می‌باشد و همچنین با ارتباط مستقیم واحد های تولید کننده محصولات نفتی در ایران ضمن پاسخگویی به مشتریان داخل ایران و با همکاری نماینده خود در ترکیه ( کیان گروپ ) با در دست گرفتن بخشی از صادرات نفت ، گاز و پتروشیمی به ارز آوری برای کشور مشغول به فعالیت است.

شرکت خدمات نفتی کیان پترولیوم بر آن است با توان‌ افزایی مداوم سرمایه‌ی انسانی و جذب افراد شایسته و کارامد از یک سو و اتخاذ فرایندهای استاندارد در حوزه کسب‌ و کار ، سهم خود را در تجارت، انواع فراورده‌های نفت، گاز ، پتروشیمی ، مشتقات نفتی و مواد معدنی ، مواد خوراکی و سوخت کشور افزایش دهد.

هلدینگ کیان پترولیوم همچنین بر این باور است که اجرای مأموریت فوق، با رعایت اصولی همچون تفکر سیستمی، صداقت و انضباط کاری، پایبندی به قوانین، تخصص‌محوری و دانش‌محوری، شایسته‌سالاری، بهبود مستمر، خلاقیت، نوآوری و مدیریت مشارکتی امکان‌پذیر خواهد بود.

رتبه بندی شرکت های پیشرو

رتبه‌بندیIMI-100 ، هر سال، ۱۰ شرکت پیشرو در اقتصاد ایران را معرفی می‌کند. معیار اصلی در انتخاب این شرکت‌ها ، “تغییر رتبه فروش شرکت‌ها طی چهار سال اخیر” است. بر اساس این معیار، فهرستی از شرکت‌ها تهیه می‌شود و با توجه به معیارهای زیر پالایش می‌شود.
🔹وجود اطلاعات شرکت در رتبه‌بندی IMI-100 برای حداقل ۳ سال اخیر
🔹منفی نبودن تغییر رتبه فروش شرکت در سال آخر
🔹زیان‌ده نبودن شرکت

بالاترین رتبه فروش

در میان شرکت های برتر در این بخش شرکت پالایش نفت اصفهان رتبه اول را به دست آورد و شرکت های پالایش نفت بندرعباس نیز موفق به کشف رتبه سوم شد.

همچنین شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی در کنار پتروشیمی های پردیس، خارک و مبین بیشترین فروش را نسبت به سال گذشته داشته است.

همچنین در میان شرکت های تازه وارد در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی خارک، بازرگانی پتروشیمی و هلدینگ پتروشیمی رازی برای اولین بار در میان یکصد شرکت برتر قرار گرفته اند.

بیشترین صادرات

شرکت پالایش نفت بندرعباس رتبه اول بیشترین صادرات را  به دست آورد و پتروشیمی نوری با کسب رتبه سوم و پتروشیمی های پارس و بندر امام رتبه های چهارم و پنجم را از نظر بیشترین صادرات در سال ۹۰ به دست آورده اند.

بر پایه این گزارش، در سال ۹۰ شرکت پالایش نفت بندرعباس رتبه سوم را به دست آورده بود که امسال موفق به کسب رتبه اول شد و شرکت پتروشیمی نوری سال گذشته رتبه ۲۱، پتروشیمی پارس رتبه ۳۸ و پتروشیمی بندر امام رتبه ۲۷ را کسب کرده بودند که امسال با توجه به رشد میزان تولید و صادرات رتبه های برتر را به دست آورده اند.

معرفی بزرگترین شرکتهای بازرگانی جهان

نشریه‌ اقتصادی فوربس در تازه‌ترین گزارش خود بزرگترین شرکتهای بازرگانی جهان را معرفی کرد که در این فهرست همه رده‌های برتر به شرکتهای ژاپنی اختصاص یافته است. در این رده‌بندی شرکت ژاپنی تویوتا تسوشو با فروش ۶۹.۱ میلیارد دلاری بزرگترین شرکت بازرگانی جهان لقب گرفته و دو شرکت ژاپنی دیگر به نامهای میتسوبیشی کورپ و میتسویی & کو نیز به ترتیب با فروش ۶۲.۶ و ۵۶.۳ میلیارد دلار دوم و سوم شدند. همچنین سه شرکت دیگر ژاپنی یعنی سوجیتز، ماروبنی، ایتوچو و سومیتومو کورپ نیز در این رده‌بندی چهارم تا دهم شدند.

در مجموع ۱۷ شرکت بازرگانی در بین ۲۰۰۰ شرکت بزرگ قرار دارند. بیشترین تعداد شرکتهای بزرگ بازرگانی جهان متعلق به ژاپن با هشت شرکت است. از نظر ارزش بازار در رده‌بندی اعلام شده از سوی فوربس رتبه‌ نخست به شرکت میتسوبیشی کورپ با ارزش بازاری معادل ۳۹.۷ میلیارد دلار اختصاص یافته است. از نظر میزان سودآوری هم میتسوبیشی کورپ با ۵.۶ میلیارد دلار صدرنشین شد و از نظر حجم دارایی نیز بار دیگر میتسوبیشی کورپ رده نخست را در بین شرکتهای بازرگانی جهان به خود اختصاص داد.

مقالات مرتبط