سوالات متداول درباره گاز مایع LPG

LPG Cylinders

LPG چیست؟

LPG مخفف گاز نفتی مایع است. این عبارت به طور گسترده برای توصیف هر دو پروپان و بوتان استفاده می‌شود.
اصطلاح “گاز مایع” ممکن است به نظر تناقض آمده باشد، اما مایع بودن ویژگی منحصر به فرد LPG است که آن را به عنوان سوختی محبوب و گسترده استفاده شده می‌سازد. در دما و فشار عادی، LPG گازی است. اما با تحمل فشار معتدل یا خنک شدن به حالت مایع تبدیل می‌شود. این به این معنیست که به راحتی در مخازن بزرگ یا سیلندرهای قابل حمل ذخیره می‌شود و در هر جایی که نیاز است، انرژی فراهم می‌کند. در حالت مایع، فشار مخزن تقریباً دو برابر فشار یک تایر معمولی کامیون است که به این معنی است که با کاربرد مناسب بسیار ایمن است.
LPG یکی از زیرمجموعه‌های دو صنعت انرژی بزرگ است: فرآوری مایعات گازی طبیعی و تصفیه نفت خام. قبلاً آنرا می سوزاندند و هدر می دادند، اما پس از شناخت ارزش آن به عنوان یک سوخت کم کربن چند منظوره، به سرعت به عنوان منبع انرژی بسیار مناسب و در دسترس در سراسر جهان شناخته شد که برای محدوده وسیعی از کاربردها از تأمین حرارت در خانه‌ها و صنعت تا تأمین انرژی برای شعله المپیک مناسب است.

تفاوت بین پروپان و بوتان چیست؟

پروپان و بوتان از نظر خاصیت شیمیایی به طور قابل توجهی مشابه هستند، اما پروپان در دمای پایین‌تر به گاز تبدیل می‌شود که مناسب برای ذخیره سازی در فضای باز است و عمدتاً برای گرمایش مرکزی، پخت و پز، به عنوان سوخت حمل و نقل و برای بسیاری از کاربردهای تجاری استفاده می‌شود.
بوتان عمدتاً در سیلندرها برای کاربردهای قابل حمل در گرمکن‌های سیار در خانه و برای فعالیت‌های تفریحی مانند قایق‌ها، کاروان‌ها و باربیکیو استفاده می‌شود. به تنهایی، می‌تواند به عنوان پراپلنت، سرمایشی یا سوخت چراغ‌ها استفاده شود.
غالباً، پروپان و بوتان ترکیب می‌شوند تا بهترین بازده انرژی و ویژگی‌ها را ارائه دهند.

برای چه کاربردهایی از LPG استفاده می‌شود؟

بیش از ۱۰۰۰ کاربرد برای LPG وجود دارد. صدها میلیون نفر در سراسر جهان در حال حاضر از LPG استفاده می‌کنند و برای هزاران کاربرد در کسب و کارهای تجاری، صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، تولید برق، پخت و پز، گرمایش و به منظور فعالیت‌های تفریحی به آن وابسته هستند. برای خواندن در مورد بیشتر کاربردهای LPG، لطفاً به وب سایت انجمن جهانی LPG مراجعه کنید که یک پایگاه داده جامع و معتبر برای کاربردهای LPG است.

چرا LPG به عنوان دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود؟

به عنوان سوخت جایگزین کم کربن شناخته شده، LPG 33% کمتر از زغال سنگ و ۱۲٪ کمتر از نفت، گاز کربن دی اکسید منتشر می‌کند. همچنین تقریباً هیچ ذرات کربن سیاهی را منتشر نمی‌کند که به عنوان دومین عامل بزرگ در گرمایش جهانی محسوب می‌شود.
در حمل و نقل، تحقیقات انجام شده توسط المنت انرژی (Element Energy) و آزمایش‌های انجام شده در Millbrook Proving Ground نشان می‌دهد که تبدیل ۱۰٪ از خودروهای بنزینی متوسط و بزرگ به خودروهای LPG دو سوخت، صرفه جویی در ۱۰۰ kt CO2 را به همراه دارد و تبدیل تاکسی‌های یورو ۲ یا ۳ قدیمی به موتورهای LPG می‌تواند انتشارات نیتروژن اکسید (NOx) را بیش از ۹۰٪ بهبود دهد. این به این معنی است که LPG در حال حاضر بخشی از پروتفولیو راهکارها برای مقابله با آلودگی هوای شهری است.

آینده LPG چگونه است؟

صنعت LPG تمایل به رشد دارد و در حال ساخت نیروی کار، بهبود زیرساخت‌ها، گسترش به بازارهای جدید و قدیمی و سرمایه‌گذاری بزرگ برای توسعه تولید محلی سوخت‌های تجدیدپذیر در کشور های مختلف است.
شرکت‌ها تاکنون بیش از ۲۶۰ میلیون پوند برای توسعه و عرضه سوخت‌های مایع تجدیدپذیر از جمله بیوLPG و rDME به بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در طول انتقال به سوخت‌های مایع تجدیدپذیر، LPG قسمت قابل توجهی از ترکیب انرژی کم کربن خواهد بود.
LPG برای بسیاری از فناوری‌های جدید بسیار کارآمد است که در بازار عرضه می‌شوند، از جمله: ۱. پمپ‌های حرارتی LPG (18 کیلووات) ۲. تولید همزمان حرارت و برق با استفاده از سلول سوختی (mCHP) 2. موتور mCHP، ترکیبی از نیاز به انرژی گرمایی خورشیدی و گرمایی دودکش (FGHR) و کنترل‌ها، که بهبود‌هایی در کارایی انرژی و عملکرد محیط زیستی، هم در خانه‌ها و هم در کسب و کارها به ارمغان می‌آورد.
بیوLPG، که به عنوان بیوپروپان نیز شناخته می‌شود، ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی تقریباً یکسان با LPG دارد. بیوLPG به عنوان “سوخت قابل جابجایی” شناخته می‌شود که به این معنی است که هر دو محصول می‌توانند در یک مخزن و با استفاده از زیرساخت تامین مشترک، همزیستی و مخلوط شوند و نیاز به سازگارسازی یا تغییر تجهیزات و مخازن نصب شده قبلاً ندارند.
بیوLPG قابل تجدیدپذیر و پایدار است و می‌توان آن را با استفاده از فرآیندها و فرآیندهای حرارتی یا شیمیایی مختلف به صورت مختلف تولید کرد. به عنوان مثال، بیوLPG اغلب به عنوان همزمان تولید سوخت پرواز پایدار یا از طریق فرآیندهای گازسازی تولید می‌شود.
مواد اولیه برای بیوLPG شامل روغن آشپزی، چربی حیوانی، روغن گیاهی، پسماندها، ماده خشک گیاهی، شکر و نشاسته است. تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان بیوانرژی NNFCC نشان می‌دهد که تغییر پایدار به بیوLPG تا سال ۲۰۴۰ امکان‌پذیر است.
برای خواندن بیشتر در مورد LPG به مقالات آموزشی ما سر بزنید.

مقالات مرتبط