کاهش-تولید-نفت-روسیه-کیان-پترولیوم
29
بهمن

کمتر شدن تولید نفت روسیه نسبت به سهمیه اوپک پلاس

سرمای هوا تولید نفت و میعانات گازی روسیه را در ماه فوریه تا ۱.۳۸ میلیون تن در روز پایین آورده است یعنی حدود ۴۴ هزار بشکه کمتر از سطح ماه ژانویه و ۸ هزار بشکه در روز پایین تر از سهمیه آن طبق قرارداد اوپک پلاس.

 به گزارش شرکت کیان پترولیوم به نقل از بلومبرگ ، انتظار افزایش تولید نفت روسیه در ماه فوریه محقق نشده است چون برخی از میادین نفتی این کشور مجبور شده‌اند به خاطر سرمای هوا تولید نفت را محدود کنند.

 جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی کیان پترولیوم بخوانید.

 روسیه که عضوی از ائتلاف اوپک پلاس است ، به طور متوسط از اول تا پانزدهم فوریه ۱.۳۸ میلیون تن در روز نفت خام و میعانات گازی تولید کرده است که برابر با ۱۰.۱۱۵ میلیون بشکه در روز و حدود ۴۴ هزار بشکه کمتر از سطح ماه ژانویه است.

 روسیه یکی از دو کشوری است که سهمیه آن برای تولید نفت در ماه فوریه طبق قرارداد اوپک پلاس افزایش یافته است. سهمیه روسیه و قزاقستان ۶۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته در حالی که سایر اعضای این ائتلاف تولید خود را ثابت نگه داشته‌اند و عربستان تولیدش را به طور داوطلبانه پایین آورده است.

کاهش تولید نفت روسیه

 اگر تولید میعانات گازی روسیه در هفته های اول فوریه به اندازه سطح ماه ژانویه بود ، تولید نفت خام این کشور به حدود ۹.۱۷۵ میلیون بشکه می‌رسید یعنی ۸ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه آن طبق قرارداد اوپک پلاس.

این اولین باری است که روسیه کمتر از سهمیه خود طبق قرارداد اوپک پلاس تولید می‌کند. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تعهد روسیه به این قرارداد از ماه می ۲۰۲۰ به طور متوسط برابر با ۹۵ درصد بوده است.

 شرکت ترانس نفت، اپراتور خط لوله روسیه از آغاز ماه فوریه کاهش جریان نفت خام را از برخی مناطق سیبری ثبت کرده که دلیل اصلی آن سرمای هواست.

 دمای هوا در شرق سیبری یعنی مقر بسیاری از میادین نفتی روسیه در اوایل فوریه تا منفی ۵۹ درجه سانتیگراد کاهش یافت. وزارت شرایط اضطراری روسیه به برخی مناطق غرب سیبری، اصلی‌ترین استان نفتی این کشور، هشدار داده است. دمای هوا در این منطقه به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

 سرمای هوا از ابتدای سال جاری میلادی عرضه انرژی در بسیاری از مناطق دنیا را مختل کرده و باعث افزایش قیمت نفت و گاز شده است. سردترین زمستان آمریکا طی ۳۰ سال گذشته، ۲ میلیون بشکه از تولید نفت این کشور را هم کم کرده است.

 آخرین باری که سرمای هوا تولید نفت در روسیه را پایین آورد، اوایل سال ۲۰۱۷ بود یعنی ابتدای همکاری این کشور با اوپک.

تولید نفت آمریکا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت

۲ میلیون بشکه معادل حدود ۱۸ درصد از کل تولید نفت آمریکا به خاطر سرمای شدید و بی سابقه در این کشور و توقف تولید در حوزه پرمین در وست تگزاس و نیومکزیکو کاهش یافته است.

 به گزارش شرکت کیان پترولیوم به نقل از بلومبرگ ، تولید نفت آمریکا بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است چون  سرمای هوا در آمریکا که طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، باعث شده ایالت‌های اصلی تولید کننده نفت آمریکا با مشکل مواجه شوند. این ایالت‌ها به‌ندرت چنین طوفان‌هایی را تجربه کرده‌اند.

 تاجران نفت و مدیران شرکت‌های نفتی پیش‌بینی خود از کاهش عرضه را تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند. بیشتر این کاهش در حوزه پرمین، نفت‌خیزترین منطقه آمریکا خواهد بود. حوزه پرمین وست تگزاس و نیومکزیکو را در بر می‌گیرد. کاهش تولید در حوزه ایگل فورد در جنوب تگزاس و حوزه آنادارکو در اوکلاهاما هم قابل توجه خواهد بود.

۲ میلیون بشکه معادل حدود ۱۸ درصد از کل تولید نفت آمریکا طبق آخرین اطلاعات دولتی است.

 تاجران نفت انتظار دارند از روز چهارشنبه و با افزایش دما در حوزه پرمین، تولید به تدریج به سطح قبلی باز گردد. دمای هوا در میدلند، قلب حوزه پرمین، در روز دوشنبه به منفی ۱۹ درجه سانتیگراد رسید که از ۱۹۸۹ تا حالا بی سابقه بود.

توقف تولید در حوزه پرمین قیمت نفت خام آمریکا را در روز دوشنبه برای اولین بار طی یک سال گذشته به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه رساند. از آن زمان قیمت نفت تا حدی کاهش یافته چون پالایشگاه‌های آمریکا هم به خاطر سرمای هوا تعطیل شده‌اند و در حال حاضر به نفت خام کمتری نیاز است. شرکت انرژی اسپکتس تخمین می‌زند ۳.۱ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا کاهش یافته باشد.

 دمای پایین هوا باعث آسیب دیدن تجهیزات  فرآوری گاز طبیعی در حوزه پرمین و آنادارکو شده و قیمت داخلی گاز طبیعی را افزایش داده است.