صنعت-نفت-کیان-پترولیوم
24
فروردین

برترین های صنعت نفت

صنعت-نفت-کیان-پترولیوم
صنعت-نفت-کیان-پترولیوم

شهر های برتر صنعت نفت و گاز دنیا

۱⃣ ابوظبی

این شهر به عنوان پایتخت امارات ۹۵ درصد ذخایر نفت و ۶ درصد گاز این کشور را در خود جای داده است. همچنین ۹ درصد ذخایر نفت دنیا را با ۹۸ میلیارد بشکه در خود جای داده است. ۵ درصد گاز طبیعی دنیا معادل ۵.۸ تریلیون متر مکعب نیز در این شهر قرار دارد.

میانگین تولید روزانه نفت این شهر در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲.۸ میلیون بشکه بوده و در سال‌های آینده این عدد از مرز ۳.۵ میلیون بشکه فراتر خواهد رفت. با رشد  مصرف گاز طبیعی در این کشور، تمرکز بیشتری به برداشت این محصول معطوف شده تا در بخش های شیرین سازی آب، تولید برق و تزریق مجدد گاز به میادین نفتی مورد استفاده قرار گیرد.

۲⃣ هوستون

هوستون چهارمین شهر بزرگ ایالات متحده بوده و این شهر مرکز صنعت نفت و گاز این کشور محسوب می‌شود. دوسوم صادرات این ایالت را نفت ، گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. باید دانست که مکزیک، برزیل و کانادا مقاصد اصلی این محصولات به شمار می‌روند. این شهر یکی از مراکز اصلی تولید تجهیزات نفتی نیز بوده و بندر هوستون دهمین بندر بزرگ دنیاست.

۳⃣ ظهران

این شهر کشور عربستان سعودی، کانون صنعت نفت این سرزمین پادشاهی است. در سال ۱۹۳۱ میلادی، ذخایر عظیم نفت در این شهر کشف شد و چهار سال بعد، نخستین چاه تجاری نفت در آن حفاری شد. هم اکنون دفتر مرکزی شرکت آرامکو و دانشگاه بزرگ صنعت نفت ملک فهد در این شهر قرار دارد. عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده برتر اوپک روزانه ۹.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند.

۴⃣ بصره

کشور عراق با دارا بودن ۱۱۵ میلیارد بشکه ذخیره نفت خام، چهارمین دارنده طلای سیاه دنیا محسوب می شود. بزرگترین میادین نفت عراق در این استان قرار داشته و این شهر ۵۵ کیلومتر از خلیج پارس فاصله دارد. این شهر شش بندر دارای آب های عمیق داشته و بخش اعظم نفت این کشور از این پایانه ها صادر می گردد. ام القصر با ۲۲ سکوی صادراتی بزرگترین پایانه عراق محسوب می شود. دفتر مرکزی شرکت نفت جنوب عراق در این شهر قرار داشته و بصره یک بازیگر کلیدی در صنعت پتروشیمی به شمار می رود.

۵⃣ استاوانگر

استاوانگر سومین شهر بزرگ نروژ بوده و مرکز صنعت نفت و گاز این کشور محسوب می شود. دفتر مرکزی شرکت استات اویل در این شهر قرار دارد. در سال ۱۹۶۹ میلادی برای نخستین بار ذخایر نفت دریای شمال کشف شد و از آن زمان نروژی ها دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفت فراساحلی دنیا به حساب می آیند. دانشگاه این شهر یکی از بهترین دانشگاه های صنعت نفت و گاز اروپا را در خود جای داده است. براساس تولید سرانه، نروژ بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز دنیا بدون احتساب خاورمیانه است.

 ۱۰ غول پتروشیمی (صنعت نفت) جهان 

در حالی که طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی٬ ایران باید در رتبه نخست صنعت پتروشیمی خاورمیانه بایستد و جزو غول‌های پتروشیمی جهان شود اما فاصله فراوان میان ایران و سایر کشورها از جمله عربستان همچنان آزار دهنده است. با وجود بهره بردن ایران از ذخایر فراوان هیدروکربوری اما توسعه صنعت پتروشیمی با مشکلات بسیاری روبه رو شده است که توسعه‌ای که از آن یاد می‌شود یک توسعه کاریکاتوری و غیرمتوازن است.

عدم انسجام بخش‌های سیاست گذاری٬ قانونی و اجرایی در کنار تصمیمات منطقه‌ای و محلی نتوانسته نقشه راهی برای این صنعت طراحی کند و بیشتر برنامه ریزی‌ها بر اساس تصمیمات سریع و اغلب بدون مرجع کارشناسی است. با این مقدمه بهتر است به بررسی ۱۰ شرکت بزرگ پتروشیمی جهان از نظر درآمد بپردازیم که در نوع خود قابل تامل و تحلیل است.

اینکه آلمانی‌ها بدون دسترسی به مزیت‌هایی که در ایران به وفور دیده می‌شود یکه تاز صنعت پتروشیمی شده اند در نوع خود قابل تامل است. اساس این رده بندی سال ۲۰۱۵ است که قیمت نفت سقوط کرده است و به همین دلیل درآمد شرکت‌های پتروشیمی کاهش یافته و ۱۰ درصد کاهش یافته است.

 ۱- باسف؛ فروش سالانه ۶۳.۷ میلیارد دلار

 ۲- دوچمیکال؛  فروش سالانه ۴۸.۸ میلیارد دلار

 ۳- ساینوپک؛ فروش سالانه  ۴۳.۸ میلیارد دلار

 ۴- سابیک؛ فروش سالانه ۳۴.۳ میلیارد دلار

 ۵- فورموسا پلاستیک؛ فروش سالانه ۲۹.۲ میلیارد دلار

 ۶- اینیوس؛ فروش سالانه ۲۸.۵ میلیارد دلار

 ۷- اگزون موبیل؛ فروش سالانه ۲۸.۱ میلیارد دلار

 ۸- لینده بازل؛ فروش سالانه ۲۶.۷ میلیارد دلار

 ۹- میتسوبیشی ؛ فروش سالانه ۲۴.۳ میلیارد دلار

 ۱۰- دوپونت؛ فروش سالانه  ۲۰.۷ میلیارد دلار

حضور ۶ شرکت صنعت نفت در بین ۱۰ شرکت بزرگ جهان

 ۱۰ شرکت بزرگ جهان از نظر درآمد در سال گذشته معرفی شدند که ۶ شرکت نفتی در این فهرست حضور دارند.

این فهرست به شرح زیر است:

۱⃣والمارت (Walmart) – آمریکا

زمینه فعالیت: فروشگاه زنجیره‌ای

درآمد سال گذشته: ۵۱۴.۴۰۵ میلیارد دلار

۲⃣ ساینوپک گروپ (Sinopec Group) – چین

زمینه فعالیت: صنعت نفت و پتروشیمی

درآمد سال گذشته: ۴۱۴.۶۴۹ میلیارد دلار

۳⃣ رویال داچ شل (Royal Dutch Shell)- هلند

زمینه فعالیت: صنعت نفت و گاز

درآمد سال گذشته: ۳۹۶.۵۵۶ میلیارد دلار

۴⃣ چاینا نشنال پترولیوم (China national petroleum) – چین

زمینه فعالیت:صنعت نفت

درآمد سال گذشته: ۳۹۲.۹۷۶ میلیارد دلار

۵⃣ استیت گرید (state Grid) چین

زمینه فعالیت: لوازم الکتریکی

درآمد سال گذشته: ۳۸۷.۰۵۶ میلیارد دلار

۶⃣ آرامکو سعودی (Aramco) عربستان سعودی

زمینه فعالیت: نفت

درآمد سال گذشته: ۳۵۵.۹۰۵ میلیارد دلار

۷⃣ بریتیش پترولیوم (BP) انگلیس

زمینه فعالیت: نفت

درآمد سال گذشته: ۳۰۳.۷۳۸ میلیارد دلار

۸⃣ اکسون موبیل (Exxon Mobil) آمریکا

زمینه فعالیت: نفت

درآمد سال گذشته: ۲۹۰.۲۱۲ میلیارد دلار

۹⃣ فولکس واگن (Volkswagen) آلمان

زمینه فعالیت: خودروسازی

درآمد سال گذشته: ۲۷۸.۳۴۱ میلیارد دلار

۰⃣۱⃣ تویوتا موتورز ( Toyota) ژاپن

زمینه فعالیت: خودروسازی

درآمد سال گذشته: ۲۷۲.۶۱۲ میلیارد دلار

منبع: نشریه آمریکایی فورچون