کاربردهای-مهم-آمونیوم-پرسولفات-kianpetroleum
03
آبان

آمونیوم پرسولفات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای-مهم-آمونیوم-پرسولفات-kianpetroleum
کاربردهای-مهم-آمونیوم-پرسولفات-kianpetroleum

آمونیوم پرسولفات با فرمول شیمیایی S۲O۸  NH۴ یک ترکیب معدنی است ، جرم مولی آن ۲۲۲.۱۸ gr/mol است ، که از آن به‌عنوان یک عامل اکسیدکننده استفاده می‌کنند.

 شکل ظاهری آن به‌صورت بلورهای سفید مایل به زرد کم‌رنگ تا بی‌رنگ است؛ این ماده بی‌بو است. چگالی آن ۱.۹۸gr/cm۳  است ، دمای ذوب این ماده ۳۹۳ درجه‌ی سانتی‌گراد و انحلال‌پذیری آن در آب ۸۰ ، gr/ml100  است (در دمای ۲۵ درجی ه سانتی‌گراد). انحلال‌پذیری این ماده در آب زیاد است و حلالیت آن نسبت به نمک‌های مشابه آن بالاتر است، در کل فرایند انحلال‌پذیری این ماده گرماگیر و درجه‌ی خلوص آمونیوم پر سولفات ۹۸% است. آمونیوم پرسولفات را با نام آمونیوم دی پروکسی سولفات نیز می‌شناسند.

کاربردهای مهم آمونیوم پرسولفات

از مهم ترین کاربردهای این نوع پر اکسید در :

  • به عنوان ماده اولیه برای تولید کودهای شیمیایی، برای سم پاشی ها استفاده می شود.
  • در تولید مواد شوینده مانند صابون ها از آمونیوم پرسولفات به طور گسترده استفاده می شود.
  • به عنوان ماده ای برای نگهداری چوب استفاده می شود.
  • در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لایه بردارها استفاده می شود.
  • در تولید صنایع غذایی
  • پلاستیک سازی
  • کاغذ سازی
  • حشره کش
  • قارچ کش
  • همچنین در کاغذسازی در مواد غذایی به‌عنوان عامل تنظیم‌کننده‌ی اسیدیته و به‌عنوان نگه‌دارنده‌ی چوب هم استفاده می‌شود.

 تولید

آمونیوم پرسولفات از الکترولیز محلول سولفات آمونیوم یا آمونیوم بی سولفات در سولفوریک اسید در چگالی بالا تولید می‌شود.

فرایند الکترولیزی این ترکیب با سولفوریک اسید به این صورت است که HSO۴  بارش را ازدست‌داده و پروکسی سولفات اسیدی را در آند تولید می‌کند؛ و آمونیوم سولفات واکنش می‌دهد تا آمونیوم پر سولفات تولید شود و فیلتراسیون پر سولفات صورت گرفته ، بلوری شدن (کریستالیزاسیون) و جداسازی به‌وسیله‌ی سانتریفیوژ انجام شده و در نهایت با خشک کردن آن آمونیوم پرسولفات تولید می‌شود.

موارد ایمنی که در استفاده از آمونیوم پر سولفات باید رعایت کنید

از خوردن این ماده به شدت پرهیز کنید.

با خوردن مقدار زیادی از آمونیوم پر سولفات معده شما شروع به خونریزی می کند و ممکن است باعث بی هوشی شود. و استفاده کم آن موجب تنگی مری می شود و تنفس شما را دچار مشکل می کند. 

از تماس مستقیم با دست و صورت و چشم به شدت پرهیز کنید. 

از دستکش و محافظ برای پوست و چشم خود استفاده کنید.

ویژگی های خطرناک انفجاری

آمونیوم پرسولفات اکسید کننده قوی است، هنگامی که با عامل کاهش دهنده، گوگرد، فسفر و غیره ترکیب می شود، می تواند منفجر شود. می تواند زمانی که گرم می شود، تحت تاثیر قرار گیرد، و در دیدار با آتش می تواند منفجر شود.

ویژگی های خطر آتش سوزی

می تواند از اکسیژن در هنگام حرارت زیاد تجزیه شود. در هنگام حرارت دادن می تواند اکسید نیتروژن سمی، اکسید گوگرد و بخار آمونیاک تولید کند.

ویژگی های ذخیره سازی

خزانه داری باید خشک و تهویه داشته باشد؛ بارگیری و تخلیه باید در نور باشد؛ باید جداگانه با مواد آلی، کاهش عوامل، گوگرد، سوخت های فسفریک ذخیره شود.

توضیحات عمومی

جامد بلوری. عامل قوی اکسید کننده. به راحتی نمی سوزد، اما ممکن است باعث بوجود آمدن مواد آلی شود. به عنوان یک ماده سفید کننده و به عنوان نگهدارنده غذا استفاده می شود.

مشخصات واکنش

آمونیوم پرسولفات یک عامل اکسید کننده قوی است. مخلوط پودر با آلومینیوم و آب می تواند منفجر شود. مخلوط با پراکسید سدیم اگر تحت اصطکاک (خرد شدن در یک ملات)، حرارت دادن، و یا اگر جریان از دی اکسید کربن به بیش از persulfate آمونیوم منتقل می شود منفجر خواهد شد. راه حل های اسیدی، آهن را به شدت حل می کند.

خطر سلامت

استنشاق اثرات سمی کمی ایجاد می کند. تماس با گرد و غبار چشمها را تحریک می کند و باعث بروز خارش پوست می شود.