جدیدترین اخبار از صندوق سرمایه گذاری آرامکو

صندوق-سرمایه-گذاری-آرامکو

صندوق سرمایه گذاری آرامکو

هفته گذشته صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان ، صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) ، گفت که سهام بیشتر در گل سرسبد شرکت نفت و گاز عربستان یعنی آرامکو (آرامکو) ، ممکن است برای فروش به مردم عرضه شود.

بعداً این ایده توسط حاکم عموم عربستان سعودی ، ولیعهد محمد بن سلمان (MbS) تأیید شد. با توجه به دریافت اولیه عرضه اولیه (IPO) توسط سرمایه گذاران بین المللی در آستانه لیست نهایی آن در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ دریافت شد و مدت طولانی که مقامات مختلف عربستان سعودی مجبور شدند برای فروش حتی ۱.۵ درصد سهام ( از حداقل ۵ درصد سهام اولیه مورد بحث کاهش یابد) و درنهایت ممکن است حدس زده شود که شرایط برای مدت زمان طولانی مناسب نخواهد بود. اگر نظرات رئیس جمهور جدید ایالات متحده ، جو بایدن ، در معادله شرایط لحاظ شود ، احتمالاً پیشنهاد هرگز اتفاق نمی افتد. با در نظر گرفتن درک دقیق واقعیتی که ظاهراً در مرکز رژیم عربستان سعودی وجود دارد ، گرچه ممکن است چنین پیشنهادی در سال جاری رخ دهد.

از نظر یک بررسی واقعیت ، پیشنهادات آرامکو در بسیاری از سطوح توسط بسیاری از جوامع سرمایه گذار در بسیاری از کشورها در طول منتهی به تصمیم نهایی توسط سعودی ها در مورد مبادلات سهام بزرگ بین المللی ، بسیار سمی در نظر گرفته شد. به شرطی که کاملاً در هیچ یک از آنها ارائه شود ، ارائه می شود. برخی از نگرانی های فنی بیشتر سرمایه گذاران بین المللی در مورد آرامکو مربوط به کمبودهای عملیاتی خود شرکت بود. برای شروع توسط مدیر اجرایی وقت آرامکو ، امین ناصر ، روشن شد که آرامکو در واقع مالک هیچ یک از “امتیازات” نفت و گاز یا چاههایی که از آن همه نفت و گاز خود را تولید می کند نیست و تصمیم گیری در مورد میزان تولید نفت و گاز در هر زمان مشخص. ناصر سپس اظهار داشت که پس از IPO چاه ها “هنوز در اختیار دولت خواهد بود. . . این همان روش قبلی است و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است “و افزود که تصمیمات مربوط به تولید نفت و گاز آرامکو موضوعات حاکمیتی است که برای دولت باقی می ماند.

از نظر عملی این بدان معنی بود که هنگامی که عربستان سعودی تصمیم گرفت که دوباره سعی در از بین بردن صنعت نفت شیل مانند سال ۲۰۱۴-۲۰۱۶ – و دوباره فقط سه ماه پس از عرضه اولیه سهام – با کاهش قیمت نفت دارد. -با تولید سهامداران آرامکو ، ضررهای هنگفتی هم از نظر پرداخت سود سهام و هم از نظر ارزش سهام مشاهده می شود. سعودی ها برای جلوگیری از ترس از ضرر سود سهام ، مجبور شدند حداقل سود سهام را پرداخت کنند که از آن زمان به بعد تمام پروژه های جدید آرامکو را فلج کرده است.

مقالات مرتبط