شرکت-پالایش-نفت-اصفهان-kianpetroleum
13
مهر

پالایشگاه تولید سوخت اصفهان

شرکت-پالایش-نفت-اصفهان-kianpetroleum
شرکت-پالایش-نفت-اصفهان-kianpetroleum

شرکت پالایش نفت اصفهان

شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینهٔ پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال ۱۳۵۸ آغاز کرده و هم ‌اکنون حدود ۲۲٪ از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور ایران را تولید می‌کند.

ظرفیت تولید این پالایشگاه هم ‌اکنون ۳۶۰ هزار بشکه در روز (سه واحد تقطیر ۱۲۰ هزار بشکه) است. خوراک پالایشگاه اصفهان توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأمین می‌شود و نفت خام مورد نیاز آن به‌طور روزانه از طریق لوله‌ای به طول ۴۳۰ کیلومتر، از میدان نفتی مارون در استان خوزستان ، ارسال می‌شود.

پالایشگاه اصفهان در زمان حاضر وظیفه تامین حدود ۲۳ درصد  از سوخت کشور را به عهده دارد و علاوه بر این، تامین کننده اصلی خوراک صنایع بزرگ دیگر بوده و چند طرح بزرگ در جهت تولید سوخت مطابق با استانداردهای زیست محیطی و بهبود فراورده‌های اصلی اجرا کرده است.

بنزین و گازوییل از محصولات اصلی این شرکت بشمار می‌آیند که سوخت ۱۲ استان از جمله اصفهان را تامین می‌کند و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری برای افزایش میزان تولید و ارتقای کیفیت آنها مطابق با استانداردهای بین‌المللی و زیست محیطی و در جهت حفظ سلامت مردم انجام شده است.

این شرکت در سال ۱۳۸۶ مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفت و با عرضهٔ سهام آن در بازار بورس ، به بخش خصوصی واگذار شد. نفت خام مورد نیاز شرکت پالایش نفت اصفهان از میدان نفتی مارون ، در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری اهواز ، از طریق ۷ ایستگاه تقویت فشار و با خط لوله‌ای به طول ۴۳۰ کیلومتر تأمین می‌شود. از میان واحدهای عملیاتی آن می‌توان به واحدهای تقطیر در جو، تقطیر در خلأ، تولید گاز مایع ، تبدیل کاتالیستی، تولید هیدروژن و آیزوماکس (هیدروکراکینگ) اشاره کرد.

برخی از واحدهای عملیاتی پالایشگاه اصفهان

واحدهای تقطیر نفت خام

در این واحد محصولات اصلی نفت خام جدا می ‌شوند. این واحد از دو بخش تقطیر در جو و تقطیر در خلا تشکیل شده است. ظرفیت اسمی هر یک از این واحدها ۱۰۰ هزار بشکه در روز است که در حال حاضر با اجرای طرح افزایش ظرفیت به ۱۴۴۰۰۰هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

در بخش تقطیر در جو این پالایشگاه  نفت خام به  گاز، گازمایع، نفتای سبک و سنگین و B.N، نفت ‌سفید، نفت گاز و ته مانده برج تبدیل می شود. واحد تقطیر در خلا پالایشگاه اصفهان ته ‌مانده برج تقطیر در جو را به نفت گاز، خوراک واحد آیزوماکس، روغن خام سبک و سنگین و ته ‌مانده برج تقطیر در خلأ تبدیل می‌ کند.

واحدهای کاهش گرانروی

در این واحد برای کاهش گرانروی، مولکولهای سنگین ته‌ مانده برج تقطیر درخلأ در دمای بالا تجزیه می شوند و محصولات آن شامل گاز، بنزین خام (نامرغوب) و نفت کوره است. ظرفیت اسمی تولیدی این واحد ۱۹۰۰۰ تا ۲۲۵۰۰ بشکه در روز است.

واحدهای تهیه گاز مایع

در این واحدها گاز مایع تولیدی در واحدهای تبدیل کاتالیستی و واحدهای تقطیر و هیدروکراکر و بنزین سازی به محصولاتی نظیر گاز سوخت پالایشگاه، پروپان و بوتان مایع و پنتان تفکیک می ‌شوند.

واحدهای تصفیه و تبدیل کاتالیستی نفتا

این واحدها بنزین خام سنگین حاصل از واحدهای تقطیر در جو و هیدروکراکر را با فرآیندهای مختلف به پلاتفرمیت یا بنزین با درجه آرام‌سوزی بالا  تبدیل می‌ کنند. از دیگر محصولات این واحد می توان به گاز مایع و گاز غنی از هیدروژن اشاره کرد.

واحدهای تهیه هیدروژن

این واحد روزانه ۳۵ تا ۳۸ میلیون فوت مکعب هیدروژن با خلوص۹۷-۹۶ درصد مورد نیاز واحدهای هیدروکراکر(ISOMAX) را تولید می کند. از دیگر فعالیت های این واحد افزایش خلوص هیدروژن تولید شده در واحد تبدیل کاتالیستی نفتا است.

واحد تهیه ازت

در این واحد ازت مورد نیاز واحدهای دیگر پالایشگاه تولید می شود. گاز ازت به دلیل بی‌ اثر و خنثی ‌بودن کاربرد گسترده ای در بخش های مختلف پالایشگاه دارد.

مشعل های پالایشگاه اصفهان

مشعل ها در پالایشگاه برای  تخلیه گاز واحدهای مختلف در موارد اضطراری و یا مواقع بازکردن شیرهای اطمینان برج ها و ظروف در اثر افزایش فشار و درجه حرارت و همچنین جهت تنظیم فشار استفاده می شوند.

این پالایشگاه دارای دو مشعل اصلی و یک مشعل جهت سوزاندن گاز هیدروژن سولفوره است که دائماٌ روشن هستند. با توجه به مخاطرات زیست محیطی در حال حاضر این پالایشگاه با اجرای طرحهای زیست محیطی به سمت صنعت سبز در حال حرکت است.

پروژهٔ تقطیر سوم: به منظور جلوگیری از تولید محصولات سنگین به‌ویژه نفت کوره (مازوت) از ۲۵٪؜ به زیر ۱۰٪؜ که دارای ارزش افزوده بسیار پایین نسبت به دیگر محصولات می‌باشد، در مرداد سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.

طرح احداث سیستم تصفیه‌خانهٔ پساب شاهین شهر: جهت تأمین آب مورد نیاز واحدهای عملیاتی و پالایشی به ظرفیت ۷۵۰ متر مکعب در ساعت در مرداد سال ۹۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ادامه فعالیت پالایشگاه اصفهان در گرو راه اندازی واحدهای گوگردزایی است و تمام فرآورده های نفتی این شرکت تا سال ۱۴۰۴ بر اساس استانداردهای یورو ۴ و ۵ تولید خواهد شد و همچنین در حال حاضر تمام بنزین تولیدی این شرکت که روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر بوده منطبق با استاندارد یورو ۵ است.

از حدود ۲۲ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی روزانه این شرکت فقط حدود ۲ میلیون لیتر آن  بر اساس استاندارد یورو است و نیز با بهره برداری واحد تصفیه گازوئیل این شرکت در بهار سال ۱۴۰۰ تمام گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان مطابق با استاندارد یورو خواهد شد.