کالیفن یا رزین گام چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روش-تولید-کالیفون-kianpetroleum
روش-تولید-کالیفون-kianpetroleum

کالیفون

کالیفن یا کالیفون یا رزین گام صمغی است که از گونه های مختلفی از درختان مخروطی بدست می آید . کالیفن بسته به روش پردازش به سه نوع تقسیم می شود که شامل روزین صمغ ، روزین چوب و روزین tall-oil هستند.

کالیفون یک ماده پرکاربرد است که در همه چیز وجود دارد. این ماده در لوازم آرایشی ، محصولات پاک کننده و راکت های تنیس استفاده می شود و آلرژی نسبت به آن بسیار شایع است.

رزین های گیاهی از نظر ترکیب با شیره و سایر ترشحات گیاهی متفاوت هستند. شیره گیاه بیشتر نقش تغذیه ای دارند ولی رزین ها با عملکردهای محافظتی از گیاهان حمایت می کنند و در صورت آسیب دیدن گیاه راه ورود ارگانیسم ها به گیاه را مسدود می کنند. علاوه بر این رزین ها خواص ضدعفونی کننده دارند و نگهدارنده آب هستند.

روش تولید کالیفون

۳ روش برای تهیه کالیفن یا کالیفون یا رزین گام وجود دارد که منجر به تولید اشکال مختلف روزین می شود. روزین صمغ رایج ترین نوع است که از درختان زنده به صورت شیره گرفته می شود و سپس برای تولید روغن ترپانتین و روزین صمغ تقطیر می شوند.

از تقطیر چوب کاج های مرده نیز می توان روزین چوب را بدست آورد ولی به دلیل بازدهی پایین این روش خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد. سرانجام روزین tall oil نوعی ماده فرآوری شده است که از ساقه درخت بدست می آید که بیشتر آن سلولز است و برای تولید کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد.

روزین صمغ برای تولید چسب و موم بهداشتی، جوهر چاپ، رنگ سازی ، کاغذ سازی ، به عنوان لعاب در داروسازی و صنایع بهداشتی ، تولید شوینده دهان و دندان ، حذف لایه های اکسید شده از سطح فلزات و به عنوان جلا و پولیش دهنده فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت مشتقات رزین

اصلاح gum resin و بهبود شرایط آن با هیدروژنه کردن (هیدروژناسیون)، استری کردن و پلیمریزاسیونه کردن gum resin خام صورت می پذیرد. این رزین های اصلاح شده را مشتقات رزین می نامند و در مواردی که امکان استفاده از gum resin نیست از مشتقات آن کمک می گیرند.

کاربرد های گام رزین

 کالیفون و دیگر مشتقات آن در ساخت انواع صابون ها، جلا دهنده ها ، رنگ ها ،چسب وکاغذ به کار می روند. همچنین از رزین برای ساخت کف استودیو ها و استیج ها برای جلوگیری از لغزندگی نیز استفاده می کنند.

از دیگر کاربرد های آن می توان به صنایع زیر اشاره نمود.

صنایع غذایی

با تبدیل گام رزین خوراکی به رزین های هیدروژنی می توان از آن در تولید آدامس استفاده کرد.

صنایع رنگرزی

به دلیل حلال پذیر بودن کالیفون در بنزین، الکل و دیگر حلال های آلی ، از آن در صنایع رنگرزی و برای ساخت رنگ روغن و دیگر محصولات استفاده می کنند.

صنایع فلزی

کالیفون نوعی  ماده با خاصیت اسیدی ضعیف است که می تواند لایه های اکسید شده را از سطح فلزات حذف کند و آن را جلا دهد بنابراین در صنایع فلزی به عنوان جلا و پولیش دهنده ی فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع ساختمانی

در صنایع ساختمانی gum resin در ساخت بتن و چسب کاشی کاربرد دارد.

صنایع کاغذ سازی

gum resin موجب افزایش استحکام و صافی کاغذ و همچنین به عنوان عامل بازدانده ی پخش شدگی جوهر بر روی کاغذ به کار می رود.

صنعت چاپ

از دیگر کاربردهای gum resin می توان به استفاده از آن در صنعت چاپ اشاره کرد. gum resin به عنوان عامل حمل کننده ی رنگ به چسبندگی بیشتر رنگ جوهر در هنگام چاپ کمک می کند.

صنایع میکروب کشی

کالیفون با تبدیل به ابیتیلامین استات ( abietylamine acetate) می تواند موجب از بین بردن جلبک ها ،باکتری ها ، قارچ ها و دیگر آفت های موجود شود.

صنایع چسب سازی

gum resin با افزایش میزان استحکام و چسبندگی در چسب به خصوص چسب های مایع، چسب های حساس به فشار و چسب های پلاستیکی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد.

صنایع الکتریکی

رزین به عنوان عامل عایق و پوششی برای تجهیزات الکتریکی استفاده می گردد. در کشور چین سال هاست که از پوشش های کالیفون به عنوان عامل عایق برای کابل ها استفاده می شود.

صنایع پلاستیک سازی

gum resin به عنوان عامل نرم کننده در صنعت پلاستیک سازی به دلیل افزایش مقاومت در برابر پارگی ، حرارت و همچنین انعطاف پذیری پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی کالیفون

کالیفون باعث واکنش های آلرژیک در افراد حساس می شود که شامل درماتیت تماسی حاد آلرژیک ، مشکل در تنفس ،  آسم ، سوزش چشم و آبریزش بینی است. درماتیت در هر ناحیه ای تماس پوستی رخ داده باشد، اتفاق می افتد و باعث قرمزی ، التهاب و خارش پوست می شود.

با پیشرفت واکنش آلرژیک ممکن است تاول به وجود بیاید و حتی شدیدتر شود. اگر قرار گرفتن در معرض کالیفن ادامه یابد ، ممکن است درماتیت با پوست ضخیم و لایه لایه ایجاد شود. بنابراین در صورت رخ دادن اولین واکنش آلرژیک تماس را قطع کرده و در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط