با انواع حلال های شرکت نفت آشنا شوید

حلّال-چیست-؟-کیان-پترولیوم
حلّال-چیست-؟-کیان-پترولیوم

حلّال چیست ؟

به ماده‌ای که بخش عمدهٔ یک محلول را تشکیل می‌دهد حَلّال می ‌گویند. هر محلول دست کم از دو بخش حلّال و حل شونده تشکیل شده‌است.

جزئی که حل شونده را در خود حل می‌کند و معمولاً درصد بیش‌تری از محلول را تشکیل می‌دهد حلّال نام دارد. در محلول آب نمک ، آب حلّال و نمک خوراکی حل شونده ‌است. اغلب محلول‌های موجود در طبیعت شامل یک حلال و چند مادهٔ حل شونده هستند. آب دریا نمونه‌ای از این محلول هاست.

آب فراوان ‌ترین و رایج ‌ترین حلّال

آب فراوان ‌ترین و رایج ‌ترین حلّال شناخته شده ‌است. این حلّال ترکیب‌های یونی و کووالانسی بسیاری را در خود حل می‌ کند. محلول‌هایی که حلّال آن‌ها آب است ، محلول آبی نامیده می‌شوند. آب و محلول‌های آبی نقش مهمی در زندگی روزانه دارند. اغلب فرایندهای زیست شیمیایی از قبیل هضم ، جذب و سوخت وساز مواد غذایی در محلول آبی انجام می‌شود. در صنایع شیمیایی تعداد زیادی از واکنش‌ها در محیط آبی صورت می‌گیرد. گرچه آب مهم‌ترین حلال شناخته شده‌است ، اما حلّال ‌های مهم دیگری نیز وجود دارد. هگزان، اتانول و استون سه نمونهٔ مهم از حلال‌های آلی هستند ، به محلول حاصل از حلال‌های آلی محلول غیر آبی می ‌گویند.

بخش اعظم حلال ۴۰۹، از هیدروکربن­های آروماتیک (بیش از ۷۵ درصد) ، عمدتاً از نوع تولوئن تشکیل شده است. حلال ۴۰۰ با دارا بودن حداقل ۳۰ درصد ترکیبات آروماتیکی ، شامل هیدروکربن­های پارافینی و سیکلوپارافینی نیز است.

کاربرد

  • به عنوان رقیق کننده در لاک الکل­ها، رنگ­ها، جلا دهنده­ها و مرکب چاپ
  • به عنوان رقیق کننده در ساخت چسب­ها
  • به عنوان ماده متشکله تینر

وایت اسپریت ها مخلوطی از هیدروکربن های پارافینی و آروماتیکی با دامنه تقطیر ۲۰۰ – ۱۴۲ درجه سلسیوس هستند . این حلال ها، مایعاتی شفاف، به رنگ آب و دارای بوی ملایم بوده، از لحاظ شیمیائی پایدارند و خورندگی ایجاد نمی کنند. کاربرد آن بیشتر به عنوان حلال در تینرهای رنگ و لاک الکل، به عنوان حلال خشک کن رنگ ها، به عنوان حلال در چاپ پارچه، به عنوان حلال چربی گیر از سطوح فلزات، به عنوان حلال واکس های مخصوص اثاثیه منزل، مبلمان، کف پوش ها و همچنین واکس کفش وبه عنوان حلال خشک شوئی می باشد.

ماده اولیه برای تولید حلال ۴۰۳ ، نفت سفید ، گازوئیل و روغن سوخته می باشد .

حلال ۴۰۳ 

حلال۴۰۳ این شرکت بر پایه نفت سفید است و عمدتا برای تولید هیدروکربورهای سنگین (شبه گازوئیل) مصرف می شود و به علت رونق زیاد بازار خرید و فروش هیدروکربور در کشور همسایه ، افغانستان ، این حلال در بین تولیدکنندگان داخلی هیدروکربور تقاضای زیادی دارد.

حلال  ۴۰۶ 

بیشترین مورد مصرف این حلال در صنایع شیمیائی ، آرایشی – بهداشتی و صنایع غذایی می باشد.


حلال ۴۱۰ 

عمدتا در صنایع لاستیک سازی ، چسب سازی و صنایع رنگ و رزین مصرف می شود و یکی دیگر از پرتقاضاترین حلال ها در بازار است.

حلال ۴۰۲ 

این حلال بر پایه نفت سفید می باشد که در سه گرید زیر تولید می شود و هر کدام در صنایع خاصی کاربرد دارند

گرید A: عمدتا در صنایع رنگ سازی ، تینر سازی ، صنعت چاپ و … کاربرد دارد 
گرید B: عمدتا در صنایع لاک و الکل ، چاپ پارچه ، واکس های مخصوص اثاثیه منزل و کف پوش ها و … کاربرد دارد 
گرید C: عمدتا در صنایع تولیدی حلال چربی گیر از سطوح فلزات و اسپرهای پاک کننده و … کاربرد دارد .

مقالات مرتبط