8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

موم پارافین یک موم نرم و بی رنگ و جامد است. از هیدروکربن های اشباع ساخته شده است.

این دارو اغلب در سالن های نرم کننده پوست و درمان های اسپا روی دست ، کوتیکول و پا استفاده می شود زیرا بی رنگ ، بی مزه و بدون بو است. همچنین می تواند برای تسکین درد در مفاصل و عضلات مورد استفاده قرار گیرد.

موم پارافین کاربردهای زیادی نیز دارد. این اغلب به عنوان روغن کاری ، عایق الکتریکی و ساخت شمع و مداد رنگی استفاده می شود.

موم پارافین (موم نفت) ماده جامد بی رنگ نرم و مشتق شده از نفت ، ذغال سنگ یا روغن شیل است که از مخلوطی از مولکول های هیدروکربن حاوی بین بیست تا چهل اتم کربن تشکیل شده است. در دمای اتاق جامد است و شروع به ذوب شدن تقریباً بالاتر از ۳۷ درجه سانتی گراد (۹۹ درجه فارنهایت) می کند ، و نقطه جوش آن بالاتر از ۳۷۰ درجه سانتی گراد (۶۹۸ درجه فارنهایت) است. کاربردهای معمول موم پارافین شامل روغنکاری ، عایق بندی الکتریکی و شمع است. موم پارافین رنگ شده را می توان به مداد رنگی تبدیل کرد. این ماده از نفت سفید و سایر فرآورده های نفتی که گاهی اوقات پارافین نامیده می شوند متمایز است.

شمع های پارافین بدون بو و بدون بو ، سفید و مایل به آبی هستند. موم پارافین برای اولین بار توسط کارل ریچنباخ در آلمان در سال ۱۸۳۰ ایجاد شد و پیشرفت بزرگی در فن آوری شمع سازی داشت ، زیرا با تمیزتر و قابل اطمینان تر شدن از شمع های پیه و تولید آن ارزان تر بود.

در شیمی ، پارافین به طور مترادف با آلکان استفاده می شود ، نشانگر هیدروکربن هایی با فرمول کلی CnH2n + 2. این نام از لاتین parum (“به سختی”) + affinis گرفته شده است ، به معنی “فقدان میل” یا “فاقد واکنش” ، با اشاره به ماهیت غیرفعال پارافین

تاریخچه موم پارافین

موم پارافین اولین بار در سال ۱۸۳۰ توسط کارل فون رایشنباخ ، شیمی دان آلمانی ، هنگامی که سعی در ایجاد وسیله ای برای جداسازی و تصفیه موثر مواد مومی که به طور طبیعی در نفت وجود دارد ، ایجاد شد. پارافین پیشرفت عمده ای در صنعت شمع سازی داشت زیرا به راحتی و با اطمینان می سوزد و ساخت آن از سوخت دیگر شمع ارزان تر است. موم پارافین در ابتدا از نقطه ذوب کم رنج می برد. با این حال ، بعداً با افزودن اسید استئاریک سخت تر ، این نقص برطرف شد. تولید موم پارافین در اوایل قرن ۲۰ به دلیل رشد صنایع بسته بندی گوشت و روغن که باعث ایجاد پارافین و اسید استئاریک به عنوان محصولات جانبی شد ، از رونق زیادی برخوردار شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسلک وکس ادامه مطلب را بخوانید.

وکس چیست ؟

کلمه “وکس” معمولا به مواد ارگانیک متنوعی ارجاع می شود که در دمای محیط جامد بوده اما در صورتیکه در معرض دمای بالاتر قرار بگیرند تبدیل به مایع می شوند. ترکیبات شیمیایی وکس ها بسیار پیچیده است اما آلکانهای نرمال و همینطور ذرات ریز مولوکولی در آنها در درصدهای بالا و به وفور یافت می شود. ابتدایی ترین منبع تجاری وکس، نفت خام می باشد. اما این بدین معنا نیست که تمامی پالایشگاهای نفتی، وکس تولید می کنند. وکسهای معدنی را می توان از ذغال سنگ تولید کرد. گیاهان، حیوانات و حتی حشرات موادی از خود تولید می کنند که می توان آنها را با نام “وکس” به مصرف تجاری رساند.

اسلک وکس

اسلک وکس ماده ایست مرکب از وکس و روغن که ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧﺒﻲ ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎﻫﻬﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ روﻏـﻦ ﻣﻮﺗـﻮر بوده و ﻣـﺎده اوﻟﻴـﻪ ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﭘـﺎراﻓﻴﻦ ﻣﻴﺒﺎﺷـﺪ. این محصول در فرایند تولید روغن های موتور از ماده ای به اسم لوبکات، که از پسماندهای نفت می باشد، به دست می آید. در پروسه تولید پارافین، اسلک وکس به عنوان خوراک وارد سیستم تولید شده و پس از انجام فرایندهایی نظیر روغن گیری (deoiling) و رنگزدایی (decolorization) تبدیل به محصول نهایی یعنی پارافین وکس می گردد. روغن بدست آمده در این فرایند نیز تبدیل به محصول دیگر به نام فوتس اویل یا Residue wax می شود که دارای مصارف صنعتی فراوانی می باشد.

انواع وکس

 پارافین وکس و میکروکرستالین وکس از مواد نفتی بدست می آیند. این نوع وکسها را می توان در بازه گسترده ای از مشخصه های فیزیکی دلخواه بازیابی و ارائه کرد. اغلب تولیدکنندگان دو نوع مجزا از وکسهای نفتی را ارائه می دهند: پارافین ها، که وجه مشخصه آنها کریستالهای فرم گرفته و درشت است. و میکروکریستالین ها که وکسهایی با ذوب بالاتر و کریستالهای نامنظم و کوچک هستند. میکرو کریستالین وکس شامل تناسبات شاخه ای و دوار قابل توجهی از هیدروکربن های اشباع شده و همینطور آلکانهای نرمال می باشد.

تولیدکنندگان وکس همچنین وکسها را از لحاظ درصد خلوص تقسیم بندی می نمایند. پارافین تمام تصفیه (Fully-refined Paraffin Wax) دارای درصد روغن کم تر از ۵/۰ درصد، و میکروکریستالین وکس تمام تصفیه دارای درصد روغن کمتر از ۳/۰ درصد می باشد. همچنین “اسلک وکس” که ماده اولیه تولید پارافین می باشد دارای درصد وزنی از ۳% تا بالاتر از ۳۵% روغن است. پارافین وکس تولید شده از مواد نفتی الزاما مخلوطی از آلکانهای نرمال و ایزو آلکانهای بدون استر، اسید و … است که در وکسهای حیوانی و وکسهای پایه گیاهی یافت می شود.

برخی از مصارف وکس ها