8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

روش-تبدیل-گاز-به-گازوئیل-kianpetroleum
روش-تبدیل-گاز-به-گازوئیل-kianpetroleum

روش تبدیل گاز به گازوئیل

طبق گزارش انجمن جهانی انرژی حداقل تا سال ۲۰۲۰ گاز طبیعی بهترین گزینه به عنوان سوخت جایگزین نفت خواهد بود و تقاضای گاز در آسیا و اقیانوسیه در طول ۲۵ سال آینده،۳برابر خواهد شد.

از سوی دیگر گاز طبیعی می تواند به بیش از ۵۰ محصول با ارزش افزوده بالا از بنزین و گازوئیل مرغوب گرفته تا محصولات باارزش پتروشیمیایی تبدیل و به بازار بالقوه جهانی عرضه گردد و در نتیجه به ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور منجر شود. البته تبدیل گاز به بنزین هزینه های به نسبت بالاتری نسبت به گازوئیل است و به همین علت امروزه تمرکز بیشتر بر روی تولید گازوئیل از این طریق است که این نوع گازوئیل از مزایای بیشتری از نظر زیست محیطی در مقایسه با گازوئیل های دیگر برخوردار است.

معرفی GTL

فناوری تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های نفتی(GTL)، به فرایندی اطلاق می گردد که در آن بتوان گاز طبیعی را به فرآورده های باارزشی از جمله گازوئیل،نفت سفید و بنزین تبدیل نمود. این فناوری هر چند بیش از ۸۰ سال قدمت دارد،ولی در مقیاس تجاری هنوز در ابتدای راه توسعه خویش قرار دارد.

فرآورده های نهایی به دست آمده از این فرایند،اکثرا معادل فرآورده های نفتی حاصل از برج تقطیر پالایشگاه های نفت خام است که در دامنه C10 تا C20 قرار دارند و اصطلاحا به آنها فرآورده های میان تقطیری گفته می شود؛از همین رو بعضا واژه GTL یا Gas To Liquids را تبدیل 

گاز به فرآورده های میان تقطیری نیز می گویند.(فرایندی که با استفاده از روش FT  یا فیشر تروپس انجام میشود.)

فرآورده های حاصل از فرایند GTL، به ویژه گازوئیل دارای خواص برتری همچون عاری بودن از سولفور و آروماتیک  و همچنین درجه ستان بالاتر نسبت به گازوئیل عادی می باشند. بنابراین به علت فواید زیست محیطی فرآورده های GTL ، شرکت های فعال در صنعت GTL،مازاد قیمتی بین ۰.۸۶ تا ۲.۵۸ یورو برای فرآورده های تولیدی خود نسبت به فرآورده های موجود انتظار دارند.

واحدهای اصلی در فرایند GTL

C:\Users\kian rayaneh\Pictures\Screenshots\Screenshot (400).png