آخرین اخبار از تولید جهانی گاز طبیعی

بر اساس برآوردها و نتایج تحقیقات Rystad Energy ، تولید جهانی گاز طبیعی طی سال ۲۰۲۰ با کاهش ۳.۶٪ به ۳۹۱۸ میلیارد متر مکعب دست پیدا کرد.

علی رغم کاهش و افت بازار‌های جهانی مانند نفت و گاز در سال ۲۰۲۰، تعمیراتی نیز اندیشیده شده است که از افت بیشتر جلوگیری می‌کند
ترفندی مانند پایین نگه داشتن قیمت گاز در رده‌ی برق. با این تدابیر تقاضای گاز به اندازه تقاضای نفت کاهش نیافت و فقط ۲.۵٪ دچار نزول شد. که این ۲ درصد معادل ۳۸۴۰ میلیارد متر مکعب تولیدات گاز جهان بود.

اما تقاضا گاز در قاره آسیا نسبتاً به قوت خود باقی است با این حال دو قاره اروپا و آفریقا با کاهش شدیدترین نسبت به آسیا روبه رو شدند.
در سال ۲۰۲۰ در اروپا حدود ۷٪ نسبت به سال ۲۰۱۹ یا حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب تولیدات گاز کاهش یافت و به دنبال آن آفریقا با ۲۶ میلیارد مترمکعب این کاهش تقاضا را حس کردند.

با شروع فعالیت‌های کارخانه‌های جدید که بیشتر در ایالات متحده واقع شده‌اند ظرفیت در سال گذشته با رشد ۵ درصدی ، به ۴۶۴ میلیون تن در سال رسید.

واردات LNG در جهان با وجود محدودیت‌ها و مسدود بودن موقتی حمل و نقل در سال ۲۰۲۰ با رشد ۳ درصدی به ۳۶۳ میلیون تن رسید.
این تقاضا (LNG) در قاره آسیا با رشد صعودی ۴ درصدی نسبت به سال گذشته (۲۰۱۹) روبه‌رو شد.
سهم زیاد این افزایش در گرو چین می‌باشد. سایر مشتریان در منطقه آسیا(به جز چین) از قیمت پایین برای جایگزینی زغال سنگ به منظور تولید نیرو مورد نظر استفاده کردند.
واردات اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ همچنان به قوت خود باقی ماند زیرا خریداران از گاز لوله کشی روسیه کمتر استفاده می‌کردند.

چشم انداز بلند مدت تولید گاز طبیعی

پیش بینی برای تولید در سالهای آینده بدین شکل است که تولید جهانی گاز طبیعی در سال ۲۰۴۰ با رشد صعودی ۲۴ درصدی به میزان ۴۸۵۷ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.
نکته‌ی مهم این است که در آینده وابستگی‌های جوامع به انرژی‌های تجدیدناپذیر کمتر شده است و در این راستا
سیاست‌های زیست محیطی در انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به کاهش تقاضا از سال ۲۰۲۴ در اروپا خواهد شد.

مقالات مرتبط