پلی-پروپیلن-واکس-کیان-پترولیوم
12
آبان

پلی پروپیلن وکس چیست؟ کاربرد های آن

پلی-پروپیلن-واکس-کیان-پترولیوم
پلی-پروپیلن-واکس-کیان-پترولیوم

پلی اتیلن واکس ، ماده ایی بی بو و بی رنگ، شفاف و به شکل کریستال جامد است . پلی اتیلن های واکس سنگین ، دارای ساختاری خطی هستند و با فشار پایین و متوسط تولید می شوند.

پلی اتلین به خاطر خاصیت روان کنندگی اش باعث جدا شدن مذاب از فلز می شود و سطح باعث روان شدن سطح بین فلز و PVC می شود و همچنین تاثیر خاصی بر روی براقیت محصول دارد.

پلی اتلین واکس معمولاً در دو نوع امولسونی و غیر امولسونی تولید می شود . تفاوت این دو نوع در جرم مولکولی آنهاست و جرم مولکولی آنها بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ است.

پلی اتیلن واکس نسبت به سایر پلی اتیلن ها ، مقاومت و انعطاف پذیری کمتری دارد ولی مقاومت آن در مقابل مواد شیمیایی و تنش های شکننده محیطی بالاست.

استفاده از قیرهای اصلاح شده

افزایش آمد و شد وسایل نقلیه ، گسترش زیرساخت های حمل و نقل جادهای و افزایش هزینه ها، مدت هاست که ساخت و تعمیر و نگهداری روسازی ها را دچار مشکل کردهاست. از این رو در دهه های اخیر، پژوهشگران بسیاری در راستای اصلاح خصوصیات قیر و استفاده از قیرهای اصلاح شده در مخلوط های آسفالتی تلاش کردهاند. شیارشدگی مخلوط های آسفالتی یکی از خرابی های اصلی روسازی های آسفالتی است .افزودن پودر لاستیک به قیر و تولید آسفالت لاستیکی روشی است برای بهبود این نوع خرابی و همینطور گامی است در راستای حرکت در مسیر توسعه ی پایدار و حفظ محیط زیست.

افزودن پودر لاستیک به قیر و تولید آسفالت لاستیکی خصوصیات مطلوبی برای مخلوط آسفالتی ایجاد مینماید و همین طور گامی است در راستای حرکت در مسیر توسعه ی پایدار و حفظ محیط زیست. ضعف اساسی آسفالت لاستیکی افزایش دماهای اختلاط و تراکم و به موجب آن افزایش هزینه های ساخت و صعوبت اجرا است. استفاده از فناوری آسفالت نیمه گرم و افزودنی های واکسی یاری رسان در این زمینه خواهد بود. در پژوهش حاضر از پلی پروپیلن وکس برای نیل به این هدف استفاده شد.

پلی پروپیلن وکس

در این تحقیق سعی شده است اثر افزودن افزودنی آسفالت نیمه گرم پلی پروپیلن وکس در کاهش دمای اختلاط آسفالت های لاستیکی مورد بررسی قرار گیرد. قیر با دو درصد مختلف ۸ و ۱۶درصد پودر لاستیک و مقادیر ۳، ۶ و ۹ درصد از پلیپروپیلن وکس مخلوط شده و در دو دمای اختلاط ۱۳۰ و ۱۵۰ درجه نمونه های آسفالتی آماده شد و روی آنها آزمایش های حساسیت رطوبتی انجام شد. نتایج بیانگر آن بود که با کاهش دمای اختلاط ، حساسیت به رطوبت افزایش می یابد که با افزایش درصد پلی پروپیلن وکس مقداری بهبود در حساسیت رطوبتی نشان داد.

پلی اتیلن وکس یکی از محصولات جانبی فرآیند تولید پلی اتیلن است. گاز اتیلن در هگزان حل می شود و همراه با کاتالیست در یک راکتور سه فازی، عمل پلیمریزاسیون انجام می شود.

این عمل دو جریان اصلی و فرعی دارد. در جریان اصلی پلیمر همراه با کمی حلال و در جریان فرعی واکس با کمی حلال وارد خروجی راکتور می شوند.

نوع دیگری از پلی اتیلن وکس با استفاده از روش شکست زنجیره مولکولی پلی اتیلن سبک خطی بدست می آید. این مواد داری خلوص بالا و توزیع طول زنجیره باریک تولید می‌شود. در این روش بعد از تولید وکس از پلی اتیلن در فراِیند تکمیلی گروه های قطبی با زنجیره های وکس واکنش داده و تولید وکس قطبی می نماید که در صنایع مختلف رنگ، پلیمر و روکش به کار می رود. یکی دیگر از پرکاربردترین مصارف آن، تولید امولسیون واکس های پلی اتلینی است که از نظر اقتصادی بسیار با صرفه است.

واکس

 کلمه واکس اصولاً به مواد ارگانیک متنوعی گفته می شود که در دمای معمولی محیط جامد هستند ولی هنگامی که در معرض دمای بالاتر قرار می گیرند، تبدیل به مایع می شوند.

ترکیبات شیمیایی پلی اتیلن واکس بسیار پیچیده است و یکی از منابع اصلی تولید آن نفت است. پلی اتلین واکس دارای یک یا چند مولکول مشابه هستند و وزن های مولکولی آنها با یکدیگر متفاوت است.

این ماده با کاهش دما منقبض شده و جمع می شوند و با افزایش دما انبساط پیدا می کنند. تغییرات دما تاثیر مهمی در شکل ظاهری واکس ها دارد و با افزایش دما، انعطاف پذیری بیشتری پیدا می کنند.

کاربردهای پلی اتیلین وکس

در صنایعPVC  از قبیل ( دیوار پوش ، کف پوش ، کابل پروفیل ، لوله ، اتصالات و …. ) لاستیک ، پلاستیک ، مستربچ ، چسب ، کابل ، پوشش ، شمع و … می باشد .