پالایشگاه-دوم-خوزستان-kianpetroleum
09
مهر

راجع به پالایشگاه نفت خوزستان بیشتر بدانید

پالایشگاه-دوم-خوزستان-kianpetroleum
پالایشگاه-دوم-خوزستان-kianpetroleum

پالایشگاه دوم آبادان با هدف پالایش نفت خام فوق سنگین میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران و تولید فرآورده‌های سبک مانند بنزین و نفت‌گاز به ظرفیت ۱۸۰ هزار بشکه درروز ساخته خواهد شد. این در حالی است که تولید روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۲٫۵ میلیون لیتر گازوئیل در دستور کار این پالایشگاه قرار خواهد گرفت.

پالایشگاه دوم خوزستان

چنانچه در هر یک از شهرهای کشور که دارای پالایشگاه نفت باشد ، پالایشگاه دومی احداث شود نام دیگری برای آن انتخاب می شود ، به عنوان مثال پالایشگاه آناهیتا به عنوان دومین پالایشگاه نفت کرمانشاه و پالایشگاه هرمز به عنوان دومین پالایشگاه نفت بندرعباس هم اینک در حال احداث هستند.

وی با اشاره به گزارش های مدیریت طرح پالایشگاه خوزستان در مورد روند اجرایی احداث آن، ادامه داد: زمین مورد نظر پالایشگاه خوزستان با مساحت ۵۲۵ هکتار تحویل گرفته شده، اقدامات نقشه برداری به اتمام رسیده و مشاور مطالعات ژئوتکنیک نیز انتخاب شده است.

عملیات اجرایی پالایشگاه دوم آبادان در سال جاری آغاز شده و قرار است براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این پالایشگاه که در حال حاضر ۱٫۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان سال ۱۳۹۰ به بهره برداری برسد.

پالایشگاه نفت سنگین

این پالایشگاه نفت سنگین که به پالایشگاه دوم خوزستان نیز معروف است در فاصله هفت کیلومتری شمال آبادان در جاده آبادان – اهواز و کانال ژیان در منطقه آزاد اروند احداث می شود و پس از بهره برداری از این پالایشگاه که ظرفیت آن ۱۸۰ هزار بشکه در روز است، روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می کند.
بر اساس این مصوبه، مقرر شد که خوراک این پالایشگاه از میادین نفتی آزادگان و یادآوران که از میادین تازه به تولید رسیده جنوب خوزستان و نزدیکی شهر آبادان به حساب می آیند، تامین شود.


طرح احداث پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین خوزستان با حدود سه میلیارد یورو سرمایه گذاری و مشارکت ۷۵ درصدی بخش خصوصی پس از آغاز به کار پیمانکار اجرایی، سه سال تعیین شد، در حالی که این روزها نزدیک به ۱۰ سال از تصویب آن می گذرد ولی این طرح در حد تابلو باقی مانده است.
بر اساس مصوبه سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی نیز، مقرر شد که‌ این پالایشگاه که به پالایشگاه دوم آبادان معروف است تا پایان سال ۹۱ به بهره‌برداری کامل برسد.
بر این اساس، ۲۰ درصد از سهام متعلق به شرکت توسعه صنایع پالایش نفت، ۵ درصد مربوط به شرکت نفت آبادان و ۷۵ درصد بقیه سهام توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به بخش خصوصی واگذار شود.


محصولات :
بنزین-LPG – نفت گاز – نفت کوره-سوخت جت – گوگرد (استاندارد یورو ۵)