اطلاعات کامل در مورد پارافین تراپی

پارافین موم نرم و جامد سفید و یا رنگی است که از هیدروکربن های اشباع ساخته شده است.

پارافین تراپی در برخی از سالن های زیبایی به منظور درمان های آبرسانی در دست ها و پاها استفاده می شود، زیرا آن بی رنگ، بی مزه و بی بو است. همچنین می تواند برای تسکین درد به مفاصل درد و عضلات استفاده شود.

موم پارافین نیز دارای کاربردهای بسیار دیگری نیز می باشد . اغلب به عنوان روانکاری، عایق الکتریکی، و شمع و مداد رنگی استفاده می شود.

پارافین همان ماده‌ی بی‌رنگ، جامد و سفیدی است که از هیدروکربن اشباع‌شده ساخته می‌شود. از پارافین در مراکز ماساژ، اسپا و سالن‌های مراقبت از پوست برای درمان پوست‌پوست شدن دست و پا و… بهره گرفته می‌شود. پارافین درمانی طرفداران زیادی دارد، زیرا این ماده بو ندارد، بی‌رنگ و بی‌مزه است و به‌همین‌خاطر کسی را اذیت نمی‌کند. علاوه بر مزایایی که برای پوست دارد، در تسکین درد مفاصل و ماهیچه‌ها هم مفید واقع می‌شود.

فواید پارافین تراپی

پارافین دارای فواید و مزایای زیبایی و درمانی است.

مزایای زیبایی

برای زیبایی موم پارافین اغلب مواقع برای  دست و پا استفاده می شود. موم یک نرم کننده طبیعی است و پوست را نرم و منعطف می کند. هنگامی که به پوست زده می شود، رطوبت اضافه می کند و بعد از اتمام درمان، میزان رطوبت پوست را افزایش می دهد.

همچنین موجب باز شدن منافذ پوست شود و سلول های مرده پوست را از بین ببرد. این ممکن است موجب شود پوست تازگی و صافی را احساس کند.

مزایای درمانی

موم پارافین ممکن است برای کمک به کاهش درد در دست افراد که دارای مشکل آرتروز ، آرتریت روماتوئید، فیبرومیالژیا و یا سایر مسائل حرکتی شود

این عمل مانند یک نوع حرارتی عمل می کند و می تواند به افزایش جریان خون، آرامش ماهیچه ها و کاهش سفتی مفصلی کمک کند. موم پارافین همچنین می تواند اسپاسم عضلانی و التهاب را به حداقل برساند و همچنین باعث تسکین درد شود.

پارافین خواص بهداشتی و آرایشی متنوعی دارد. مثلا در زمینه‌ی آرایشی، چنین کاربردهایی دارد:

از پارافین تراپی معمولا برای بهبود وضعیت پوست دست و پاها استفاده می‌شود. پارافین نوعی نرم‌کننده‌ی طبیعی است و به نرمی و انعطاف‌پذیر شدن پوست کمک می‌کند. استفاده از آن برای پوست باعث ایجاد رطوبت می‌شود و بعد از پارافین تراپی هم، رطوبت ایجادشده در پوست حفظ می‌شود. علاوه‌براینها، در باز کردن منافذ پوستی و از بین بردن سلول‌های مرده هم نقش مهمی ایفا می‌کند و پوست را شاداب‌تر و یک‌دست‌تر نشان می‌دهد.

مزایای درمانی پارافین هم کم‌تعداد نیست:

  • درمان آرتروز؛
  • رماتیسم مفصلی؛
  • فیبرومیالژیا؛
  • سایر مشکلات حرکتی مفاصل.

پارافین درمانی مانند حرارت‌درمانی عمل می‌کند و به افزایش گردش خون، تسکین ماهیچه‌ها و کاهش سفتی مفاصل می‌انجامد. ضمن اینکه اسپاسم یا گرفتگی عضلات و التهاب ناشی از رگ‌به‌رگ شدن و پیچ خوردن مفاصل را هم التیام می‌بخشد.

عوارض جانبی پارافین درمانی چیست ؟

پارافین تراپی برای نرم کردن و رطوبترسانی به پوست در نواحی مختلف بدن مانند: صورت ، دست ، پا ، بدن و… در مراکز اسپا و سالن زیبایی و استفاده از آن. خوردن یا استشمام بوی پارافین شمع می شود مشکلاتی نظیر افراغ ، حالت تهوع ، سردرد یا آلودگی بنزنی ایجاد کند. آلودگی بنزنی باعث شد که به سرطان ریه هم بشود. اما استعمال موضعی پارافین ظاهرا عوارض جانبی چندان شدیدی ندارد. درادامه ، به استفاده از این عوارض محتمل پرداخت شده است:

پارافین در پایین ترین سطح از اتاق طبیعی اتاق آب را انتخاب کنید. یعنی پوست بدن در برخورد با آن باعث سوختگی و تاول شد. اما اگر پوست خیلی حساسی داشته باشید ، ممکن است گرمای پارافین کمی پوست باشد که تحریک کند و باعث برآمدگی های قرمزرنگی روی آن شود. این برآمدگی های قرمز روی گردن ، کمر یا صورت به وجود می آورد. تحریک شدن پوست با پارافین با خارش پوست و حسی ناخوشایند همراه است. درصورتی که پوست حساس یا زخم بازی روی پوست شما وجود دارد ، از پارافین استفاده نکنید ، زیرا جزو فراورده های نفتی است و ممکن است باعث التهاب و ناراحتی پوست شود.

پارافین درمانی برای شخصی که فشار خون را بالا می برد یا واریس و دیابت دارند ، کاملاً دیگر نمی شود. چرا که این روش برای استفاده از احساس حساسی غیرعادی ، بیحسی و تادیف گردش خون (در صورت ابتلا به دیابت) ایجاد می کند.

اگر پارافین تراپی را در خانه انجام دهد ، حواس شما باشد تا پارافین را خیلی داغ نکنید ، زیرا باعث آتش سوزی می شود. در شروع درمان خانگی ، دمای پارافین از ۵۰ درجه سانتیگراد بیشتر خواهد شد.

مقالات مرتبط