وازلین-vaseline-کیان-پترولیوم
04
دی

اطلاعات کامل در مورد وازلین ( Vaseline )

وازلین C۲۵H۵۲ (به انگلیسی: Vaseline) نام تجاری ژله پترولیوم است که مخلوطی از هیدروکربن های سنگین تشکیل شده و در سال ۱۹۸۲ توسط شرکت انگلیسی-هلندی یونیلیور به بازار عرضه شد.

ژله نفتی یک خمیر ضخیم و مومی است که بسیاری از افراد از آن به عنوان یک محصول مراقبت از پوست استفاده می کنند و درمان جوش های جزئی و سوختگی به کار می رود.

نامهای دیگر ژله نفتی شامل petrolatum و Vaseline ، می باشد که به عنوان نام کلی وازلین از ان یاد می شود. و یک نام تجاری مشترک نیز است.

مردم از ژله نفتی برای بثورات ایجاد شده در پوشک ، به عنوان یک مرطوب کننده ، برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و به عنوان روان کننده استفاده می کنند.

وازلین به عنوان روانکار استفاده می‌شود و همچنین به عنوان مرطوب‌کننده بافت پوست در تولید کرم و لوسیون کاربرد دارد. وازلین می‌تواند برای محافظت از زخم و سوختگی‌های پوستی محافظت نماید.

ژله نفتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری های پوستی مفید است.

شیمیدانان ژله نفت را از روغن استخراج می کنند. پس از کشف تصادفی آن در طی فرایند حفاری نفت ، اکنون بیش از ۱۰۰ سال است که از عمر ان می گذرد.

ژله نفتی تصفیه شده یک روغن معدنی است که بسیاری از شرکت ها آن را به عنوان یک درمان عمومی برای پوست استفاده می کنند.

خلوص ژله نفتی به فرایند تولید بستگی دارد. ژله نفتی تصفیه نشده ممکن است حاوی مواد مضر باشد ، اما ژله نفتی تصفیه شده معمولاً بی خطر است.

فواید وازلین

به عنوان یک مانع پوستی عمل می کند

پوست به راحتی وازلین یا ژله نفتی را جذب نمی کند. این بدان معناست که در واقع مرطوب کننده نیست بلکه سدی است که می تواند باعث جلوگیری ازهدر رفت رطوبت بدن شود.

افراد می توانند قبل از گذراندن وقت در بیرون در هوای سرد ، خشک و باد ، آن را روی پوست خود امتحان کنند. مبتلایان به سرماخوردگی ممکن است آن را در زیر بینی خود قرار دهند تا از تحریکات ناشی از آبریزش بینی یا خشکی بینی جلوگیری شود.

جلوگیری از سایش و اصطکاک

اصطکاک که در صورت مالش پوست بر روی قسمت دیگری از بدن یا لباس انجام می شود ، می تواند بسیار تحریک کننده باشد. این مورد بسیار برای افرادی که مبتلا به اگزما یا پوست خشک هستند ، ازار دهنده است.

بعضی از افراد به علت جوش های پوستی ، راش یا ترک پوستی که دارند. استفاده از ژله نفتی در مناطقی که مستعد ابتلا به اصطکاک و خشکی هستند ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند.

درمان بثورات جلدی پوشک توسط وازلین

بسیاری از نوزادان پس از نشستن در پوشک مرطوب ، دچار بثورات پوشک می شوند.. ژله نفتی یک مانع هدر رفت رطوبت است که می تواند خطر بروز بثورات پوشک را کاهش دهد.

همچنین می تواند پوست را تسکین داده و از بثورات پوشک موجود رهایی یابد.

حمایت از بهبودی

آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند از ژله نفتی برای حمایت از بهبود پوست استفاده کند. از آنجا که ژله نفتی یک سد طبیعی ایجاد می کند ، می تواند از عفونت جلوگیری کرده و خطر عفونی شدن زخم را کاهش دهد.

با این حال ، یک مطالعه سال ۲۰۱۸ این ادعا را رد می کند. محققان دریافتند که ژله نفتی در واقع می تواند مانع از اجرای فیلم محافظ طبیعی خود ، کند شدن بهبودی و افزایش خطر عفونت می شود.

جلوگیری از لایه برداری

لایه برداری پوست می تواند تحریک کننده باشد. وقتی پوست آنقدر خشک است که لایه برداری می شود ، ژله نفتی می تواند سوزش را تسکین داده و به بهبودی پوست کمک کند.

افراد می توانند در فصول سرد سال ، آن را برای خشکی ، ترک لب ها یا پلک های تحریک شده استفاده کنند.

مدیریت اگزما

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث تحریک ، خارش و لکه های پوسته پوسته می شود.