شرکت-پالایش-نفت-شیراز-kianpetroleum
10
مهر

پالایشگاه نفت شیراز

شرکت-پالایش-نفت-شیراز-kianpetroleum
شرکت-پالایش-نفت-شیراز-kianpetroleum

شرکت پالایش نفت شیراز

پالایشگاه شیراز یا شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت ایرانی است، که تأسیسات پالایشی آن شرکت در ۲۲ کیلومتری شیراز و در محدوده شهرستان زرقان واقع شده‌است. ظرفیت طراحی شده این پالایشگاه ۴۰ هزار بشکه در روز می‌باشد. طبق طراحی خوراک نفت خام مورد نیاز به وسیله یک خط لوله ۱۰ اینچ به طول ۲۳۰ کیلومتر از میدان نفتی گچساران و توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأمین می‌شود.

مراحل طراحی و ساخت این پالایشگاه از سال ۱۳۴۹ شروع شد و در سال ۱۳۵۲ به اتمام رسید و در همان سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت. شرکت پالایش نفت شیراز در سال ۱۳۵۲ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس گردید. در سال ۱۳۷۷ بر اساس سیاستهای جاری، ساختار اداری پالایشگاه به نوع شرکتی تغییر و دوره جدید فعالیت خود را با نام شرکت پالایش نفت شیراز آغاز نموده و در سال ١٣٨٨ به شرکت سهامی عام تبدیل شد.

 واحدهای این شرکت پالایشی شامل واحد تقطیر در جو، واحد تقطیر در خلأ، واحد غلظت شکن، تصفیه نفتا و تبدیل کاتالیستی (بنزین سازی) ، واحد تصفیه نفت سفید با هیدروژن، واحد هیدروکراکر (آیزوماکس) ، واحد هیدروژن سازی، واحد تولید و تصفیه گاز مایع، واحدهای شیرین سازی و سولفورزدایی نفتای سبک و نفت سفید،  بازیافت گوگرد، تصفیه گاز با آمین و سولفورزدایی آب ترش، واحد تصفیه پساب صنعتی، واحدهای تولید آب صنعتی، برق و بخار و همچنین مخازن مربوطه می‌باشد.

محصولات پالایشگاه

عمده محصولات پالایشگاه شیراز شامل گاز مایع، بنزین، بنزین جت، حلال‌ها، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، وکیوم سلاپس، ایزوریسایکل، ایزوفید، قیر و گوگرد می‌باشد. محصولات این شرکت تحت استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران به بازار داخلی عرضه می‌گردد. شرکت پالایش نفت شیراز تقریباً با داشتن سهم ۳ درصدی در تولید فراورده های اصلی نفتی، در جایگاه در میان ۱۰ پالایشگاه کشور قرار گرفته‌است.

در زمان جنگ تحمیلی ، پالایشگاه شیراز که از اهداف اصلی دشمن محسوب می‌شد، بارها مورد حمله هوایی قرار گرفت که منجر به وارد شدن خسارت‌های بسیار و شهادت تعدادی از کارکنان شریف آن گردید، اما به دلیل لزوم تأمین نیازهای جبهه، خسارت‌های وارده هر بار به دست توانمند کارکنان و متخصصان ایثارگر به سرعت بازسازی شد و پالایشگاه بلافاصله با ظرفیت کامل در سرویس قرار گرفت؛ به طوری که پالایشگران، این ایثارگران سنگر تولید و اقتصاد اجازه ندادند ارسال سوخت به جبهه‌ها قطع گردد.

امروزه در راستای سیاست‌های کلان کشور، ایـن شرکت با تولید فرآورده های نفتی مطابق بااستانداردهای جهانی و استفاده از آخرین تکنولوژی و دستـاوردهای فنــی دنیـا توانسته است با تغییــر واصلاح عملیات، ارتقاء کیفی محصولات، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش و حذف مواد آلاینده و زیانبار گام‌های مؤثر و بزرگی بردارد. به علاوه شرکت پالایش نفت شیراز، طی چند سال اخیر موفق به اجرای سیستم‌های مدیریتی و اخــذ گواهینـامـه‌های معتبــر جهــانی در زمینه‌‌های ISO 9001، ISO 14001، ISO 18001 و IMS گردیده است.

افتخارات پالایشگاه نفت شیراز

همچنین شرکت پالایش نفت شیراز، در سال ۱۳۸۰ به عنوان صنعت برتر و برگزیده سبز کشور انتخاب شد، در سال۱۳۸۳ جایزه ملی ساخت کالا و تجهیزات نفت را از آن خود کرد، در سال ۱۳۸۴ نیز موفق به اخذ گواهینامه اهتمام به سرآمدی جایزه ملی کیفیت ایران گردید. دریافت جایزه اهتمام به کیفیت INQA در سال ۱۳۸۸ و عنوان شرکت برتر پالایشی در سال ۱۳۹۰ نیز افتخاری دیگر برای این پالایشگاه محسوب می شود .