شرایط-فروش-نفت-کوره
22
خرداد

شرایط فروش و آنالیز نفت کوره

شرایط-فروش-نفت-کوره

نفت کوره

این فرآورده ها برش های سنگین تر از نفت گاز (گازوئیل) می باشد. ترکیبات تشکیل دهنده آنها عمدتا هیدروکربورهای سنگین موجود در باقیمانده تقطیر نفت خام هستند که با استفاده از برش های سبک نفتی گرانروی آن تنظیم شده و به عنوان سوخت سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مطالعه بیشتر درباره نفت کوره به مقاله اطلاعات کامل در مورد نفت کوره یا مازوت ( Mazut ) مراجعه کنید.

پروسیجر فروش نفت کوره

  • واریز ۱۰ % ارزش معامله به عنوان پیش پرداخت ، حدکثر یکساعت قبل از شروع عرضه الزامی است .
  • وجه پیش پرداخت ریالی پس از تسویه نهایی با کسر کارمزد های قانونی به حساب معرفی شده توسط مشتری عودت داده می شود .
  • نرخ تسعیر ارز بر اساس میانگین نرخ‌های خرید و فروش اسکناس دلار در سامانه نظارت ارز سنا متعلق به بانک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
  • دوروز کاری قبل از عرضه جهت واریز پیش پرداخت و میانگین نرخ های خرید و فروش روزانه اسکناس دلار در سامانه مذکور جهت محصابه کارمزها و ارزش معامله قرار خواهد گرفت.
  • تسویه به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه به صورت نقدی وجود نداشته  و تسویه صرفا به صورت ارزی به عهده خریدار است.
  • صادرات تنها از طریق مرزهای مجاز گمرکی انجام می شود و اعلام مقصد درخواستی صادرات توسط خریدار الزامی است.
  • تحویل به صورت درب کارخانه میباشد و فروشنده پس از تحویل محصول هیچ گونه مسِولیت در قبال نحوه استفاده ، حمل و نقل و موارد دیگر ندارد.
  • مقدار و قیمت حواله قطعی است. اخذ مجوزهای گمرکی در مقصد بر عهده شرکت خریدار است. اظهار گمرکی به عهده فروشنده است.
  • خریداران حق واگذاری تحویل کالای خریداری شده را به غیر ندارند و خود (با باربری اعلام شده) باید در محل تحویل بار حضور یابند.
  • خریدار میبایست حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ صدور حواله برداشت شده، محصول را برداشت نمایند و در صورتیکه در زمان مققر موفق به برداشت نشود، فروشنده مجاز به ابطال حواله میباشد و در صورت تاخیر داشتن در این موعد، بعد از مدت ۲۰ روز شامل هزینه‌های انبارداری و جبران خسارت ناشی از آن خواهد بود که از خریدار یا حواله کسر خواهد شد. صورتحساب فروش بر اساس مقدار تحویل نهایی توسط فروشند صادر و با خریدار نسویه نهایی خواهد شد.
  • مهلت شکایت از محصول تحویل شده بر اساس دستورالعمل بورس انرژی میباشد. •کلیه تانکرها میبایست مطابق اقانون گمرک ایران نسبت به انجام توزین اولیه و ثانویه در باسکول اقدام و مجوز ورود و خروج جهت بارگیری را اخذ نمایند.
  • نرخ ارز جهت واریز پیش پرداخت :میانگین نرخ خرید و فروش اسکناس دلر در سامانه ارز(سنا)متعلق به بانک جمهوری اسلمی ایران به آدرس اینترنتی www.sanarate.ir دو روز کاری قبل از روز عرضه میباشد.
  • نرخ ارز جهت محاسبه کارمزدها و ارزش علی الحساب معامله میانگین نرخ های خرید و فروش اسکناس دلر در سامانه نظارت ارز (سنا)یک روز کاری قبل از روز معامله می باشد.
  • محصول خریداری شده طبق آنالیز ارائه شده توسط سازمان بورس انرژی  به خریدار تحویل خواهد شد خریدار موظف است نسبت به تست فرآورده قبل از برداشت اقدام و نمونه شاهد تهیه نماید.در صورتیکه این اقدام صورت نپذیرد،خریدار حق هیچگونه اعتراضی در خصوص آنالیز فراورده نخواهد داشت.
  • خریدار می تواند به هزینه خود اقدام به معرفی بازرس نماید در صورت عدم معرفی بازرس از سوی خریدار گزارش بازرس فروشنده مبنای عمل خواهد بود و اعتراضی پذیرفته نخواد شد. مقدار محصول قابل افزایش یا کاهش به میزان ۱۰% در زمان بارگیری بوده و درصورت افزایش یا کاهش تناژ ، ما به التفاوت اخذ یا به حساب معرفی شده توسط مشتری واریز میگردد.
  • کلیه خریداران موظفند مستندات توانایی مالی خود را قبل از انعقاد قرارداد به شرکت ارائه نمایند.
  • کلیه هزینه های مربوط به صرافی و همچنین کلیه هزینه های مربوط به بارگیری و بالاسری تحویل کالا در انبار مبدا ، کارگزاری بورس انرژی و سایر هزینه ها اعم از هزینه ترخیص و گمرک صادرات، هر گونه مالیات، بیمه و عوارض و حقوق دولتی یا محلی بر اساس قوانین و مقررات موضوعه که به فروشنده  تحمیل می گردد بر عهده خریدار خواهد بود.
  • صورتحساب فروش بر اساس مقدار تحویل نهایی توسط فروشند صادر و با خریدار نسویه نهایی خواهد شد.
  • مهلت شکایت از محصول تحویل شده بر اساس دستورالعمل بورس انرژی میباشد.
  • کلیه تانکرها میبایست مطابق اقانون گمرک ایران نسبت به انجام توزین اولیه و ثانویه در باسکول اقدام و مجوز ورود و خروج جهت بارگیری را اخذ نمایند.
  • خریدار موظف به تسویه بهای کل معامله بر اساس قیمت کشف شده در بورس و پروفرمای صادره توسط شرکت ملی پخش قبل از بارگیری می باشد.
  • خریدار ملزم به برداشت تمام محموله در طول مدت اعتبار خواهد بود و در غیر اینصورت مشمول جرایم برداشت براساس قوانین سازمان بورس انرژی و شرکت ملی نفت ایران خواهد شد.
  • خریدار بایستی به منظور تسریع در روند عملیات برداشت فرآورده دستورالعمل الزامات HSE که بایستی توسط پیمانکاران حمل و نقل رعایت شود و سایر موارد مرتبط با عملیات و حمل فرآورده را از همکاران معاونت عملیات مدیریت صادرات و واردات شرکت ملی نفت ایران دریافت نمایند.
  • کلیه هزینه های مربوط به تهیه اسناد ، بارگیری ، حمل و نقل ، آزمایش نمونه ،ترخیص و گمرک صادرات، هر گونه مالیات، بیمه و عوارض و حقوق دولتی یا محلی بر اساس قوانین و مقررات موضوعه که به فروشنده  تحمیل می گردد بر عهده خریدار میباشد. •خریدار ملزم به برداشت تمام محموله در طول مدت اعتبار خواهد بود و در غیر اینصورت مشمول جرایم برداشت براساس مفاد قرارداد فیمابین خواهد شد.
  • پرداخت وجه تسویه پس از تایید شدن درخواست خرید در رینگ صادراتی بورس انرژی میبایست ظرف مدت پنج روز کاری بدون جریمه و پنچ روز کاری دیگر با ۰.۲۵% جریمه روزانه بصورت یکجا و صرفا بصورت ارزی در خارج از کشور به حسابهای اعلامی از طرف شرکت ملی پخش صورت خواهد پذیرفت.
  • خریداران حق واگذاری تحویل کالای خریداری شده را به غیر ندارند و خود یا نماینده (با باربری اعلام شده) باید در محل تحویل بار حضور یابند.
  • شیوه تسویه معاملت به صورت شرایطی در دو مرحله علی الحساب و نهایی انجام می پذیرد. خریدار جهت عقد قرارداد باید به صورت کتبی به شرکت ملی نفت ایران( و یا شرکت نیکو) معرفی شود در صورت انعقاد قرارداد فی مابین خریدار و فروشنده و با تائید فروشنده، فرم درخواست تسویه خارج از پایاپای در معاملت کشف پریمیوم ( مطابق فرمت شرکت سمات ) که به امضای طرفین رسیده است ، تا هفتاد روز پس از تاریخ معامله توسط فروشنده به شرکت سمات ارائه می شود.
  • تبصره ۱ : در صورت عدم ارائه فرم تسویه خارج از پایاپای در معاملت کشف پریمیوم طی مهلت تعیین شده ، قرارداد منفسخ شده و خسارت ها و کارمزدهای مصوب بورس از محل پیش پرداخت خریدار تامین خواهد شد.
  • تبصره ۲ : شرکت سمات مسئولیتی جهت پرداخت مبلغی فراتر از پیش پرداخت دریافتی از خریدار پس از کسر هزینه های مصوب بورس، نخواهد داشت.
  • تبصره ۳ : خریدار موظف است کارمزدهای مصوب بورس (دو سر کارمزد )را طی ۵ روز کاری پس از انجام معامله به شرکت سمات پرداخت نماید.
  • تبصره ۴ : در صورت تمدید دوره بارگیری، مهلت ارائه فرم مذکور نیز به همان میزان تمدید خواهد شد. خریدار در فاصله حداکثر تا ۲۰ روز تقویمی پس از انجام معامله، دوره ۷ روزه درخواستی بارگیری (که باید در دوره اعلمی تحویل کال طبق بند ۳ باشد ) را به فروشنده اعلم می نماید که تاریخ اعلم این دوره پیشنهادی توسط خریدار، باید حداقل ۱۵ روز تقویمی با اولین روز آن فاصله داشته باشد. پس از آن فروشنده ظرف دو روز کاری، دوره قطعی دو روزه بارگیری را (که در دوره ۷ روز درخواستی خریدار قرار دارد) برای هماهنگی دقیق تر ورود کشتی به اسکله و صدور پیش فاکتور به خریدار اعلم می نماید.خریدار حداکثر تا ده روز تقویمی قبل از شروع دوره ۲ روزه باگیری مهلت خواهد داشت تا کشتی یا کشتی های خود ( در صورت عدم پذیرش کشتی اول ) را به فروشنده معرفی نماید. کشتی اعلامی باید واجد کلیه شرایط و استانداردهای لزم به شرح GTCصادرات فرآورده امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران قابل مشاهده در لینک www.nioc.ir برای بارگیری و حمل محموله باشد. فروشنده ظرف دو روز کاری پس از معرفی کشتی مناسب از سوی خریدار، نسبت به بررسی و در صورت واجد شرایط بودن، به تائید آن اقدام خواهد نمود. تائید یا جایگزینی کشتی در خارج از این دوره زمانی، منوط به تائید فروشنده بوده و فروشنده هیچ تعهدی در این خصوص ندارد.
  • فروشنده موظف است حداکثر تا ده روز تقویمی قبل از دوره دو روزه ی قطعی بارگیری، نسبت به صدور سیاهه علی الحساب بر اساس ۱۲۰ درصد متوسط آخرین ۵ مظنه قیمتی Quotation موجود در نشریه Platts برای مقدار و قیمت معامله شده و با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز مندرج در قرارداد اقدام نماید. نوع ارز و حسابهای مربوط جهت دریافت وجه المعامله توسط فروشنده تعیین می شود.
  • تبصره : در صورت واریز پیش پرداخت ۱۰ درصد مربوط به قبل از انجام معامله توسط خریدار به صورت ارزی، مبلغ واریزی برای صدور سیاهه علی الحساب موضوع این بند لحاظ شده و به عنوان پرداخت بخشی از آن منظور خواهد شد. خریدار موظف است حداکثر تا یک روز کاری (تا پایان ساعت اداری) قبل از اولین روز دوره دو روزه بارگیری بر اساس سیاهه علی الحساب صادره طبق بند ۱۰ ، نسبت به واریز وجه یا تامین اعتبار به نفع فروشنده اقدام نماید. پس از تائید فروشنده مبنی بر دریافت وجه مذکور یا تامین اعتبار لزم، دستور بارگیری نفتکش اعزامی خریدار صادر و به بندربارگیری اعلم می شود.در صورت عدم واریز وجه مذکور یا عدم تامین اعتبار لزم قبل از اولین روز دوره دو روزه بارگیری ، دوره ۲ روزه بارگیری اعلمی به خریدار لغو شده و خریدار مشمولجرائم بر اساس قرارداد منعقده خواهد شد. ۳ قیمت نهائی محموله براساس مبنای قیمتی اعلمی در بند ۵ و دوره قیمت گذاری نهایی مورد توافق در قرارداد منعقده و با لحاظ ساختن پریمیوم .دیسکانت کشف شده در روز معامله (روز عرضه) و نرخ تسعیر ارز مندرج در قرارداد (نوع ارز بر اساس اعلم فروشنده ) ، جهت صدور سیاهه نهایی از سوی فروشنده تعیین می شود و خریدار موظف است ظرف حداکثر بیست روز تقویمی پس از تاریخ بارنامه اقدام به پرداخت و تسویه سیاهه نهایی نماید.
  • تبصره : دوره قیمت گذاری نهایی می بایست بر پایه تاریخ صدور بارنامه ، حداکثر تا ۵ روز کاری بعد از انجام معامله و قبل از صدور قرارداد، توسط خریدار پیشنهاد شده و مورد تائید فروشنده قرار گیرد. در صورت عدم اعلم یا عدم توافق در خصوص دوره قیمت گذاری نهایی طی مهلت مقرر (حداکثر تا ۵ روز کاری بعد از انجام معامله و قبل از صدور قرارداد) ، فروشنده حق دارد بر اساس صلاحدید خود نسبت به انتخاب آن اقدام نماید.
  • در صورتی که رقم اعلم شده در سیاهه نهایی بیش از رقم سیاهه علی الحساب باشد (در حالت تسویه نقدی ) ، خریدار متعهد است که کل وجه ما به التفاوت را حداکثر ۲۰ روز تقویمی پس از تاریخ بارنامه به حساب معرفی شده توسط فروشنده در سیاهه نهایی واریز و بطور کامل تسویه نماید. در خصوص تسویه سیاهه نهایی، خریدار مکلف است در صورت پرداخت با تاخیر تا ۵ روز از تاریخ سر رسید، بهره دیرکرد معادل حاشیه سود یک درصد و بیش از ۵ روز ، بهره دیرکرد معادل حاشیه سود ۶ درصد به علوه LIBOR با سپرده گذاری سه ماهه دلر با منشا BBA پرداخت نماید. به غیره از هزینه هایی که تحت شرایط فروش فوب به عهده فروشنده می باشد، هر گونه عوارض اعم از نوسازی ، عوارض گمرکی و مبادی صادراتی و هزینه های مربوط به کارمزدهای بانکی، حمل، کارمزدهای مصوب بورس (دو سر کارمزد ) و سایر هزینه های بندری و هزینه های مترتب بر انجام معامله بر عهده خریدار می باشد.در صورتی که موضوع قرارداد توسط فروشنده از مبادی رسمی گمرکی صادر و اظهار نامه های گمرکی بنام فروشنده تنظیم شود ، در این صورت به دلیل صادراتی بودن محموله مشمول وضع مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نمی گردد.
  • در صورتی که خریدار در مهلت مقرر اقدام به معرفی کشتی و دوره برداشت ننماید و یا اینکه کشتی معرفی شده خریدار در دوره دو روزه بارگیری Laycan اعلام شده از سوی فروشنده وارد بندر نشود و یا اینکه بخشی از محموله خریداری شده طی مهلت مقرر در بند ۳ توسط خریدار برداشت نشده باشد، فروشنده مجاز خواهد بود تا هر زمان که از لحاظ امکانات تدارکاتی بندر، موجودی محموله و برنامه ریزی برای بارگیری و تخلیه سایر محمولت برای آن امور مقدور باشد، اقدام به پهلو دهی کشتی خریدار و تحویل بار نماید. بر این اساس فروشنده حداکثر ظرف ۵ روز کاری پس از دریافت درخواست قرارداد مبنی بر اعلم از دست دادن دوره و تمایل به دریافت دوره جدید، حداکثر دو دوره دو روزه قطعی در بازه چهل تا ۶۰ روز پس از تاریخ معامله به خریدار معرفی خواهد نمود و خریدار نیز ظرف حداکثر دو روز کاری یکی از این دو دوره را به عنوان دوره دو روزه قطعی برداشت انتخاب و تائید خواهد نمود و خریدار حق هیچ گونه اعتراضی در این خصوص نخواهد داشت. بدیهی است در صورت عدم انتخاب دوره های مذکور توسط خریدار و یا عدم بارگیری در دوره اعلمی جدید ، تحویل محموله به خریدار منتفی و معامله فسخ می شود و فروشنده حق دارد خریدار را به میزان ۵ درصد ارزش معامله (بر اساس قیمت مبنا و پایه اعلمی در اطلاعیه عرضه ) متناسب با مقدار برداشت نشده از محموله خریداری شده ، جریمه نماید.
  • سایر شرایط مطابق با قرارداد منعقده فی مابین خریدار و فروشنده است.

آنالیز انواع نفت کوره