تفاوت انواع حلال های شیمیایی

حلال

حلال (Solvent) به ماده ای اطلاق می شود که قابلیت حل کردن یک ماده دیگر را در خود دارد. عموما بین حل کننده و حل شونده واکنشی رخ نمی دهد و ماده جدیدی تولید نمی شود.به عنوان مثال هنگامی که آب در یک ماده قطبی حل می شود، به دلیل نیرویی که از طرف حلال به مولکول های آب وارد می شود، مولکول های آب از هم جدا شده و در بین مولکول های حلال قرار می گیرند.

آب معروف ترین و فراوانترین حلال معدنی موجود در جهان ماست که به آن لقب حلال جهانی نیز داده شده است.

حلال های شیمیایی عموما در دمای محیط مایع هستند اما به صورت جامد (حلال های یونی) یا گاز (کربن دی اکسید) نیز وجود دارند. حل کردن یک ماده در یک ترکیب دیگر می تواند با هدف های متفاوتی صورت گیرد

  • تنظیم ویسکوزیته
  • تغییر در خواص دمایی
  • زدودن یک ماده از روی یک سطح خاص
  • استخراج 

حلال شیمیایی

حلال های شیمیایی به موادی گفته میشود که مواد و املاح دیگر را در خود حل میکنند که حاصل این انحلال را محلول گویند .

حلال ها میتوانند مایع جامد و گاز و حتی یک مایع فوق بحرانی باشند که البته در بیشتر مواقع به صورت مایع هستند و درصد بیشتری از حل شونده در محلول تشکیل شده را دارا میباشند.

میزان انحلال املاح در حلال ها میتواند وابسته به فاکتور ها و عوامل گوناگونی باشد که مهمترین آنها دماست و انحلال یک ماده با دما رابطه ی مستقیم دارد .

آب

فراوان ترین و رایج ترین حلال شناخته شده آب است. این حلال ترکیب های یونی و کووالانسی بسیاری را در خود حل می کند. محلول هایی که حلال آنها آب است، محلول آبی (aq) نامیده می شود. آب و محلول های آبی نقش مهمی در زندگی روزانه دارند. دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد. اغلب فرایندهای زیست شیمیایی از قبیل هضم، جذب و سوخت و ساز مواد غذایی در محلول آبی انجام می شود. در صنایع شیمیایی نیز تعداد زیادی از واکنش ها در محیط آبی صورت می گیرند.

اتانول

بعد از آب، اتانول مهم ترین حلال صنعتی محسوب می شود. این مایع بی رنگ و فرار به هر میزان با آب مخلوط می شود. از اتانول برای ضدعفونی کردن زخم ها و تولید مواد دارویی، آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. اتانول به هر نسبتی در آب حل می شود.  

هگزان

آلکانی که با ۶ اتم کربن است ( C۶H۱۴) و مولکول های ناقطبی دارد. این ماده، حلال بسیار مناسبی برای تعداد زیادی از ترکیب های ناقطبی است. هگزان مایع بی رنگ و فراری است که از نفت خام بدست می آید و به عنوان رقیق کننده (تینر) در رنگ های پوششی کاربرد دارد.

استون

استون از خانواده کتون ها بوده و حلال مناسبی برای چربی ها، رنگ ها و انواع لاک هاست. استون مایعی بی رنگ و فرار است و به هر نسبت در آب حل می شود و از جمله حلال های پرکاربرد در آزمایشگاه های شیمی به شمار می آید.

تولوئن

تولوئن (متیل بنزن) مایعی بی رنگ و آتش گیر است و به عنوان حلال شیمیایی در صنایع مختلفی چون رنگ و رزین کاربرد دارد. تولوئن یک هیدروکربن آروماتیک است و به مقدار زیادی در قطران زغال سنگ یافت می شود. زمانی که زغال سنگ را در کوره های مخصوص گرما می دهند مقداری گازهای مختلف از آن خارج می شود و زغال کک همراه مایع سیاه رنگی به نام قطران به دست می آید. در قطران علاوه بر تولوئن، بسیاری از هیدروکربن های آروماتیک مانند بنزن و نفتالن نیز یافت می شود.

لیست سایر حلال ها


۱) متانولCH۳OH که خواصی شبیه آب را دارد.
۲) اتانول CH۳ CH۲OH

۳) پروپانون CH۳ CH۲ HC=O
۴) پروپانول CH۳ CH۲ CH۲OH
۵) بوتانول CH۳ CH۲ CH۲ CH۲OH
۶) اتیل استات C۴H۸O۲
۷) اتوکسی اتان C۴H۱۰O
۸) تولوئن C۷H۸
۹) بنزن C۶H۶
۱۰) کربن تتراکلرید CCl۴
۱۱) سیکلوهگزان C۶H۱۲

۱۲) دی متیل فرم آمید با نام اختصاری DMF و فرمول HC(O)N(CH۳)۲ محدوده مایع بودن بین ۶۱ تا ۱۵۳ درجه سانتیگراد می باشد.ی THF و فرمول CH۸O که به شکل یه حلقه ی پنج ضلعی است که در یکی از گوشه هایش اتم اکسیژن قرار گرفته است. محدوده مایع بودن بین ۶۵ تا ۶۶ درجه سانتیگراد می باشد.

شرکت کیان پترولیوم

شرکت کیان پترولیوم به تولید و تامین انواع مشتقات پتروشیمی و پالایشگاهی برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی ، به اخذ نماینده در کشور های پاکستان، افغانستان و … مبادرت نموده است.

شما نیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات کیان پترولیوم با بالاترین کیفیت و رقابتی ترین قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا درخواست خود را بصورت آنلاین در وبسایت کیان پترولیوم ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

شرکت کیان پترولیوم دارای پرسنل متخصص در زمینه های فنی مهندسی ، عملیات ،IT ،HSE و عملیات مالی و بازرگانی و همچنین دارای چندین واحد پالایشگاهی زیرمجموعه و تحت قرارداد است که امکان ارائه انواع محصولات پالایشگاهی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل های بالای این شرکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می باشد.

مقالات مرتبط