تولید-گاز-طبیعی---کیان-پترولیوم
02
آبان

گاز طبیعی چیست ؟

تولید-گاز-طبیعی---کیان-پترولیوم
تولید-گاز-طبیعی—کیان-پترولیوم

گاز طبیعی یک منبع انرژی فسیلی است در اعماق سطح زمین تشکیل شده است. گاز طبیعی حاوی ترکیبات مختلف زیادی است. بزرگترین مؤلفه گاز طبیعی متان است ، ترکیبی با یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن (CH4). تولید گاز طبیعی همچنین حاوی مقادیر کمتری از مایعات گاز طبیعی (LNG ؛ که مایعات گازی هیدروکربن نیز هستند ) و گازهای غیر هیدروکربنی مانند دی اکسید کربن و بخار آب هستند.

گاز طبیعی چگونه شکل گرفت؟

میلیونها سال تا ۱۰۰ میلیون سال پیش و در طولانی مدت طولانی ، بقایای گیاهان و حیوانات که در لایه های ضخیم در سطح زمین و کف اقیانوس ها ساخته شده اند ، که گاه با شن ، سیلت و کربنات کلسیم مخلوط می شوند. با گذشت زمان ، این لایه ها در زیر شن ، لجن و سنگ به خاک سپرده شدند. فشار و گرما برخی از این مواد غنی از کربن و هیدروژن را به زغال سنگ ، برخی به روغن (نفت) و برخی به گاز طبیعی تبدیل کرده است.

گاز طبیعی کجا یافت می شود؟

در بعضی مناطق ، گاز طبیعی به لایه های بزرگ و فاصله بین لایه های سنگ پوشاننده منتقل شد. گاز طبیعی موجود در این نوع سازندها گاه به گاز طبیعی معمولی گفته می شود. در جاهای دیگر ، تولید گاز طبیعی در منافذ ریز (فضاها) در برخی سازندهای شیل ، ماسه سنگ و سایر انواع سنگ رسوبی رخ می دهد.

به این گاز طبیعی بنام گاز شیل یا گاز تنگ گفته می شود و گاهی به آن گاز طبیعی غیر متعارف گفته می شود. همچنین گاز طبیعی با رسوب نفت خام رخ می دهد و به این گاز طبیعی گاز طبیعی متصل گفته می شود. ذخایر گاز طبیعی در زمین یافت می شود و برخی از آنها در خارج از ساحل و در اعماق کف اقیانوس قرار دارند . نوعی گاز طبیعی که در ذخایر زغال سنگ یافت می شود ، متان ذغال سنگ نامیده می شود.

چگونه گاز طبیعی پیدا کنیم؟

جستجوی گاز طبیعی با زمین شناسانی آغاز می شود که ساختار و فرآیندهای زمین را مطالعه می کنند. آنها انواع سازندهای زمین شناسی را که احتمالاً دارای ذخایر گاز طبیعی هستند ، می یابند. زمین شناسان غالباً از زمین لرزه ها و اقیانوس ها برای یافتن مکان های مناسب برای حفرو تولید گاز طبیعی و چاه های نفتی ، از بررسی های لرزه ای استفاده می کنند. بررسی های لرزه ای برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد زمین شناسی سازندهای سنگ ، امواج لرزه ای را در زمین ایجاد و اندازه گیری می کند.

بررسی های لرزه ای در زمین ممکن است از یک کامیون شست ، که دارای پد لرزاننده ای است برای ایجاد موج های لرزه ای در سنگ زیر زمین استفاده می کند ، استفاده کند. بعضی اوقات از مقادیر کمی مواد منفجره استفاده می شود. بررسی های لرزه ای انجام شده در اقیانوس از انفجارهای صوتی استفاده می کند که امواج صوتی را برای کشف زمین شناسی زیر کف اقیانوس ایجاد می کند.

حفاری چاه های گاز طبیعی و تولید گاز طبیعی

اگر نتایج حاصل از آزمایش به خوبی نشان دهد که یک سازه زمین شناسی دارای گاز طبیعی کافی برای تولید و ایجاد سود است ، یک یا چند حلقه چاه تولید (یا توسعه) حفر می شوند. چاه های گاز طبیعی می توانند به صورت عمودی و افقی در سازندهای حامل گاز طبیعی حفر شوند . در کانسارهای معمولی گاز طبیعی ، گاز طبیعی به راحتی از طریق چاه ها به سطح می رسد.

در ایالات متحده و در چند کشور دیگر ، گاز طبیعی از طریق شیل و انواع دیگر سازندهای سنگ رسوبی با مجبور کردن آب ، مواد شیمیایی و شن در زیر چاه تحت فشار زیاد تولید می شود. این فرآیند که شکستگی یا شکستگی هیدرولیکی نامیده می شود و بعضاً به عنوان تولید غیر متعارف نیز شناخته می شود ، سازند را تجزیه می کند ، تولید گاز طبیعی را از صخره آزاد می کند و اجازه می دهد تا گاز طبیعی به درون و چاه های سطح بالا رود. در بالای چاه روی سطح ، گاز طبیعی در خطوط لوله جمع آوری شده و به کارخانجات فرآوری گاز طبیعی ارسال می شود.