افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم

تولید-نفت-خام-ایران-کیان-پترولیوم

ایران حتی با برقراری تحریم ها نیز در حال صادرات نفت است ، زیرا با بازگشت تقاضا بعد از بیماری همه گیر کرونا ، انتظار بازگشت کامل به بازار جهانی نفت را دارد.

بر اساس برآوردهای اولیه ، ایران ممکن است ماه گذشته ۸۰۰۰۰۰ بشکه در روز تا ۱ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات را بطور عمده به چین حمل کرده باشد.

به گفته منابع صنعت و حمل و نقل ، این افزایش چشمگیر نسبت به سال گذشته است که محاصره اقتصادی ایالات متحده در برخی از ماهها حجم ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز را کاهش داد.

اما مسیر دستیابی به آتش بس که ظرفیت تقریباً ۲.۶ میلیون بشکه در روز صادرات ایران را کاملاً باز کند ، همچنان پیچیده است.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد ، ایران نیاز دارد قبل از انجام مذاکرات ، به ذخایر مواد هسته ای خود بازگردد و به سطح مشخص شده در توافق بازگردد. تهران اصرار دارد واشنگتن ابتدا باید با پایان دادن به تحریم های سختگیرانه اعمال شده توسط دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق محاصره شده آمریکا ، که در اواسط سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای برجسته خارج شد ، حسن نیت خود را نشان دهد.

تولید نفت خام ایران

تولید نفت خام ایران از زمان انتخابات ایالات متحده در نوامبر به طور مداوم افزایش یافته است. در ژانویه ، ایران ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت خام برداشت که بالاترین میزان از نوامبر ۲۰۱۹ است.

دولت اخیراً به اپراتورهای داخلی نفت خود دستور داد تا عملیات خود را عمدتاً از میدان های آزادگان جنوبی و کارون غربی انجام دهند. ظرفیت تولید نفت خام قبل از تحریم حدود ۴ میلیون بشکه در روز بود.

Platts Analytics گفت : ایالات متحده و ایران می توانند توافقنامه ای چارچوب برای بازگرداندن توافق هسته ای ، معروف به توافقنامه برنامه اقدام مشترک ، از اوایل ۱ تا ۳ ماه آینده ، با رشد عرضه نفت خام ایران تا ۱ میلیون بشکه در روز دسامبر.

مقالات مرتبط