تفاوت های سوخت گازوئیل و بنزین

گازوئیل

گازوئیل یا نفتگاز یا سوخت دیزل (به فرانسوی : Gazole ) بعنوان سوخت موتورهای دیزلی و تأسیسات حرارتی بکار می‌رود. محدوده هیدروکربن‌های آن بین C14-C20 و حتی C25 با دامنه نقطه جوش ۳۸۵-۲۵۰ درجه سانتیگراد است. نفتگاز عمدتاً از سه گروه پارافینیک ، نفتنیک و آروماتیک تشکیل شده ، دارای حداقل نقطه اشتعال ۵۴ °C و ماکزیمم نقطه ریزش ۰ °C است. دانسیته آن در دمای ۱۵.۶ °C برابر با ۸۲۰-۸۶۰kg/m3 است. مهمترین مشخصه آن عدد ستـان است که باید بیشـتر از ۵۰ باشد تا موتور نرم و بیصدا کار کند.

بنزین

بنزین (به آلمانی: Benzin) برشی از نفت است که بین ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تقطیر می‌شود و محتوی هیدروکربنهای C۵ تا C۱۱یا C۱۲ می‌باشد. بنزین طبیعی که حدود ۱۵درصد از نفت خام را تشکیل می‌دهد، در موتورهای احتراقی بکار می‌رود. بنزین معمولی مجموعه‌ای از هیدروکربنهایی مانند پارافینها (آلکان‌ها)، نفتن ها(سیکلوآلکان‌ها) و اولفینها(آلکن‌ها) است؛ ولی می‌شود اکتانها (C۸H۱۸) را به عنوان یکی از ترکیبات مشخص در بنزین دانست.

«بنزین» (Petrol / gasoline) و «گازوئیل» (Diesel) دو نوع محلول مورد استفاده به عنوان سوخت هستند. هر دو از نفت خام مشتق و جزء محصولات پالایشی طبقه‌بندی می‌گردند. اساس این دو نوع سوخت، هیدروکربن‌های موجود در نفت است؛ با این حال تفاوت‌هایی وجود دارد. هم برای به دست آوردن بنزین و هم گازوئیل از روش «تقطیر جزئی» (Fractional distillation) استفاده می‌شود. هر کدام البته در مرحله‌ای متفاوت به دلیل تفاوت در دمای جوش جدا می‌گردند.

تفاوت بنزین و گازوئیل

ترکیب شیمیایی: بنزین اساسا از ترکیب هیدروکربن‌هایی با طول ۷ (هپتان) یا ۸ (تری‌ متیل پنتان) درست می‌شود؛ در حالی که گازوئیل ترکیبی از هیدروکربن‌های نفتی در بازه‌ی ۸ (اکتان) تا ۲۱ (اوندو دکان) را شامل می‌شود. فرمول شیمیایی بنزین C8H18 و فرمول شیمیایی دیزل C12H23 است.

انتشار CO2: به دلیل این‌که گازوئیل درصد بیشتری اتم کربن در هر مولکول دارد، تقریبا معادل ۱۳ درصد بیشتر از بنزین، CO2 یا دی اکسید کربن تولید می‌‌کند.

محتوای انرژی: گازوئیل از نظر محتوای انرژی در جایگاه بالاتری نسبت به بنزین قرار می‌گیرد. محتوای انرژی بنزین برابر با ۳۳.۷ مگاژول در هر کیلوگرم و گازوئیل برابر ۳۶.۷ مگاژول در هر کیلوگرم محاسبه می‌شود؛ در نتیجه سوخت گازوئیل به میزان ۱۶ درصد از رقیب خود در این زمینه جلوتر است.

گرانروی: گرانروی بنزین کمتر از گازوئیل است. البته با کاهش دما گرانرویی گازوئیل افزایش می‌یابد اما چنین رفتاری در بنزین در تغییرات دمایی محدود اتفاق نمی‌افتد.

فراریت: با توجه به سبک‌تر بودن مولکول‌های بنزین و حضور برخی افزودنی‌ها، این سوخت از گازوئیل فرارتر است؛ به این معنا که در یک دمای ثابت تعداد بیشتری از مولکول‌های بنزین نسبت به گازوئیل تبخیر می‌شوند. به همین دلیل بنزین سریع‌تر آتش می‌گیرد.

بازه‌ی جوش: در ابتدا باید توجه کنید که به دلیل ماهیت ترکیبی این دو سوخت، امکان استفاده از عبارت نقطه‌ی جوش مانند یک ماده خالص (مثلا آب) وجود ندارد؛ به این معنا که این دو در یک بازه‌ی دمایی می‌جوشند. این بازه برای بنزین برابر ۲۰ تا ۱۵۰ درجه‌ی سانتیگراد و برای گازوئیل بین ۳۷ تا ۴۵۰ درجه‌ی سانتیگراد است.

نوع سوخت مصرفی خرید خودرو

هنگام خرید خودرو یکی از مواردی که ذهن مشتری را درگیر می‌کند، نوع سوخت مصرفی آن است. خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی که در بازار خودرو پیشتاز هستند، بسته به ویژگی‌ها، مزایا و معایبشان مشتری‌های خاص خود را دارند.

برای سال‌های طولانی خودروهای دیزلی بهترین انتخاب رانندگان از نظر مصرف سوخت اقتصادی و مالیات کمتر بود. ولی با بررسی آلایندگی موتورهای دیزلی، تولیدکنندگان خواهان دریافت مبلغ بیشتری برای مدل‌های دیزلی شدند و موتورهای بنزینی تبدیل به خودروهای اقتصادی‌تری شدند.

حال که پاسخ دقیق و کاملی برای این سوال وجود ندارد، به نکاتی اشاره می‌کنیم که به تصمیم‌گیری بهتر در خصوص انتخاب خودرو با سوخت مناسب کمک خواهد کرد.

هزینه خودرو

معمولا مدل‌های مشابه خودروهای دیزلی گران‌تر از خودروهای بنزینی هستند. این تفاوت هزینه به این دلیل است که هزینه ثبت نام خودروهای دیزلی ۱ تا ۳ درصد بسته به قیمت و نوع خودرو بیشتر از خودروهای بنزینی است.

مسافت طی شده

معمولا مسافت طی شده توسط خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است به این دلیل که خودروهای دیزلی نیازی به شمع ندارد بنابراین فشرده سازی سوخت بیشتر انجام می‌شود. همین باعث می‌شود تا موتور دیزلی سوخت بیشتری نسبت به موتور بنزینی مصرف کند. مسافت پیموده شده بهتر توسط موتور دیزل باعث می‌شود که هزینه‌های اضافی خودرو در ابتدا راحت‌تر پوشش داده شود، اما زمان مورد نیاز برای بازیابی این هزینه ها افزایش یافته است.

بنابراین اگر قصد دارید مسافت زیادی را با خودرو طی کنید، بهتر است هزینه بیشتری بپردازید و خودرو دیزلی تهیه کنید ولی اگر بیشتر استفاده شما از خودرو برای مسافت های کوتاه و داخل شهری است، خودروی بنزینی بهتر جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

شرکت کیان پترولیوم

شرکت کیان پترولیوم به تولید و تامین انواع مشتقات پتروشیمی و پالایشگاهی برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی ، به اخذ نماینده در کشور های پاکستان، افغانستان و … مبادرت نموده است.

شما نیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات کیان پترولیوم با بالاترین کیفیت و رقابتی ترین قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا درخواست خود را بصورت آنلاین در وبسایت کیان پترولیوم ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

شرکت کیان پترولیوم دارای پرسنل متخصص در زمینه های فنی مهندسی ، عملیات ،IT ،HSE و عملیات مالی و بازرگانی و همچنین دارای چندین واحد پالایشگاهی زیرمجموعه و تحت قرارداد است که امکان ارائه انواع محصولات پالایشگاهی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل های بالای این شرکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می باشد.

مقالات مرتبط