بررسی-بازار-بنزین-و-گازوئیل-کیان پترولیوم
09
آذر

بررسی بازار بنزین و گازوئیل

بررسی-بازار-بنزین-و-گازوئیل-کیان پترولیوم
بررسی-بازار-بنزین-و-گازوئیل-کیان پترولیوم

بررسی بازار بنزین و گازوئیل

طبق آخرین اعلام رسمی دولت،مصرف بنزین در ایران ۹۱ میلیون لیتر در روز است. همچنین طبق آخرین اعلام رسمی جمعیت کشور، ایران در حال حاضر حدود ۸۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر،۱.۱۲ لیتر بنزین د ایران مصرف می شود.یعنی یک خانواده چهار نفره حتی اگر خودروی شخصی نداشته باشند،در یک شبانه روز سهمی ۴.۵ لیتری در مصرف بنزین کشور دارند.

در کشور پرجمعیت چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفر(آمار سال ۲۰۱۷)حدود ۴۶۸ لیتر بنزین در روز مصرف میشود. به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر،۰.۳۴ لیتر بنزین در چین مصرف میشود.

در کشور ترکیه با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر،روزانه ۸ میلیون و ۲۶۸ هزار لیتر بنزین مصرف می شود. به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر،۰.۱ لیتر بنزین در ترکیه مصرف می شود. 


بر اساس آمار شرکت پالایش و پخش،در سال ۹۲ متوسط واردات گازوئیل ۴۶۰ هزار لیتر در روز بود،یعنی از ۱۰۴ میلیون لیتر مصرف گازوئیل کشور ۴۶۰ هزار لیتر آن وارداتی بود و مابقی در کشور تولید می شد. در سال ۹۳ میزان واردات اندکی رشد یافت اما باز هم این رقم در قیاس با تولید داخلی و حجم مصرفی گازوئیل بسیار کم بود،در این سال میزان واردات بنزین به ۸۴۰ هزار لیتر رسید که این رقم در قیاس با گازوئیل تولیدی کشور بسیار کم بود. با لغو تحریم ها تولید گازوئیل به حدود ۷۸/۸ میلیون لیتر رسید. آن طور که آمارها حکایت می کند  هم اکنون کشور با مازاد روزانه ۱۷ میلیون لیتر گازوئیل مواجه است.

ایران هم اکنون بدون اینکه پالایشگاهی جدید وارد مدار شود، از یک وارد کننده گازوئیل به صادر کننده این فرآورده نفتی بدل شده است؛میانگین کنونی صادرات گازوئیل ۲۰میلیون لیتر است. این در حالی است که ایران هم اکنون به جز در بخش بنزین، صادر کننده دیگر فرآورده های نفتی است.

همچنین بر اساس آمار، مصرف گازوئیل در تمام بخش ها از جمله نیروگاهی و غیر نیروگاهی که شامل بخش کشاورزی و حمل و نقل می شود رشد ۱۲ درصدی را نشان می دهد به طوری که از ابتدای سال جاری ۷۴.۷ میلیون لیتر به طور میانگین گازوئیل مصرف شده است که میزان مصرف این سوخت در سال ۹۵ حدود ۶۶.۷ میلیون لیتر به طور متوسط در روز بوده است.

با افزایش ظرفیت مازاد تولید نفت در کوره،گاز مایع و گازوئیل،از ابتدای سال جاری حجم صادرات این فرآورده های نفتی با جهش قابل توجهی همراه شده به طوری که به طور متوسط روزانه ایران بیش از ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده های نفتی شامل گازوئیل،نفت کوره، گاز مایع و انواع سوخت مایع به بازارهای جهانی صادر کرده است.

از این رو از ابتدای امسال تا کنون حجم صادرات گازوئیل ایران با ثبت رشدی بیش از ۴۳۰ درصدی از حدود ۳.۵ میلیون لیتر در مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۳ میلیون لیتر افزایش یافته است.

علاوه بر این پیش بینی میشود با توجه به برنامه های مدیریت مصرف این فرآورده های نفتی در داخل کشور و اجرای طرح هایی همچون تخصیص گازوئیل بر اساس میزان پیمایش،روند کاهشی مصرف گازوئیل  ایران ادامه یابد که در صورت تحقق برنامه های در دست اجرا حتی ظرفیتی برای صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور وجود دارد.