8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

پالایشگاه-پورت-آرتر-kianpetroleum
پالایشگاه-پورت-آرتر-kianpetroleum

پالایشگاه پورت آرتر

پالایشگاه پورت آرتر ، (به انگلیسی: Port Arthur Refinery) یک پالایشگاه نفت مستقر در پورت آرتر ، تگزاس ، ایالات متحده آمریکا است که از آن به عنوان «گوهر تاج» صنایع نفتی آمریکا یاد می‌شود. این پالایشگاه متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو است که از مشارکت دو شرکت موتیوا و شرکت نفت شل (بازوی کمپانی رویال داچ شل در ایالات متحده) تشکیل شده ‌است.

پالایشگاه پورت آرتر که در سال ۱۹۰۲ توسط شرکت تکزاکو راه‌اندازی شده ، هم‌اکنون با ظرفیت تولید نفت خامی معادل ۶۰۰٫۰۰۰ بشکه در روز (۹۵٫۰۰۰ مترمکعب)، به‌عنوان دومین پالایشگاه بزرگ در ایالات متحده و ششمین پالایشگاه جهان، شناخته می‌شود.

شرکت آرامکو عربستان سعودی

در مارس ۲۰۱۶ ( فروردین ۱۳۹۵ ) شرکت آرامکو عربستان سعودی این پالایشگاه را خرید. شرکت نفت دولتی عربستان سعودی (آرامکو) با خرید سهم شرکت نفتی شل، به‌طور کامل مالک این پالایشگاه شد. با این اقدام، دومین پالایشگاه بزرگ در ایالات متحده نفت خود را به ‌طور کامل از عربستان سعودی وارد خواهد کرد و این موضوع برای سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

قرارداد واگذاری این پالایشگاه ۶۰۰ هزار بشکه ای اولین بار در سال ۲۰۱۶ اعلام شد. قبلا، شرکت آرامکو ۵۰ درصد از سهام این پالایشگاه را در اختیار داشت و مابقی سهام متعلق به شرکت رویال داچ شل بود.

اختلافات دو این دو شرکت نفتی موجب فروش کل سهام شرکت شل در این پالایشگاه به شرکت آراکو شده است. شرکت آرامکو روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای خرید سهام کامل این پالایشگاه را تایید کرد.

به موجب این معامله همچنین شرکت آرامکو مالکیت کامل ۲۴ پایانه توزیع و همچنین امتیاز انحصاری فروش بنزین و سوخت دیز در جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، ویرجینیا، مریلند، تگزاس شرقی و بخش های عمده ای از فلوریدا را که قبلا به شل اختصاص داشت به دست آورده است.

عربستان دومین تامین کننده بزرگ نفت خام

عربستان دومین تامین کننده بزرگ نفت خام آمریکا پس از کانادا محسوب می شود. این قرارداد موجب دسترسی آسانتر عربستان به مشتریان آمریکایی خواهد شد.

 اهمیت این پالایشگاه در تولید بنزین با اکتان بسیار بالا است و این محصول نام این پالایشگاه را در تاریخ به عنوان تامین کننده سوخت هواپیماهی جنگی متفقین در جریان جنگ دوم جهانی ثبت کرد. ششمین پالایشگاه بزرگ جهان در سال ۱۹۰۳ ساخته شد و هم اکنون سهام آن متعلق به دو شرکت شل و آرامکو است و با تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه محصولات مختلف به ویژه سوخت هواپیما و گازوییل لقب بزرگترین پالایشگاه کشور آمریکا را به دوش می کشد.

 علاوه بر این پالایشگاه، آرامکو مالکیت کامل ۲۴ پایانه توزیع سوخت را به‌دست آورده و حق انحصاری فروش بنزین و گازوئیل با نشان رویال داچ شل را نیز در ایالت‌های جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، ویرجینیا، مریلند، بخش شرقی تگزاس و بخش عمده فلوریدا تصاحب کرده است.عربستان همواره سعی داشته از طریق خرید پالایشگاه در کشورهایی که مشتری نفت آن هستند، بازار خود را تضمین کند. با این حال، تملک کامل پالایشگاه پورت آرتور گام بسیار بزرگی محسوب می‌شود و عربستان با این اقدام توانسته جای خود را در بازار امریکا محکم‌تر کند. عربستان در بهمن ۱۳۹۵ (فوریه ۲۰۱۷) روزانه، ۱/۳ میلیون بشکه نفت به امریکا صادر کرده که نسبت به فوریه سال قبل افزایش ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.