8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

پالایشگاه-ستاره-خلیج-فارس-kianpetroleum
پالایشگاه-ستاره-خلیج-فارس-kianpetroleum

پالایشگاه ستاره خلیج فارس

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس ، به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع ، تبدیل کاتالیستی ، تصفیه نفتا ، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین ، گازوییل ، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس ساخته شده‌است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه با یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین شده‌است.

ظرفیت تولید

با بهره ‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور ایران اضافه گشت. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع ، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می ‌باشد.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده‌است و در پایان سال ۱۳۹۷ سه فاز اول آن به بهره‌برداری رسید.

تلاش در جهت کسب فناوری‌های جدید در زمینه‌های طراحی و ساخت بخش‌های مختلف پالایشگاه، بهره ‌برداری مناسب از گنجینه زیرزمینی کشورمان و ارائه پاسخ شایسته به نیاز روزافزون به محصولات پالایشگاه از زمره مهمترین فعالیت‌های این شرکت است.

میانگین روزانه مصرف بنزین ایران

با بهره ‌برداری از سه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، ایران از نظر تولید بنزین و گازوئیل خودکفا شد. میانگین روزانه مصرف بنزین ایران در حدود ۱۱۰ میلیون لیتر و گازوئیل در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر می‌باشد. تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم‌اکنون ۴۳ میلیون لیتر و گازوئیل بیش از ۹۱ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از سه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به ۷۸ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید.

ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام پروژه است.

سهام شرکت پالایش ستاره خلیج فارس

۴۰ درصد سهام شرکت پالایش ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (دولتی) ، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت اندونزیایی SPC است.

بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی حدود ۳٫۸ میلیارد یورو منابع مالی هزینه شده است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش ‌تر توسط مشارکت شرکت‌های مهندسین مشاور بینا و شرکت تهران جنوب در حال ساخت بود که در اواخر سال ۸۹ به مشارکت شرکت‌های فرادست انرژی فلات ۹۰٪، تهران جنوب ۶٪ و بینا ۴٪ واگذار گردید.

تولید فرآورده استراتژیک بنزین ستاره خلیج فارس نیز به بیش از ۱۳ میلیارد لیتر در سال ۹۸ رسید که در مقایسه با مقدار تولیدی سال ۹۷، رشد ۱.۷۵ برابری را نشان می‌دهد، همچنین تولید هِوی‌اند (Heavy End) در سال گذشته به حدود پنج میلیارد لیتر و گاز مایع نیز به بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر رسید تا شاهد افزایش قابل توجهی نیز در تولید این فرآورده‌ها باشیم.

با افزایش ظرفیت پالایشی در هر سه فاز از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، تولید مورد انتظار از فاز چهار در سه فاز موجود تقسیم و این اقدام سبب افزایش بهره‌ وری و سودآوری شرکت، بالابردن ذخایر استراتژیک بنزین و افزایش ایجاد فرصت‌های صادراتی شد.

عرضه اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روزهای آینده در بورس ایران انجام می شود. پس از سالها انتظار، بالاخره عرضه اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بازار سرمایه سال ۹۹ انجام می شود. پالایشگاه ستاره خلیج فارس را غول پالایشگاهی کشور خطاب کرده اند که با حضور آن در بورس، شاهد افزایش عمق بازار، افزایش ضریب نفوذ بورس در بین مردم و همچنین افزایش سودآوری ۲ سهامدار عمده ستاره خلیج فارس یعنی شستا و تاپیکو خواهیم بود.