اطلاعات کامل در مورد نفت خام برنت

نفت خام برنت یکی از مهمترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی است. برنت یک سبد نفتی شامل نفت خام برداشت‌شده از چهار چاه نفت بریتانیایی و نروژی در دریای شمال می‌شود و نفتی سبک و شیرین محسوب می‌شود. برنت مهمترین مرجع قیمت نفت خام در منطقه آتلانتیک است و حدود دو سوم نفت مبادله‌شده در بازار بین‌المللی بر اساس نفت برنت قیمت‌گذاری می‌شود. وست تگزاس اینترمیدیت ، سبد نفتی اوپک ، نفت خام دوبی و نفت خام عمان از دیگر مراجع قیمت‌گذاری نفت در کنار نفت برنت هستند.

 نفت برنت

 نفت برنت (Brent Crude) دریای شمال ، از اصطلاحاتی است که روزانه حداقل یک بار در هر یک از بخش‌های خبری بکار می‌رود. نفت برنت بزرگترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام است.

برنت اسم یک نوع غاز است، نام یک میدان نفتی در دریای شمال می‌باشد که در اقیانوس اطلس و در قاره اروپا واقع شده است.

نفت برنت که بزرگترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام است؛ مخلوطی از نفت استخراج شده از میدان نفتی برنت و نینان در دریای شمال است که از طریق شبکه خط لوله به پایانه نفتی سالوم وو، بزرگ‌ترین بندر صادراتی دریای شمال، در بریتانیا انتقال می‌یابد و در آنجا بارگیری می‌شود.

نفت برنت از نوع نفت خام سبک است. این نفت سنگین‌تر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) و سبک‌تر از نفت اوپک (OPEC) است.

این نفت بدلیل وجود تقریبا ۰.۷۳ درصد گوگرد، در دسته‌بندی نفت خام شیرین قرار می‌گیرد.

نفت خام برنت گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید بنزین است. این نفت دارای API یا گرانیته برابر تقریبا ۳۸ و گرانیته خاص ۰.۸۳۵ است.

نفت خام برنت دریای شمال، یکی از شناخته شده‌ترین شاخص‌های نفت خام است که به عنوان مبنای قیمت‌گذاری بسیاری از انواع نفت خام در بازارهای جهانی نفت به کار برده می‌شود.

دو سوم نفت دنیا بر اساس نفت برنت قیمت‌گذاری می‌شود. از این نفت به طور گسترده برای قیمت‌گذاری، قیمت نفت خام در اروپا استفاده می‌شود.

مقدار گوگرد نفت برنت بیشتر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت و کمتر از نفت اوپک است، به همین دلیل به طور کلی قیمت این نوع نفت کمتر از قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت و بیشتر از قیمت نفت اوپک است. هر چند که عوامل دیگری در تعیین قیمت‌های روزانه نفت خام ممکن است دخیل باشد که خلاف این را نشان دهد.

از دیگر شاخص‌های تعیین قیمت نفت خام در جهان نفت اوپک و نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) می‌باشد.

مشخصات نفت برنت

نفت برنت از نوع نفت خام سبک است. نفت برنت سنگین‌تر از نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) و سبک‌تر از نفت اپک است. این نفت شامل تقریباً ۰٫۳۷٪ گوگرد است که آن را در دسته بندی نفت خام شیرین (کم‌ گوگرد) قرار می‌دهد (ولی نه به شیرینی نفت WTI).

نفت خام برنت گزینه‌ای مناسب برای تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید است. این نفت دارای چگالی ای‌پی‌آی ۳۸.۰۶ و وزن مخصوص ۰٫۸۳۵ است.

معاملات نفت برنت چگونه است ؟

این نفت خام بعد از استخراج از دریای شمال از طریق پایانه نفتی سالوم وو که به عنوان بزرگترین بندر صادراتی دریای شمال شناخته می شود، به انگلستان انتقال می دهند و در آن جا بارگیری می شود. بیشترین بازار مصرف آن نیز در کشورهای شمال غربی اروپا و آفریقا است.

نشانه نفت برنت در معاملات اتحادیه اروپا B است هرچند ممکن است که با کلمات Brent Blend ،London Brent و Brent نیز نمایش داده شوند. همچنین هر قرارداد نفت برنت شامل ۱۰۰۰ بشکه نفت است.

بعد از آنکه در سال ۲۰۰۵ امکان خرید و فروش نفت در اینترنت نیز فراهم شد، هجوم معامله گران آنلاین نیز بر این بازار اضافه شده و ظرفیت های فراوان سودآوری را برای علاقه مندان در فارکس فراهم آورد. از این رو معامله گران نیز همچون سایر دارایی های دیگر با پیش بینی تکنیکالی حرکت قیمت نفت در این بازار فرصت های معاملاتی مناسبی را در این بازار کسب می کنند.

ساعت بازار فارکس و CFD اغلب در انطباق با ساعات بازارهای معاملاتی جهانی است. از آنجایی که این بازارها در نقاط مختلف دنیا هستند، بنابراین ساعت شروع به کار و پایان آن ها نیز متفاوت است. 

در مورد جفت ارزها پیچیده نیست و به راحتی قابل تشخیص است. زیرا جفت ارزها در تعطیلات پایان هفته غیر قابل معامله می شوند.

زمان معاملات نفت برنت 

در مورد نفت برنت نیز ساعت معاملاتی آن به وقت تهران از ۲ بامداد تا ساعت ۲۳ دوشنبه تا پنجشنبه و جمعه ها از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد تا ۲۲ است.

عوامل تعیین کننده قیمت نفت

نوسانات قیمت نفت به عوامل متعددی بستگی دارد که هر کدام از آنها را می توان دلایل افزایش و کاهش قیمت نفت دانست. از عوامل افزایش قیمت نفت می توان به ریسک های ژئوپلتیک، اجرای توافق کاهش تولید، کاهش ذخایر جهانی نفت و رشد قوی تقاضا است. از عوامل کاهش قیمت نفت هم می توان به رشد ارزش دلار آمریکا، عرضه های نفت در بازار و حضور نفت شیل آمریکا در بازار دانست.

تاثیر نفت برنت بر نرخ ارزها

رابطه منفی بین قیمت دلار و نفت یک مشاهده نسبتا رایج و محبوب بین معامله گران بازارهای مالی است. ولی لازم است، حالات مختلف را برای آن در نظر گرفت.

در یک حالت می تواند قیمت نفت پیشرانه نرخ برابری دلار باشد و هم ارزش دلار می تواند قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد. در حالت دیگر نیز متغیر سومی مثل وضعیت اقتصاد جهانی می تواند با جهت های معکوس روی هر دو تاثیر بگذارد.

ترکیب نفت خام

بین ۵۰ تا ۹۷ درصد از نفت خام از هیدروکربن تشکیل شده و بین ۶ تا ۱۰ درصد آن نیز نیتروژن، اکسیژن و سولفور است. کمتر از یک درصد نفت خام را نیز فلزاتی مانند مس، نیکل، وانادیوم و آهن تشکیل می دهد. نفت را سوخت فسیلی می نامند زیرا در حدود ۴۰۰ میلیون سال پیش و زمانی که جلبک ها و پلانکتون های پیش تاریخی در کف اقیانوس مدفون شدند شکل گرفته است. در ادامه ترکیب این اجساد با گل و لای توسط لایه هایی از رسوب پوشانده شده و در طی میلیون ها سال فشار شدید باعث گرم شدن این ترکیب شده است. در ابتدا یک ماده چسبناک به نام کروژن (kerogen) شکل گرفته که بعد از گرما و فشار بیشتر به نفت مایع تبدیل شده است.

مقالات مرتبط