8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

مبدل-حرارتی-چیست؟

مبدل حرارتی سیستمی است که برای انتقال گرما بین دو یا بیشتر مایعات استفاده می شود. نمونه کلاسیک مبدلهای حرارتی در موتور احتراق داخلی و ماشین‌ها یافت می‌شود که در آن مایعی در گردش می‌باشد. این ماده در حال گردش که به خنک کننده موتور معروف است از طریق سیم پیچ رادیاتور عبور می کند و از آنجایی که هوا نیز از کنار سیم پیچها عبور داده می‌شود. در نتیجه باعث خنک شدن مایع خنک کننده و گرم شدن هوای ورودی می شود. مثال دیگر ، هیت سینک است که یک مبدل حرارتی منفعل می‍‌باشد و گرمای تولید شده توسط دستگاه الکترونیکی یا مکانیکی را به محیط اطراف مایع، اغلب هوا یا مایع خنک کننده منتقل می کند.

مبدل حرارتی چیست؟

به زبان ساده، مبدل حرارتی وسیله ای است که گرما را از یک محیط به محیط دیگر انتقال می دهد، یک کولر یا یک نمونه از هر وسیله‌ای که برای خنک شدن نیازمند مبدل‌ها است با استفاده از آب سرد یا هوا گرما را از روغن داغ حذف وآن را می کند. متناوباً این تعریف برای تماما مبدل‌ها صدق می‌کند. مثلا یک مبدل حرارتی استخر شنا از آب گرم دیگ بخار یا مدار آب گرم خورشیدی برای گرم کردن آب استخر استفاده می کند. یک مبدل حرارتی ، پوسته و لوله مایعات را از طریق لوله ها عبور می دهد ، در آنجا به عنوان مبدل حرارتی خنک هوا ، هوا خنک را از طریق هسته پره ها عبور می دهد تا مایعی خنک شود.

مبدل‌‍ های حرارتی _ کیان پترولیوم

انواع انتقال دهنده‌های حرارتی در بازار موجود می‌باشند؟

مبدلهای حرارتی انواع مختلفی دارد، سه نوع اصلی که تولید کننده‌ای به نام ترمکس تهیه می کند در بازارهای صنعتی وجود دارد. امروز به دو مدل از آن می‌پردازیم
پوسته و لوله؛

مبدل حرارتی پوسته و لوله از تعداد زیادی لوله‌های کوچک تشکیل شده است که درون یک پوسته استوانه ای شکل قرار دارند. لوله ها با استفاده از یک بسته دیگر لوله یا به اصطلاح “پشته لوله” در سیلندر قرار می گیرند که می تواند دارای صفحات لوله ثابت (به طور دائمی بر روی بدن ثابت باشد) یا در مورد مبدل های حرارتی Thermmex (شرکت تولید کننده مبدل‌ها) یک پشته لوله شناور موقتی است. این سیستم که اجازه می دهد بسته نرم افزاری لوله گسترش یابد و با شرایط حرارتی و جوی مختلف منقبض می شود و همچنین اجازه می دهد بسته نرم افزاری لوله برای سرویس و نگهداری به راحتی جدا شود.
نوع دیگر به نام صفحه مبدل های حرارتی است. صفحه ای تقریباً به همان روشی که مبدل حرارتی پوسته و لوله است فعالیت می‌کند. با استفاده از یک سری صفحات انباشته شده به جای لوله، کار می کنند. مبدل های حرارتی صفحات بسته به نوع کاربرد و مایعات مورد استفاده معمولاً منقل یا واشر می شوند. ساختار جمع و جور فولاد و ویژگی ضد زنگ یودن٫ آنها را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی تبدیل می کند.

شرکت کیان پترولیوم به تولید و تامین انواع مشتقات پتروشیمی و پالایشگاهی برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و همچنین به بررسی مبدل های حرارتی می‌پردازد.
نوع پوسته و لوله مبدل حرارتی

هوا خنک مبدل های حرارتی با خنک کننده هوا معمولاً در وسایل نقلیه یا سایر برنامه های موبایل که منبع آب دائمی خنک در دسترس نیست استفاده می شوند. ترمکس بسته های خنک کننده ترکیبی (یا خنک کننده های ترکیبی) را طراحی و تهیه می کند که باعث کاهش فضای مورد نیاز و بهبود کارایی می شود. هوای خنک یا توسط فن یا جریان هوا ناشی از حرکت خودرو تأمین می شود.