8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

شرکت-پالایش-نفت-لاوان-kianpetroleum
شرکت-پالایش-نفت-لاوان-kianpetroleum

شرکت پالایش نفت لاوان

شرکت پالایش نفت لاوان در سال ۱۳۵۵ تحت عنوان مجتمع تقطیر لاوان زیر نظر پالایشگاه شیراز با ظرفیت ۲۰.۰۰۰ بشکه نفت خام در روز توسط شرکت اینگرا از کشوریوگسلاوی سابق وبا نظارت شرکت ملی نفت ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت .

پالایشگاه لاوان یا شرکت پالایش نفت لاوان ، یکی از شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در استان هرمزگان است.

این پالایشگاه ، ظرفیت اسمی ۵۰٬۰۰۰ بشکه در روز و ظرفیت عملیاتی ۵۵٬۰۰۰ بشکه در روز را داراست. خوراک این پالایشگاه از نفت خام میادین دریایی سلمان ، رشادت ، بلال ، رسالت و میعانات گازی پارس جنوبی تأمین می‌ گردد.

 فرآورده های تولیدی آن عبارت بودند از :

 – نفتای ترش : که به خارج از کشور صادر می شد.

 – نفت گاز : که به مصرف داخلی می رسید.

 – نفت کوره : جهت صادرات و سوخت کشتیها

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به موقعیت استراتژیک و امکانات بالقوه موجود طرحهای توسعه و بهسازی سیستم در دستور کار قرار گرفت .با شروع جنگ تحمیلی  و صدمه دیدن چندی از پالایشگاه های کشور از جمله پالایشگاه آبادان و در نتیجه افزایش نیاز به فرآورده های نفت گاز و نفت کوره اهمیت این واحد بیش از پیش نمایان گردید . تاجائیکه در طول سالهای دفاع مقدس عملیات سوخت رسانی به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران را علیرغم بمبارانهای متعدد به نحو شایسته ای به انجام رسانید.

تولید نفتای شیرین

مجتمع پالایشی لاوان در این زمان با هدف تولید فرآورده های مرغوب تر شکل گرفت .واحد مراکس با ظرفیت 6.000 بشکه در روز در سال ۱۳۶۸ توسط شرکت U.O.P. طراحی و توسط شرکت  Chyodaبه منظور تولید نفتای شیرین نصب  و راه اندازی گردید.در سال ۱۳۷۳ با اجرای طرح افزایش ظرفیت واحد تقطیر نفت خام سیستم تلمبه گردشی نفت سفید موجبات افزایش ظرفیت واحد تقطیر نفت خام از ۲۰.۰۰۰ بشکه به ۳۰.۰۰۰ بشکه در روز و همچنین متناسب با آن افزایش تولید فرآورده ها و امکان تولید فرآورده با ارزش نفت سفید  و کاهش ضایعات فراهم گردید.

پالایشگاه نفت لاوان دارای ظرفیت اسمی ۵۰۰۰۰ بشکه در روز میباشد که هم اکنون با ظرفیت ۵۵۰۰۰ بشکه در روز در سرویس قرار دارد. واحدهای موجود در این پالایشگاه عبارتند از:

۱-      واحد تقطیر نفت خام

۲-      واحد  تبدیل کاتالیستی

۳-      واحد ایزومریزاسیون

۴-      واحد بازیافت گاز مایع

۵-      واحد آمین

۶-      واحد گوگرد زدایی از گازوییل

۷-      واحد تولید گوگرد

۸-      اسکله

۹-      واحد سرویسهای جانبی

واحد بنزین سازی پالایشگاه

در سال ۱۳۸۰ با استفاده از توان متخصصان داخلی واحد بنزین سازی این پالایشگاه راه اندازی گردید و در سال ۱۳۸۷ اسکله دو منظوره نفتی – تدارکاتی و واحد استحصال و ذخیره سازی گاز مایع (LPG) این شرکت که پیش از آن در فلرهای پالایشگاه سوزانده می شد به بهره برداری رسید.

در دهم  اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ و مصادف با روز ملی خلیج همیشه فارس فاز اول طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت شرکت با هدف افزایش ظرفیت از ۳۰ هزار بشکه در روز به ۵۵ هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

واحد تصفیه هیدروژنی

شرکت پالایش نفت لاوان به منظور ارتقاء کیفیت وافزایش کمی فرآورده های تولیدی خود و در راستای صیانت از محیط زیست اقدام به اجرای طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت در پالایشگاه نموده است که در این راستا، واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک با حضور مقام محترم ریاست جمهوری در تیر ماه ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.

در بهمن ماه ۱۳۹۴ واحد تصفیه هیدروژنی  فرآورده های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز به منظور تولید فرآورده ها ، مطابق با استاندارد یورو ۴ به بهره برداری رسید.

در حال حاضر خوراک ۳۵ هزار بشکه (نفت خام) پالایشگاه توسط یک رشته خط لوله ۱۲ اینچ از مخازن تاسیسات شرکت نفت فلات قاره لاوان و ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی (که توسط کشتی به لاوان حمل میشود )  تامین می گردد.

در راستای سیاست بهینه سازی ظرفیت واحدهای پالایشی شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی ایران ، پروژه احداث واحدهای جدید تقطیر نفت خام و تقطیر در خلاء در دستورکار شرکت پالایش نفت لاوان قرار گرفت و قرارداد انجام خدمات طراحی تفصیلی ، خرید کالا، اجرای کار و  راه اندازی پروژه فوق در تاریخ 9/12/1385 به امضای کارفرما (شرکت پالایش نفت لاوان) .مشارکت شرکت مهندسین مشاور ناموران و شرکت فنی محورسازان رسید .

احداث واحدهای ۶ گانه زیر در قالب قرارداد  EPCC ( با توجه به حذف واحد FGR فلات قاره):

• واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک( ۱۵۰۰)
• واحد تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین(واحد ۱۳۰۰)
• واحد تصفیه هیدروژنی فرآورده های میان تقطیر(واحد ۱۶۰۰)
• واحد بازیافت گوگرد(واحد ۱۷۰۰)
• انجام اصلاحات در واحد تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین موجود(واحد ۳)
• ساختمان اداری انبار کالا و ساختمان مرکز برق واحدهای تحت لیسانس(واحد ۸)