8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

دوده-صنعتی-kianpetroleum
دوده-صنعتی-kianpetroleum

دوده یکی از قدیمی ترین محصولات تولید شده توسط بشر است. تاریخچه استفاده از آن به قرن ها پیش باز می گردد یعنی زمانی که چینی ها و هندی ها از این ماده به عنوان رنگدانه در جوهر استفاده می کردند. گرچه پس از قرن شانزدهم با گسترش صنعت چاپ، اهمیت این ماده افزایش یافت.

اصطلاح کربن بلک یا دوده صنعتی، در واقع به گروهی از محصولات گفته می شود که از اتم کربن تشکیل شده اند. اما دوده صنعتی با دوده معمولی متفاوت است. دوده صنعتی تحت شرایط کنترل شده و برای مصارف خاصی تولید می شود و بیش از ۹۷ درصد از ترکیب آن ، عنصر کربن می باشد . در حالی که دوده معمولی یک فرآورده جانبی نا خواسته است.

کربن بلک ماده ای است که نه تنها مورد توجه کسانی قراردارد که با صنعت دوده سر و کار دارند، بلکه توانسته است نظر بسیاری از محققان و دانشگاهیان را در سراسر دنیا به خود معطوف نماید. این محصول کاربرد زیادی به عنوان فیلر برای تغییر خواص مکانیکی، الکتریکی و عبوردهی نور در محیط هایی دارد که به آن ها افزوده می شود و در نتیجه نقش مهمی در خواص الاستومرها، پلاستیک ها، رنگ ، جوهر و لاستیک دارد. برای مثال، این ماده در پلاستیک ها محافظت در برابر اشعه ماورابنفش را افزایش می دهد. در پلیمرهای ترموپلاستیک رسانای خوبی است و زمانی که به عنوان فیلر در لاستیک استفاده می شود، پارامترهایی نظیر فرسایش، ساییدگی، خراشیدگی و شکست را بهبود می بخشد.

دوده صنعتی بنا به ترکیب شیمیایی، خواص رنگ دهی، اندازه ذرات و خواص کلوئیدی آن در صنایع مختلف مخصوصاً صنعت لاستیک به طور گسترده و وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدوداً ۳۰-۲۵ درصد وزن لاستیک را کربن تشکیل می‌دهد، نه تنها این ماده بعنوان پرکننده در این صنعت استفاده می‌شود بلکه با توجه به خصوصیات مختلفی که دارا می‌باشد به آن استحکام قابل توجهی می‌بخشد. بیشترین استفاده دوده پس از صنعت لاستیک سازی در صنایع جوهر سازی بخصوص برای چاپ روزنامه، رنگ سازی و پلاستیک می‌باشد.

دوده صنعتی اغلب در پلاستیک و تولیدات آن جهت رنگ بخشیدن، محافظت در مقابل حرارت، محافظت در مقابل فساد ناشی از تشعشعات ماوراء بنفش، خصوصیات الکتریکی و همچنین خاصیت استحکام بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعضاً در صنعت به عنوان ماده احیا کننده نیز به کار می‌رود. همچنین نقش مهمی را در الاستومرها، پلاستیک ها، رنگ و جوهر بر عهده دارد. به ویژه صنعت تایر، در حدود ۸۰ درصد از دوده صنعتی تولیدی را مصرف می نماید.

دوده  صنعتی که به شکل پودری مشکی رنگ است جهت محافظت در مقابل نور، رنگ دهی و افزایش خواص عبور دهی مورد استفاده قرار میگیرد.

دوده در تولید رنگ و مرکب و همچنین قطعات پلاستیکی و لاستیکی به کار برده می شود و دارای نقش تعیین کننده کیفی است. میزان مصرف این ماده در تولید لاستیک در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد وزنی و در صنعت رنگ و مرکب در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد وزنی می باشد.

دوده N-220 :

این گرید با خاصیت تقویت کنندگی و مقاومت در مقابل پاره شدن بالا و قابلیت فرآیندی خوب ، در تایرهای سواری مورد استفاده قرار می گیرد.

دوده N-234 :

این گرید با مقاومت سایشی بسیار زیاد و ساختار بالا ، در الاستومرها و آمیزه های SBR/SR مورد استفاده قرار می گیرد.

دوده N-330 :

با توجه به خاصیت تقویت کنندگی متوسط و رو به بالای این گرید و قابلیت فرآیندی و قالب پذیری مطلوب آن ، در کناره های لاستیک ، کامپوندهای کارکاس ، کامپوندهای روکش شده و تسمه های تایر مورد کاربرد دارد.

دوده N-339 :

خاصیت تقویت کنندگی و ضریب سختی بالای این گرید به همراه قابلیت فرآیندی عالی آن ، کاربرد آنرا جهت ساخت لایه میانی تایر امکان پذیر می سازد.

دوده N-375 :

از این دوده با توجه به خاصیت تقویت کنندگی و ضریب سختی بالا و قابلیت فرآیندی عالی آن ،  می توان جهت ساخت لایه های میانی تایر استفاده کرد.

دوده N-550 :

خاصیت تقویت کنندگی و ضریب سختی بالا و قابلیت شکل گیری سطوح صاف با این گرید ، موجب کاربرد فراوان این گرید در ساخت قالب و اسکلت داخلی تایر ، کامپوندهای جداره ، لوله ها و شلنگ ها شده است.

دوده N-660  :

از خواص این گرید دوده ، تقویت کنندگی متوسط می باشد و این گرید جهت ساخت لایه های داخلی و جداره بیرونی تایر ، پوشش کابل ، رینگ های آب بندی و … کاربرد دارد.

دوده N-772  :

از خواص این گرید دوده ، تقویت کنندگی کم ، ساختمان کوچک و با قدرت جهندگی بالا می باشد و در تسمه پروانه ، لاستیک هواپیما ، مورد مصرف در قطعات حساس به فشارکاربرد دارد.