8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

از جنگ نفتی تا قیمت زیر صفر

جنگ شیطانی قیمت نفت بین عربستان و روسیه تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟
در حال حاضر این جنگ‌ها بر روی قیمت نفت در آمریکا تاثیر گذاشته و در ۱۸ سال اخیر٫ اولین باری است که قیمت آن به سمت منفی شدن است.

ریاض طی ۳۵ سال گذشته چهار جنگ قیمتی از جمله جنگ فعلی انجام داده است. همه آنها حداقل یک سال دوام آوردند و قیمتها حداقل در بازه ۵۰٪ افت کردند.

البته این زمان ممکن است متفاوت باشد ٫ هرگز همزمان با شوک تأمین ، شوک تقاضا به این اندازه بزرگ نبوده است.

تاریخچه آنها در اینجا آمده است :

جنگ قیمت اول: مدت زمان: ۱۳ ماه.
در ژوئن ۱۹۸۵ ، پادشاه فهد در جلسه ای در طائف عربستان سعودی ، به کشورهای اوپک هشدار داد که کشورش دیگر بارهای کاهش تولید را بر دوش نخواهد کشید. در ماه نوامبر ، ریاض برای طغیان بازار حرکت کرد. در هر ماه نفت از ۳۱ دلار در هر بشکه به ۹.۷۵ دلار رسید. صلح تا دسامبر ۱۹۸۶ حاصل نشد.

جنگ قیمت دوم: مدت زمان:۱۷ ماه.
در نوامبر ۱۹۹۷ در جلسه ای در جاکارتا اندونزی آغاز شد. عربستان سعودی تولید خود را برای مبارزه با ونزوئلا ، که به سرعت سهم بازار خود را در بازار پرسود ایالات متحده بدست آورد ، افزایش داد. آنچه ریاض انتظار آن را نداشت این بود که تقاضا در بحران بازارهای نوظهور و زمستان گرم سقوط خواهد کرد. نفت از حدود ۲۰ دلار در هر بشکه به کمتر از ۱۰ دلار کاهش یافت و صلح تا آوریل ۱۹۹۹ برقرار نشد.

جنگ قیمت سوم: مدت زمان ۲۲ ماه.
در نوامبر ۲۰۱۴ با جلسه ای در وین آغاز شد. عربستان سعودی که از کشورهای غیر اوپک خسته شده و از تأثیر انقلاب سیاستی ایالات متحده نگران است. نفت از حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه به ۲۷.۸۸ دلار سقوط کرد. صلح تا سپتامبر ۲۰۱۶ اتفاق نیفتاد: ریاض یک چرخش کرد و روسیه نیز به این کاهشها پیوست.

این بار نبرد از همان ابتدا وحشیانه تر بود و قیمت ها بیش از ۳۵٪ در روزها کاهش یافت. در جنگ های گذشته ، طی چند ماه قیمت ها به آرامی سقوط کردند. تاکتیک های جدید ریاض ممکن است با تحمیل افت سریع قیمت ، چنان مبارزه را کوتاه کنند که همه باید زودتر سر میز بیایند.