8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

توافقنامه-افغانستان-و-روسیه-kianpetroleum
توافقنامه-افغانستان-و-روسیه-kianpetroleum

توافقنامه افغانستان و روسیه

مقامهای افغانستان و روسیه توافقنامه ای امضا کرده اند که براساس آن افغانستان می تواند سالانه تا نیم میلیون تن مواد نفتی از روسیه بخرد.اخیرا بهای مواد نفتی در بازارهای داخلی افغانستان افزایش یافته است و دولت این کشور برای کاهش بهای مواد نفتی به شدت تحت فشار است.در پی مطرح شدن انتقادهای شدید از دولت افغانستان در این زمینه، انوارالحق احدی، وزیر تجارت و صنایع به روسیه سفر کرد تا دولت این کشور را قانع به صدور مواد نفتی به افغانستان کند. آقای احدی که تازه از این سفر بازگشته به خبرنگاران گفت که او توافقنامه ای را با وزیر نفت روسیه امضا کرده که بر اساس آن دولت و بازرگانان افغان می توانند سالانه تا نیم میلیون تن مواد نفتی از روسیه به افغانستان وارد کنند.

پس از آن‌که ایالات متحده امریکا، افغانستان را از تحریم واردات نفت از ایران معاف کرد، اکنون اتحادیه وارد کننده‌گان مواد نفتی می‌گوید که با برگشت تحریم‌ها بر ایران، این کشور ازبهر افزایش صادرات نفت و گازش به شماری از کشورهای منطقه، بهای نفت و گازش را برای این کشور کاهش داده است.

براساس آمارهای این اتحادیه، افغانستان سالانه به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار نفت از ایران می‌خرد.

قیمت پایین نفت در عراق

به خاطر موجودیت عرضه و کمبود تقاضا، قمیت‌ها در آن‌جا پائین آمده است . و نظر به قبل از تحریم‌ها{ی امریکا بر ایران} آن‌ها {ایرانی‌ها} یک و نیم میلیون بشکه روزانه کمتر صادر می‌کنند، از همین خاطر به کشورهای همسایه با شرایط سهل‌تر و ارزان‌تر می‌فروشند

مقام‌های ریاست نورم و استندرد افغانستان مى‌گویند که از ۴میلیون تن نفت مصرفی افغانستان تنها ۱٫۶ میلیون تن آن توسط این ریاست تثبیت و نظارت می‌شود و بقیه‌ی آن به گونه‌ی قاچاقی و بدون تثبیت وارد بازار این کشور می‌گردد.

معیارهای افغانستان برای نفت‌های وارداتی، با کیفیت ۹۰ می‌باشد، اما به گفته‌ی مسوولان ریاست نورم و استندرد افغانستان، نفت‌های که تحت همین نام نیز وارد این کشور می‌شود، بعد از تثبیت دیده کیفیت بلندتر از ۸۰ ندارد. مقام‌های این ریاست از وجود فساد گسترده در شرکت‌های واردکننده نفت خبر می‌دهند و تاکید دارند که بازار نفت در اختیار گروهای مافیایی می باشد؛ گروهایی که هیچگاهی از آن به صورت واضح سخن گفته نشده است.

ایران جایگاه سوم واردات نفت

ایران، پس از ترکمنستان و قزاقستان، در جایگاه سوم واردات نفت و گاز افغانستان قرار دارد و ۳۵ درصد نفت و گاز این کشور از ایران وارد می شود.
رئیس نفت گاز افغانستان گفت که در سال ۱۳۹۴ این ریاست ۲۰۰ میلیون افغانی معادل حدود ۳ میلیون دلار درآمد داشت و امسال این رقم به سه برابر حدود ۶۰۰ میلیون افغانی افزایش یافته است.

 دولت افغان اعلام کرده است ۳ نوع سوخت اعم از گازوئیل و بنزینی که در پمپ بنزین‌های ایران استفاده می‌شود و همچنین نفت را با یک شرایط و مختصات خاصی می‌پذیرد و سایر فرآورده‌های نفتی را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.در حال حاضر صادرات سوخت استاندارد انجام می‌شود و دولت افغانستان با انجام نمونه‌ای که مطابق استاندارد آنان باشد اجازه واردات می‌دهد اما اگر نمونه‌برداری منفی باشد کامیون‌ها را متوقف می‌کند؛ در همین خصوص رانندگان تانکرهای نفتکش باید مطمئن باشند که سوختی که حمل می کنند همان سوخت مورد نظر طرف افغانستانی باشد زیرا در غیر این صورت می تواند تبعات جبران نا پذیری را برای این رانندگان و خودروهایشان وجود داشته باشد.