8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

از نظر علم شیمی هر ماده‏ی که در فرمول شیمیایی آن عامل‏ هیدروکسیل(-OH) وجود داشته باشد، الکل محسوب مى ‏شود و الکل انواع مختلفی دارد که در این مقاله با آن ها اشنا میشویم.

الکل از مشتقات هیدروکربن هاست که در آن‏ها هرمولکول، ترکیبی ازچند اتم هیدروژن و کربن مى ‏باشد. نهایت، یک عامل (OH) جانشین ‏یک اتم هیدروژن مى ‏گردد. و بنابر تعداد عامل(OH) ، الکل‏ها را یک یاچند ظرفیت مى ‏گویند.
الکل و کاربرد های آن:

الف) الکل متیلیک
ساده ‏ترین الکل‏ها، الکل متیلیک است که مبنی الکل‏ های یک‏ظرفیتی مى ‏باشد. الکل متیلیک از تقطیر چوب به دست مى ‏آید و ازاین رو به آن عرق چوب نیز مى ‏گویند. این ماده مایعی است‏بی رنگ‏ که در ۶۶ درجه سانتی گراد مى ‏جوشد، با شعله کمی آبی رنگ‏ مى ‏سوزد و چون با آب مخلوط گردد، تقلیل حجم یافته و تولیدحرارت مى ‏کند.
الکل متیلیک، در صنایع رنگ‏سازی کاربرد دارد. به علاوه سمى ‏است قوی که با شرب ۸ تا ۱۰ گرم آن اختلالات هاضمه و اغلب‏کوری دست داده و تلف مى ‏کند.
پس از الکل متیلیک یا متانول بقیه الکل ‏های یک ظرفیتی یا یک ‏عاملی را به الکل ‏های نوع اول، دوم و سوم طبقه ‏بندی مى ‏کنند.
اتانول که موضوع بحث ماست، در زمره الکل‏ های نوع اول است.هم چنین الکل‏ های دو ظرفیتی و سه ظرفیتی و … نیز وجود دارد که‏ مى ‏توان از ضدیخ به عنوان الکل دو ظرفیتی (یا الکل دو عاملى ‏اشباع) و گلیسیرین به عنوان الکل سه ظرفیتی (یا الکل سه عاملى ‏اشباع) نام برد.

ب) الکل اتیلیک
اگر واژه الکل بدون هیچ پسوند یا پیشوندی به کار رود، مقصود الکل ‏اتیلیک یا اتانول است که معروف‏ترین انواع الکل مى ‏باشد. در آینده ‏خواهیم دید که الکل اتیلیک در صنایع گوناگون و در زندگی روز مره ‏مردم، کاربرد زیادی دارد.
چنان که در مقدمه اشاره شد، موضوع بحث ما در این نوشتارمنحصرا الکل اتیلیک یا اتانول است. و هر کجا در این رساله، واژه ‏الکل را بدون افزودن کلمه دیگر به کار بریم مقصودمان همین نوع ‏الکل مى ‏باشد.
اتانول به طور طبیعی و به مقدار بسیار کم در نان (۵/۰ درصد)،مغزانسان و گیاهان وجود دارد. علاوه بر مخمر و بعضی باکترى‏ها،بدن انسان نیز مقدار چشمگیری الکل تولید مى‏کند. در اکثر موارد،تمام این تولید، مربوط به میکروب‏ های موجود در روده انسان‏ مى ‏باشد. برای آشنایی بیش تر با این ماده، به تبیین اوصاف الکل وآثار ظاهری الکل برجسم و روان آدمی مى ‏پردازیم.
۱ – ویژگى ‏های الکل و آثار آن
الکل اتیلیک در ۳/۷۸ درجه سانتی گراد به جوش مى ‏آید و در۱۱۴-درجه ذوب مى ‏شود. الکل مطلق، آب گونه ‏ی است‏بى ‏رنگ وزود آتش‏گیر، با بویی ویژه، در برودت زیاد ابتدا قوام آمده و سپس ‏مانند شیشه منجمد مى ‏گردد

۲- کاربرد الکل
از الکل، به عنوان پرمصرف‏ترین ماده شیمیایی در فرایند ساخت وسنتز، جدا سازی و تولید مى‏توان نام برد.
در صنعت، الکل را جهت تهیه لاک، ورنی و رنگ‏های انیلین ودواجات به کار مى‏گیرند. الکل در آزمایشگاه‏ها به عنوان سوخت‏کاربرد دارد. ولی استفاده از آن به این منظور، به صرفه نیست.
الکلی که در صنعت‏به کار گرفته مى‏شود، از لحاظ ماهیت، هیچ‏تفاوتی با الکل طبی ندارد و هر دو همان الکل اتیلیک یا اتانول‏مى‏باشند. منتها به دلایلی نظیر گرفتن مالیات از نوشابه‏های الکلی و یاجلوگیری از سوءاستفاده از آن‏ها، کارخانجات تولید کننده الکل، موادسمی، بد بوکننده (هم چون متانول یا عرق چوب) و مواد رنگین‏کننده (هم چون پریدین) به آن مى‏افزایند.
الکل بهترین حلال آلی است و لذا در آزمایشگاه‏ها و صنایع داروسازی کاربرد بسیار زیادی دارد. در مواردی نیز الکل جهت محافظت‏از رشد میکروبی در فرآورده‏های دارویی، ساخت روکش قرص‏ها، وضدعفونی کننده وست‏به کار مى‏رود.
در پزشکی نیز الکل جهت ضدعفونی کردن ابزارهای طبی و غیره‏به کار گرفته مى‏شود. به علاوه قطعات تشریحی را به خوبی مى‏توان‏در الکل از گندیدن و عفونت محافظت نمود. هم چنین الکل درساختن ادکلن‏ها و لوازم آرایشی نیز کاربرد فراوان دارد.

شرکت کیان پترولیوم به تولید و تامین انواع مشتقات پتروشیمی و پالایشگاهی برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی ، به اخذ نماینده در کشور های پاکستان، افغانستان و … مبادرت نموده است.

شما نیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات کیان پترولیوم با بالاترین کیفیت و رقابتی ترین قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا درخواست خود را بصورت آنلاین در وبسایت کیان پترولیوم ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

شرکت کیان پترولیوم دارای پرسنل متخصص در زمینه های فنی مهندسی ، عملیات ،IT ،HSE و عملیات مالی و بازرگانی و همچنین دارای چندین واحد پالایشگاهی زیرمجموعه و تحت قرارداد است که امکان ارائه انواع محصولات پالایشگاهی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل های بالای این شرکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می باشد.