8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

افزایش-۲۵-درصدی-حجم-صادرات-گاز-ایران

گاز مایع

گاز مایع هم منشا نفتی و هم منشا گازی دارد و در میان همه هیدروکربن ها و فرآورده های نفتی از ویژگی های خاصی برخوردار است.

هیدروکربن ها طیف گسترده ای از ترکیبات کربن و هیدروژن را در بر می‌گیرند. در میان اجزا تشکیل دهنده هیدروکربن ها سبک ترین مولکول های هیدروکربنی اتان و متان هستند که در شرایط معمولی به صورت بخار یا گاز هستند و بعد از آن پروپان و بوتان قرار دارند که در میانه گاز و مایع قرار دارند و سپس هیدروکربن های سنگین تر هستند که مایع می‌باشند. بنابراین پروپان و بوتان که گاز مایع را تشکیل می‌دهند در مرز میان گاز و مایع قرار دارند.

در شرایط برودت و فشار می‌توانند به مایع تبدیل شوند و با کمی حرارت و آزاد شدن از فشار ، به حالت گاز برگردند.

این ناپایداری موجب شده است که مظروف سازی و ذخیره سازی و نگهداری و حمل و در نتیجه تجارت این محصول ، خاص و متفاوت با سایر فرآورده های نفتی باشد.

زمانی که قرار شد مطالعات جامعی را در زمینه گذشته و حال و آینده گاز مایع در ایران برای شرکت ” پارسافیدار پایدار ” انجام شود ، ابتدا گروه همکاران یک جستجوی گسترده اینترنتی و کتابخانه ای را به انجام رساندند که آنچه قبلا به وسیله دیگران انجام شده است تکرار نشود و از آنچه موجود است استفاده شود و برگی به آن افزوده شود.

افزایش-۲۵-درصدی-حجم-صادرات-گاز-ایران

افزایش صادرات گاز مایع ایران

در نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در حوزه انرژی ، کشور شاهد افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ بودیم. همچنین در ۷ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به بازه مشابه سال قبل از آن ، صادرات گاز مایع کشور حدود ۱۵ درصد افزایش یافت.

یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد ، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی ، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران ، در تاریخ دولت‌ های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌ اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌ دار مشکلات، ضعف‌ ها و کاستی‌ های بر جای‌ مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی ، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به وضعیت تولید و صادرات گاز پرداخته‌ایم.

ایران با وجود در اختیار داشتن دومین ذخیره گاز جهان، سهم اندکی در بازار جهانی گاز در اختیار دارد. بی توجهی اکثر دولت ها به اهمیت صادرات گاز و نقش آفرینی در بازار انرژی جهان باعث شده ایران بازیگری حاشیه‌ ای در این بازار به شمار رود.

در چنین شرایطی دولت سیزدهم تلاش کرده تا با استفاده از ظرفیت گازی کشور ، نقش ایران در بازار جهانی گاز را پر رنگ تر کند. دولت سیزدهم در اولین گام، بازارهای کنونی گاز ایران را هدف قرار داد و توانست در همین مدت اندک صادرات گاز کشور را افزایش دهد.

در نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در حوزه انرژی ، کشور شاهد افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز و رشد ۴۳ درصدی صادرات گاز به عراق در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ بودیم.

علاوه بر این، افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز مایع (LPG) کشور و کاهش ۱۰ درصدی گاز مایع سوزانده شده در ۷ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به بازه مشابه سال قبل ، نیز دیگر توفیق دولت سیزدهم در صنعت نفت بوده است.

۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت ، میعانات گازی ، گاز طبیعی ، فرآورده‌ های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن ، نتیجه سیاست‌ های دولت سیزدهم بود.

افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی

افزایش صادرات گاز ،‌ نتیجه رشد تولید گاز بوده است. تولید میدان گازی پارس جنوبی در یک سال اخیر افزایش یافته و به رکورد تاریخی ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز رسیده است.

سوآپ گاز نیز در افزایش توان کشورمان برای صادرات ،‌ موثر بوده است. سوآپ ۴ میلیون متر مکعب در روز گاز با ترکمنستان به پایداری شبکه گاز کشور و تأمین گاز کمک شایانی می کند. قرار است بر مبنای قرارداد منعقد شده ، حجم سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان به ۵/۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

توسعه میدان های گازی کیش و پارس شمالی، فشار افزایی میدان پارس جنوبی، تکمیل طرح های LNG، سواپ گاز و فرآورده های نفتی و احداث خطوط لوله صادرات گاز به عمان و پاکستان، دیگر اقدامات دولت سیزدهم در بخش گاز بوده است.

موارد استفاده ال پی جی

این گاز به دلیل این که به سادگی قابل حمل و نقل است در بسیاری از مکان هایی که استفاده از منابع دیگر سوخت امکان‌پذیر نیست استفاده می‌گردد.

شرکت بین المللی کیان پترولیوم بزرگ ترین صادرکننده گاز LPG و نماینده شرکت Kian Group در ترکیه ، به تهیه و تامین تمام محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و با فروش محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران در رینگ بین الملل ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای برون مرزی ، امکان ارائه انواع محصولات پتروشیمی ، فولادی و معدنی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل بالای این شرکت در حوزه مقاطع پتروشیمی ، فولادی و معدنی می‌باشد.

از آنجایی که یکپارچگی و هماهنگی در پاسخ به نیازهای متقاضیان داخلی و بین المللی از اصول مهم شرکت کیان پترولیوم در راستای حصول به رضایتمندی متقاضیان می باشد ؛ میتوانید درخواست خرید محصولات مورد نظر خود را از طریق لینک ذیل برای ما ارسال نمایید:

فرم درخواست خرید محصول

برای کسب اطلاعات بیشتر از آخرین و جدیدترین اطلاعیه عرضه ها با کارشناسان فروش ما در داخل ایران و خارج از ایران در ارتباط باشید.

دفتر ایران : ۰۰۹۸۳۵۳۵۲۲۷۵۰۰ – ۰۰۹۸۹۱۲۰۵۲۵۶۵۸

دفتر ترکیه : ۰۰۹۰۵۳۸۷۴۴۵۸۶۹

ایمیل : export@kianpetroleum.com