8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

اسید-فلوئوریدریک-kianpetroleum
اسید-فلوئوریدریک-kianpetroleum

اسید فلوئوریدریک

اسید فلوئوریدریک ترکیب شیمیایی معدنی با فرمول شیمیایی HF می باشد ; که با سایر اسید های دیگر متفاوت است. این ماده (HF) به دوصورت بدون آب و محلول در آب ( محلول هیدروژن فلوئورید در آب) است ویژگی ظاهری این دو نوع اسید : شفاف ، بیرنگ و بسیار خورنده است همچنین این ماده بی رنگ منبع اصلی تامین فلوئور می باشد. اسید فلوئوریدریک یک اسید ضعیف است اما یک اسید بسیار خورنده است و میتواند بسیاری از مواد به خصوص اکسیدها و شیشه ها را در خود حل کند . بدلیل ایجاد پیوند قوی بین آنیون های فلوئوراید و مولکول های سیلیکون شیشه ، میتواند شیشه را در خود حل کند.

تولبد اسید فلوئوریدریک

اگر هیدروژن فلوئورید با آب رقیق شود ، اسید فلوریدریک تولید می شود که در کاربردهای متنوعی از حکاکی شیشه گرفته تا پاک سازی سطح فلزات مورد استفاده قرار می گیرد . مقدار کمی از این اسید برای تهیه محصولات شوینده و پاک کننده لکه استفاده می شود . در محصولاتی مانند پاک کننده های زنگ زدگی ، تمیز کننده چرخ و آجر، محصول فوق با غلظت ۵% و یا بیشتر وجود دارد.اسید فلوئوریدریک می تواند باعث سوختگی عمیق بدون درد شود و همچنین هیدرون فلوئورید به سرعت به ریه ها و چشم ها آسیب می رساند.اشخاصی که با این محلول سر و کار دارند باید به توصیه های ایمنی توجه لازم را داشته باشند.

فلوراید هیدروژن در تولید آلومینیوم و کلروفلوئوروکربن ها، و در اچینگ شیشه ای و صنایع شیمیایی استفاده می شود. استنشاق (کوتاه مدت) در معرض فلوراید هیدروژن، گاز حاصل از آن می تواند موجب آسیب شدید تنفسی در انسان شود، از جمله سوزش شدید در چشم و دستگاه ریوی و سوختگی های پوستی ممکن است بعد از قرار گرفتن در معرض چشم یا پوست در انسان رخ دهد.

درمان پوکی استخوان

قرار گرفتن در معرض شدید (دراز مدت) انسان در برابر فلوراید در سطوح پایین تاثیر مثبتی بر پیشگیری از حفره دندان دارد و همچنین ممکن است برای درمان پوکی استخوان مفید باشد. قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر فلوراید از طریق آب آشامیدنی ممکن است موجب فلوروزیس دندان یا پوسیدگی شود، در حالی که در معرض نور زیاد با آب آشامیدنی یا هوا میتواند فلوروز اسکلتی در انسان ایجاد کند. تنها اثر رشدی که از طریق قرار گرفتن در معرض فلوراید در انسان دیده می شود فلوئوروز دندانی است که در دوران بارداری می تواند در دندان های کودک اتفاق بیفتد.

هیدروژن فلوراید توسط عمل اسید سولفوریک بر روی درجات خالص کانی فلوئوریت و همچنین به عنوان یک طرف محصول استخراج کود پیشرو اسید فسفریک از مواد معدنی مختلف وجود دارد.

کاربردهای هیدروفلوریک اسید