8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

اسید-اگزالیک-kianpetroleum
اسید-اگزالیک-kianpetroleum

کاربرد های اسید اگزالیک

این ماده با ارزش شیمیایی، مصارف صنعتی بسیار داشته و به صورت انبوه خریداری می شود. از جمله موارد استفاده آن می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

I. بسیار پیش آمده که بر اثر اشتباه جوهر بر روی سطوح ریخته باشد. محلول ۵ درصد از اگزالیک اسید می تواند لکه جوهر را از بین ببرد. از این رو می توان از آن در کارگاه های هنری استفاده نمود.

II. هر جا که نیاز به کاهندگی آن هم با سرعت بالا باشد، اگزالیک اسید می تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد. این اسید به دلیل شکل فضای خود به راحتی می تواند تبادل الکترون کند.

III. به صورت عمده از این ماده برای مواد شوینده و سفید کننده خانگی استفاده می کنند. در واقع عامل خورندگی وایتکس و جوهر نمک، اسید اگزالیک موجود در آن می باشد.

IV. به دلیل قدرت پاک کنندگی بالا، اسید اگزالیک را برای پاک کردن چرخ های اتومبیل ها استفاده می کنند.

V. یکی از مواد که در صنایع رنگرزی برای تثبیت رنگ از آن استفاده می گردد، اگزالیک اسید است. این ماده به دلیل داشتن قیمتی ارزان تر از سایر تثبیت کننده، گزینه مناسب‌تری برای این کار می‌باشد.

VI. اسید اگزالیک می تواند باعث صیقل خوردن سطح سنگ مرمر شود، که به همین دلیل از آن در صنایع سنگ سازی و مجسمه سازی استفاده می شود.

VII. یکی از آفت های مهم و مخرب در مزارع پرورش زنبور، وجود کرم انگلی در کندو ها است. از این رو از مخلوط اگزالیک اسید ۵ درصد به همراه شیره شکر برای از بین بردن این آفت ها استفاده می شود. به این صورت که این دو را مخلوط کرده و حرارت می دهند. دود حاصل از آن را به کند هدایت کرده تا انگل را نابود سازد.

VIII. کدر شدن مواد با ارزش مانند طلا، نقره، برنج و… باعث ایجاد چهره نامطلوبی بر روی آن می شود. اگزالیک اسید یکی از راه های از بین بردن اکسید های ایجاد شده بر روی سطح فلزات است.

IX. اگزالات به صورت طبیعی در برگ برخی گیاهان مانند اسفناج وجود دارد. این ماده با ورود به بدن، اگر با کلسیم برخورد کند، تشکیل سنگ اگزالات کلسیم داده و در کلیه رسوب می کند. این سنگ ها به سنگ های اگزالات کلسیمی معروف می باشند. برای جلوگیری از بروز این واقعه باید میزان اگزالات وارد شده به بدن کمتر از ۵۰ گرم در روز باشد.

X. یکی از کاربرد های باارزش اسید اگزالیک در صنعت تصفیه آب است. زیرا که این اسید آلی به راحتی با کلسیم پیوند داده و باعث ته نشین شدن آن می شود.

۱. صنایع دارویی

۲.عامل پاک کننده

۳.اسید اگزالیک در زنبورداری

۴. کاربرد های دیگر