17
آبان

پیدایش صنعت گاز مایع قسمت دوم

پیدایش-صنعت-گاز-مایع-قسمت-دوم

اولین تولید تجاری گاز مایع

اولین تولید تجاری گاز مایع در دهه ۱۹۲۰ و اولین تجارت جهانی آن در دهه ۱۹۵۰ اتفاق افتاد.

شرکت ” کارباید ” از امتیاز انحصاری اش در تولید گاز مایع ، منفعت زیادی کسب کرد اما در سال ۱۹۲۷ با تصمیمی که دادگاه در رابطه با لغو حق امتیاز انحصاری این شرکت گرفت ، در حقیقت راه برای تجارت و منفعت دیگر شرکت ها باز شد.

در ابتدا روند پیشرفت صنعت بسیار سخت بود و مسائل بسیاری بر سر راه آن وجود داشت.

سیلندرهای اولیه ای که برای مصارف خانگی و صنعتی به کار میرفت بسیار ناقص و ابتدایی بود.

این سیلندر ها دارای ورق های ترد و اتصالات ذوب شونده و غیر مقاوم در مقابل حرارت بودند که به محض افزایش فشار در درون سیلندر ، محتویات آن نشت می‌کرد.

ورق های شکننده بسیار خطرناک بودند ، بر اثر رطوبت زنگ می‌زدند و باعث انفجار و ترکیدگی می‌شدند.

اندازه سیلندر ها هم به نوبه خود مشکلات بسیاری را به همراه داشت. وزن آنها بالغ بر ۱۰۰ پوند ( ۴۵ کیلوگرم ) بود و قیمت یک دانه آن برای آن زمان بسیار گران بود.

حدود ۱۶ تا ۱۸ دلار به ازای هر سیلندر باید یک جا پرداخت می‌شد.

چنین معضلاتی باعث می‌شد که فقط عده قلیلی از مصرف کنندگان در آن سال های رکود اقتصادی در حدود اوایل دهه ۱۹۳۰ ، توانایی مالی استفاده از گاز مایع را داشته باشند.

اما شرایط در سال ۱۹۳۶ تغییر کرد. در آن سال سیلندر های کوچک تر به وزن ۲۰ پوند به بازار عرضه شد و به دلیل اقتصادی تر بودن آن بر تعداد مصرف کنندگان افزوده شد.

در واقع اولین خریداران این سیلندر ها مزرعه داران و صاحب خانه های مرفهی بودند که این سیلندر ها را به فر های خوک پزی متصل می‌کردند.

سوخت جامد و نفت سفید

مزرعه داران مصرف سوخت خود را از سوخت های جامد و نفت سفید به بوتان تغییر دادند. در این زمان تجهیزات مورد استفاده مصرف کنندگان ، گاز بوتان شامل دو سیلندر و یک رگلاتور بود.

زمانه که یکی از این سیلندر ها خالی می‌شد ، مصرف کننده آن را با یک سیلندر پر جایگزین می‌کرد و یک سیلندر جایگزین دیگر سفارش میداد.

تا اواخر دهه ۱۹۳۰ چنین روالی برقرار بود اما در اواخر دهه ۱۹۳۰ بود که رگلاتور های کاملا جدید و پیشرفته وارد بازار شد که قابلیت تعویض به صورت اتوماتیک از سیلندر اصلی به سیلندر جایگزین را داشتند بدون اینکه در استفاده از خدمات خللی وارد آید.

در ابتدای امر سازندگان اجاق های خوراک پزی متمایل به تغییر طراحی اجاق با هدف ایجاد فضا برای جا دادن سیلندر گاز مایع اجاق ها و وسایل گرمایشی نبودند ، اما در همین زمان بود که اجاق ها با سوخت پروپان وارد بازار شد.

در آن زمان برند های پیروفاکس و فیل گاز به عنوان برندهای خانگی معروف شده بودند.

در اواخر دهه ۱۹۳۰ که سیلندرهای کوچک تر ۲۰ پوندی ( ۹ کیلوگرمی ) به بازار عرضه شد که به دلیل پایین تر بودن قیمت و کوچک بودن اندازه آنها تحویل به صورت نقدی و به تعداد زیاد انجام می‌پذیرفت.

شرکت نفتی فیلیپس برای اولین بار سیستم جدید تک سیلندر را عرضه کرد. در این سیستم سیلندرها بجای یک شیر
، دو شیر داشتند و لذا تعویض نمی‌شدند و در همان محل مصرف دوباره توسط تانکر ها از طریق شیر دوم پر می‌شدند.

در این سیستم مصرف کننده می‌توانست به جای پرداخت نقدی و یا پیش پرداخت ، هزینه گاز خود را پس از مصرف به صورت ماهیانه پرداخت کند.

گازی که در این زمان استفاده می‌شد پروپان بود.

پیدایش-صنعت-گاز-مایع-قسمت-دوم

گاز مایع

واژه گاز مایع ( LPG ) به مایعات گاز مانندی اطلاق می‌شود که از فرآیند های تصفیه گاز طبیعی و هم از پالایش نفت خام بدست می‌آید.

گاز نفتی مایع یا همان ال پی جی ( به انگلیسی : Liquefied Petroleum Gas ) به ترکیب عمده دو هیدروکربن بوتان (C۴H۱۰) (که خود شامل ایزو بوتان و نرمال بوتان است ) و پروپان (C۳H۸) گفته می‌شود. در این ترکیب پروپیلن و بوتیلن نیز موجود است.
ال پی جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است .

این دو گاز ذکر شده در شرایط عادی محیط ( از نظر فشار و حرارت ) به صورت گاز هستند ولی وقتی برای ذخیره سازی یا حمل تحت فشار یا در شرایط برودتی قرار می‌گیرند ، مایع می‌شوند.

LPG ( مخلوط پروپان و بوتان ) نیز کم کم می‌رفت که به عنوان سوخت در مصارف خانگی و گرمایشی و خوراک پزی مورد استفاده قرار گیرد.

در این زمان بود که گاز مایع راه خود را برای استفاده در مصارف صنعتی نیز گشود.

در سال ۱۹۴۰ فروش آن به ۳۰۰ میلیون گالن ( ۶۰۰۰۰۰ تن ) رسید.

بعد از آنکه در سال ۱۹۴۱ کشور آمریکا وارد جنگ شد ، نسبت فروش گاز مایع پایین آمد.

در آن زمان دولت وقت آمریکا بیشترین تولید گاز مایع را جهت مصارف جنگ برداشت می‌کرد.

برای اولین دفعه در همین سال بود که ایزوبوتان ، از ترکیبات با اوکتان بالای بوتان ، به عنوان سوخت هواپیما تولید شد.

ساختار بازار از نظر سرعت رشد ، هنوز در همان سطحی است که در سال های پس از جنگ بود.

شرکت بین المللی کیان پترولیوم

شرکت بین المللی کیان پترولیوم بزرگ ترین صادرکننده گاز LPG و نماینده شرکت Kian Group در ترکیه ، به تهیه و تامین تمام محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و با فروش محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران در رینگ بین الملل ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای برون مرزی ، امکان ارائه انواع محصولات پتروشیمی ، فولادی و معدنی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل بالای این شرکت در حوزه مقاطع پتروشیمی ، فولادی و معدنی می‌باشد.

از آنجایی که یکپارچگی و هماهنگی در پاسخ به نیازهای متقاضیان داخلی و بین المللی از اصول مهم شرکت کیان پترولیوم در راستای حصول به رضایتمندی متقاضیان می باشد ؛ میتوانید درخواست خرید محصولات مورد نظر خود را از طریق لینک ذیل برای ما ارسال نمایید:

فرم درخواست خرید محصول

برای کسب اطلاعات بیشتر از آخرین و جدیدترین اطلاعیه عرضه ها با کارشناسان فروش ما در داخل ایران و خارج از ایران در ارتباط باشید.

دفتر ایران : ۰۰۹۸۳۵۳۵۲۲۷۵۰۰ – ۰۰۹۸۹۱۲۰۵۲۵۶۵۸

دفتر ترکیه : ۰۰۹۰۵۳۸۷۴۴۵۸۶۹

ایمیل : export@kianpetroleum.com