در مورد وایت اسپریت بیشتر بدانید.

وایت-اسپریت---کیان-پترولیوم
وایت-اسپریت—کیان-پترولیوم

وایت اسپریت

وایت اسپریت یک مایع نفتی است که به عنوان یک حلال آلی معمولی استفاده می شود. در نقاشی ترکیبی از هیدروکربن های آلیفاتیک ، زنجیره باز یا alicyclic C7 تا C12 وایت اسپریت در آب غیر محلول است و به عنوان یک حلال استخراج ، به عنوان یک حلال تمیز کننده ، به عنوان یک حلال دفع کننده و به عنوان حلال در رنگ ها ، مواد نگهدارنده چوب ،لاک سازی،چسب سازی و…استفاده می شود. در اروپای غربی حدود ۶۰٪ از کل مصرف وایت اسپریت در رنگ ها ، لاک ها و چسب ها استفاده می شود. با این وجود، بیشترین استفاده حلال وایت اسپریت در صنعت رنگ است.

در خانه ها ، وایت اسپریت معمولاً برای تمیز کردن برس های رنگی بعد از استفاده ، تمیز کردن قطعات و ابزار خودکار ، به عنوان اشتعال زا برای کوره های زغال سنگ ، برای از بین بردن مانده چسب از سطوح غیر متخلخل و بسیاری کارهای دیگر معمول استفاده می شود. وایت اسپریت ها ( White Spirit) یا اسپریت های معدنی (mineral Spirit)مخلوطی از هیدروکربن های (۷کربنه الی ۱۲کربنه ) پارافینی و اروماتیکی با دامنه تقطیر ۲۰۰-۱۴۲ درجه سلسیوس و نقطه جوش ۱۰۵الی ۲۰۵ درجه سانتی گراد هستن که حلال ۴۰۲ جزئی از این ترکیبات هستند.

از این ترکیب بعنوان سنگ معدنی ترپنتین(Terpentine) ، حلال نفتالین(نفت) یا به طور کلی بعنوان تینر رنگ مورد استفاده قرار میگیرد. این حلال ها مایعاتی شفاف به رنگ آب و دارای بوی ملایم بوده و از لحاظ شیمیایی پایدارند و خوردگی ایجاد نمیکنند. از حلال ۴۰۲ بعنوان یک حلال استخراج ، حلال تمیز کننده ، چربی زدا و حلال آئروسل ها ، رنگ ها ، لاک ها و محصولات آسفالت استفاده میشود.

کاربرد های وایت اسپریت

مهم ترین و اصلی ترین کاربرد حلال ۴۰۲ وایت اسپریت در رنگ ها و لاک ها است و یکی از رایج ترین حلال ها در صنعت رنگ میباشد عنوان حلال در تینرهای رنگ و لاک الکل(۶۰ درصد کل مصرف این ماده در اروپا مربوط به رنگ لاک و فرنج ناخن میشود) بعنوان حلال خشک کن رنگ ها بعنوان حلال در چاپ پارچه بعنوان حلال چربی گیر از سطوح فلزات وایت اسپریت بعنوان حلال واکس های مخصوص اثاثیه منزل، مبلمان،کف پوش ها و همچنین واکس کفش بعنوان حلال خشک شویی در دستگاه برشکاری الماس نقش دارد و به همین دلیل به Diamond turning معروف است. برای حذف گاز اسیدی در تصفیه گاز مورد استفاده است وایت اسپریت در جریان گاز شیرین و غیر شیرین نیز موثر است

مقالات مرتبط