صرفه-جویی-در-هزینه-سوخت-kianpetroleum
24
شهریور

بهترین روش های کاهش مصرف سوخت

صرفه-جویی-در-هزینه-سوخت-kianpetroleum
صرفه-جویی-در-هزینه-سوخت-kianpetroleum

سوخت

سوخت ماده‌ای است که در اثر تغییرات (معمولاً شیمیائی) تولید انرژی مفید می‌کند که بعداً می‌تواند تبدیل به انرژی مکانیکی شود. این تغییرات معمولاً با سوختن (یعنی ترکیب با اکسیژن) همراه است. فرایندهای مورد استفاده برای تبدیل سوخت به انرژی عبارتند از: واکنش‌های شیمیایی مختلف و گرمازا واکنش‌های هسته‌ای مانند شکافت هسته‌ای یا گداخت هسته‌ای. هیدروکربن‌ها تا حد زیادی شایع‌ترین منبع سوخت مورد استفاده توسط انسان است، اما در بسیاری از موارد فلزات رادیو اکتیو نیز استفاده می‌شوند.

صرفه جویی در هزینه سوخت

برای صرفه جویی در هزینه سوخت نیازی نیست یک خودروی الکتریکی داشته باشید. همانطور که احتمالا می دانید در حالی که انبوهی از رانندگان در امریکا در حال تعویض سدان های بزرگ خود با SUVها و وانت هایی با مصرف سوخت بیشتر هستند، اخیرا قیمت بنزین پیوسته رو به افزایش بوده است. در واقع در جولای ۲۰۱۸ قیمت سوخت در ۴ سال اخیر به بالاترین حد ممکن رسیده است، با این حال این قیمت هنوز هم کمتر از قیمت سوخت در سال ۲۰۰۸ است زیرا در آن زمان میانگین قیمت بنزین در سرتاسر ایالات متحده از مرز ۴ دلار به ازای هر گالن عبور کرد.


فرقی نمی کند که یک کراس اوور کاملا جدید داشته باشید یا یک خودروی قدیمی و قابل اطمینان که فکر می کنید ارزش مبلغ پرداختی را دارد، زیرا با هر دو خودرو می توانید مصرف سوخت خود را کاهش دهید و زیاد کار سختی نیست و کاملا امکان پذیر است. اگر مالک خودرویی هستید که از یک موتور جدید توربوشارژ با تراکم بالا نیرو می گیرد و با بنزین سوپر کار می کند، پتانسیل کاهش مصرف سوخت آن بالاتر است.

اتحادیه مصرف کنندگان آمریکا


اتحادیه مصرف کنندگان امریکا اخیرا با اعداد و ارقام نشان داد که رانندگان تنها با تغییر تعدادی عادت های غلط در رانندگی و اطمینان حاصل کردن از اینکه خودروهایشان از نظر فنی در وضعیت عالی هستند، چه مقدار می توانند در هزینه سوخت صرفه جویی کنند (بر اساس قیمت ۲.۸۶ دلار به ازای هر گالن برای بنزین معمولی). طبق گفته این اتحادیه، رانندگان محتاط با رعایت این نکات کاربردی می توانند مصرف سوخت خودروها یا وانت های خود را تا ۱۳ درصد کاهش دهند.

کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو، یکی از راه‌های مدیریت اقتصاد خانوار است و می‌تواند تا حد زیادی در کاهش مخارج زندگی موثر باشد. از سویی، ایران هم یکی از کشورهای پرمصرف از این نظر است. هر دوی این موارد باید دلایل خوبی انگاشته شود برای اطلاع از راههای کاهش مصرف سوخت و عملی کردنشان.

سال‌ها پیش تنها دغدغه مردم برای خرید اتومبیل به قیمت آن ارتباط پیدا می‌کرد. در سال‌های اخیر اما دیگر قیمت خرید اتومبیل به‌عنوان تنها فاکتور مهم در خرید به شمار نمی‌رود.

افزایش نرخ قیمت سوخت عملا به عنوان مشکل سازترین عامل در زمان نگهداری خودرو شناخته می‌شود. این البته مشکلی جهانی است و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در سرتاسر جهان سعی دارند محصولاتی طراحی و تولید کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند.

۱ در رانندگی با دو موتور بالا پرهیز کنید. این کار حتی تا ۴۰% مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

۲ «کم گاز» رانندگی کنید. سعی کنید پدال گاز را در یک سوم وحتی در یک چهارم ارتفاع آن حفظ کنید.

۳ بهتر است زودتر به دنده سبک‌تر بروید. این عمل را در سربالایی‌ها به هنگامی انجام دهید که دور موتور شما به کمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سرپایینی‌ها به دور موتور توجه نکنید و تنها دنده را افزایش دهید (به دنده سبک تر بروید) و گاز را رها کنید (در سراشیبی‌های تند این کار خطرناک است). در کفی‌ها هنگامی که دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. کمتر معکوس بکشید، با ترمز دور موتور را کاهش دهید بعد دنده را کاهش دهید. دقت کنید که افزایش دنده در سر بالایی‌ها، وقتی دور موتور پایین است (کمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب می‌رساند.

۴ هر چه سرعت شما بالاتر باشد (تا حد مجاز!) و در دنده سبکتری حرکت کنید مصرف بنزین خودرو کمتر خواهد بود (به نسبت مسافتی که طی می‌کنید). در هر دنده و سرعتی که حرکت می‌کنید، دو پارامتر «دور موتور پایین» و «حرکت کم گاز» را فراموش نکنید. و برای خودرویی چون پیکان به هیچ وجه این نسخه تجویز نمی‌شود چون قدر سرعت بالاتر می رود مقاومت هوا هم بیشتر می‌شود.