26
آبان

جهش صنعت گاز مایع در جهان

گاز مایع

واژه گاز مایع ( LPG ) به مایعات گاز مانندی اطلاق می‌شود که از فرآیند های تصفیه گاز طبیعی و هم از پالایش نفت خام بدست می‌آید.

گاز نفتی مایع یا همان ال پی جی ( به انگلیسی : Liquefied Petroleum Gas ) به ترکیب عمده دو هیدروکربن بوتان (C۴H۱۰) (که خود شامل ایزو بوتان و نرمال بوتان است ) و پروپان (C۳H۸) گفته می‌شود. در این ترکیب پروپیلن و بوتیلن نیز موجود است.
ال پی جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است .

این دو گاز ذکر شده در شرایط عادی محیط ( از نظر فشار و حرارت ) به صورت گاز هستند ولی وقتی برای ذخیره سازی یا حمل تحت فشار یا در شرایط برودتی قرار می‌گیرند ، مایع می‌شوند.

LPG ( مخلوط پروپان و بوتان ) نیز کم کم به عنوان سوخت در مصارف خانگی و گرمایشی و خوراک پزی مورد استفاده قرار گرفت.

در این زمان بود که گاز مایع راه خود را برای استفاده در مصارف صنعتی نیز گشود.

جهش گاز LPG در سال های پس از جنگ جهانی دوم

در سال ۱۹۴۷ با مصرف LPG حدود ۳.۵ میلیون مصرف کننده ، فروش آن از مرز ۲ میلیون گالن ( ۴۰۰۰۰۰ تن ) در سال ، فراتر رفت.

به دلیل بیشتر شدن تقاضا و ضعف شدید امکانات حمل و نقل ریلی و جاده ای جهت انتقال گاز مایع و عدم وجود انبارهای ذخیره ، فروشندگان پیشنهادی را مطرح کردند مبنی بر این که مصرف کنندگان مخازن بزرگتری را نصب کنند تا بتوانند پروپان بیشتری را ذخیره کرده و در صورت بروز مشکل در سیستم انتقال گاز مایع ، به مشکل برنخورند.

در آن زمان بزرگترین مخزن کروی شکل تحت فشار مخصوص LPG توسط شرکت شیکاگوبریج و آیرون ( به نام هورتون شفر ) ایجاد شد.

در سال ۱۹۵۰ برای رفع نقیصه ی انتقال و ذخیره سازی گاز مایع تصمیم گرفته شد که مخازن زیرزمینی را به شکل یک حفره در زیرزمین ایجاد کنند.

در طی دو سال بعد ، ۷۷ مورد دیگر از چنین پروژه های ذخیره سازی در دست اجرا بود.

با وجود تمام این تدابیر ، در فصل زمستان با ازدیاد تقاضای مصرف کنندگان جهت گرمایش خانگی ، کمبود این گاز خود را نشان می‌دهد.

افزایش مصرف در زمستان نسبت به تابستان باعث می‌شد مصرف کنندگان بار دیگر با کمبود گاز مایع مواجه شوند.

در اصل می‌توان گفت که مشکلی در عرضه وجود نداشت. در سراسر کشور آمریکا محصولات نفتی و گازی با استقبال شگرفی روبرو شده بودند و توسعه ی گاز مایع نیز جدای از روند روبه پیشرفت صنایع فراوری نفت و گاز نبود.

اوکلاهاما ، قطب تولید گاز مایع

اوکلاهاما همچنان قطب تولیدات گازی باقی ماند و با وجود دو شرکت فیلیپس واقع در بارتلس‌ویل و وارن ، واقع در تولسا ، هر دو بزرگترین تولید کننده LPG بودند که همچنان توسط بنیانگذاران اولیه شان مدیریت می‌شدند.

دور تر از این منطقه ، در جنوب تگزاس و لوییزیانا رشد چشم گیری در تولید LPG از تاسیسات گازی وجود داشت.

با پیشرفت فناوری تاسیسات گازی ، مایعات بازیافت شده از گاز که در این تاسیسات تولید می‌شد نیز افزایش یافت.

در سال ۱۹۶۴ با پیدایش تکنولوژی های جدید برودتی و خصوصا توربین های انبساطی ، جدا سازی کامل تر پروپان موجود در میعانات گازی از نظر فنی امکان پذیر شد و تحول بزرگی در این صنعت به وجود آورد.

در نتیجه ی این پیشرفت ها ، فروشندگان گاز مایع موفق شدند سال به سال فروش خود را افزایش دهند. فروش سراسری این محصول در کشور ایالات متحده از مجموع ۳.۵ میلیون گالن در سال ۱۹۵۰ به بالاترین حد یعنی ۱۷.۴ میلیون گالن در سال ۱۹۷۲ رسید.

در این برهه از زمان معاملات گاز مایع سود روز افزونی را برای دست اندر کاران این تجارت به همراه داشت. از جمله مزایای این تجارت این بود که ورود به آن هزینه زیادی نداشت و همین مسئله باعث شد که افراد زیادی با بودجه های نه چندان زیاد وارد این بازار شدند.

هستند عده ای از همین افراد که همچنان با عنوان بنگاه های خانوادگی به فعالیت اقتصادی خود ادامه می‌دهند و خود را به این صنعت ضمیمه کرده اند اما سرمایه گذاران دیگری هم بودند که تجارت خود را ابتدا در منطقه و بعد ها در سطح انرژی ملی گسترش دادند.

شرکت بین المللی کیان پترولیوم

شرکت بین المللی کیان پترولیوم بزرگ ترین صادرکننده گاز LPG و نماینده شرکت Kian Group در ایران ، به تهیه و تامین تمام محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و با فروش محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران در رینگ بین الملل ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای برون مرزی ، امکان ارائه انواع محصولات پتروشیمی ، فولادی و معدنی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل بالای این شرکت در حوزه مقاطع پتروشیمی ، فولادی و معدنی می‌باشد.

از آنجایی که یکپارچگی و هماهنگی در پاسخ به نیازهای متقاضیان داخلی و بین المللی از اصول مهم شرکت کیان پترولیوم در راستای حصول به رضایتمندی متقاضیان می باشد ؛ میتوانید درخواست خرید محصولات مورد نظر خود را از طریق لینک ذیل برای ما ارسال نمایید:

فرم درخواست خرید محصول

برای کسب اطلاعات بیشتر از آخرین و جدیدترین اطلاعیه عرضه ها با کارشناسان فروش ما در داخل ایران و خارج از ایران در ارتباط باشید.

دفتر ایران : ۰۰۹۸۳۵۳۵۲۲۷۵۰۰ – ۰۰۹۸۹۱۲۰۵۲۵۶۵۸

دفتر ترکیه : ۰۰۹۰۵۳۸۷۴۴۵۸۶۹

ایمیل : export@kianpetroleum.com