بنزین-هیدروکربن-سبک-kianpetroleum
20
شهریور

تولیدکننده و تامین کننده هیدروکربن سبک و سنگین

بنزین-هیدروکربن-سبک-kianpetroleum
بنزین-هیدروکربن-سبک-kianpetroleum

چاه نفت

وجود چاه های نفت در مسجد سلیمان ، آغاجاری ، هفتگل ، اسلام آباد غرب یا گچساران و همچنین اندوخته هایی در دریای مازندران ، به انضمام میدان های گازی در عسلویه و پارس دستمایه ای شده اند تا وزارتخانه های وابسته به نفت و گاز ، ادارات و سازمان های دولتی مرتبط ، شرکت های خصوصی و مجموعه هایی که به نحوی با پتروشیمی و صنایع وابسته به آن در ارتباطند به فرآوری مشتقات این محصولات پرداخته و با ارزش آفرینی روی مواد مذکور ، به جای خام فروشی و تضییع بخش قابل توجهی از ارزش آن ها ، این محصولات را در شکل و شمایلی قابل مصرف به فروش برسانند .

طبیعیست که با وجود این نعمات خدادادی در کشور و برپایی اقتصادی برپایه نفت ، عرضه این محصولات اهمیت فراوانی یافته و هیدروکربن صادراتی به عنوان عضوی از این خانواده پر جمعیت بخشی از بار مذکور را به دوش می کشد .

بنزین هیدروکربن سبک

بنزین به عنوان هیدروکربنی سبک ، ماده مصرفی و سوختی حیاتی برای حرکت اتومبیل هاست ، از این روی فروش آن به کشورهای دیگر به ویژه همسایگانمان از جمله اقداماتیست که پس از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفا شدن ایران در تولید این ماده ، طبیعی به نظر می رسد . در مبحث هیدروکربن صادراتی و گذر از بنزین با اعداد اوکتان مختلف ، هیدروکربن سنگین و در رأس آن ها گازوئیل های ۵۰۰ و ۳۰۰۰ PPM مورد توجه قرار می گیرند که به عنوان سوخت موتورهای دیزلی مطرح بوده و به طرق مختلفی مصرف کنندگانی در سراسر دنیا دارد .

آلکان ها

آلکالن ها ساده ترین و سبک ترین مولکول سرى پارافین ها هستند، پیوند ساده دارند، هیدروکربن اشباع شده هستند، مولکول هاى زنجیره اى یا خطى اند، مى توانند شاخه ى جانبى داشته یا بدون شاخه باشند. پارافین هاى سبک مختص گازهاى طبیعى هستند و انواع سنگین تر در نفت خام یافت مى شود. ساده ترین آن متان (CH۴) است. 

معمولاً مقدار ۵ کربن براى گازها اما کربن ١٠ تا ١۵ حالت مایع به خود مى گیرند.

پارافین

اولین نوع عمده ى نفت خام، پارافین ها هستند. ساده ترین و سبک ترین مولکول سرى پارافین ها، متان با فرمول CH4 است. پارافین ها با کمتر از پنج اتم کربن، در فشار و حرارت عادى به شکل گازى هستند. علاوه بر متان، دیگر پارافین هاى گازى عبارتند از اتان، پروپان و بوتان. 

دو نوع اساسى از مولکول هاى پارافینى وجود دارد که هر دوى آنها داراى ترکیب یکسانى هستند و در طول یک سرى با افزایش یک اتم کربن و دو اتم هیدروژن پدید مى آیند. یک سرى از آنها شامل مولکول با زنجیره مستقیم یا عادى بوده( n-paraffin) و دیگرى مولکول هاى با زنجیره ى شاخه دار است که ایزوپارافین ( iso-paraffin) نامیده مى شوند.

در نفت هاى خام، انواع نرمال پارافین ها از نوع شاخه دار معمول تر مى باشند. اگرچه از نظر شیمیایى این دو کاملا یکسانند، ولى شکل ساختمانى آنها بر روى ویژگى هاى فیزیکى تأثیر مى گذارد. براى مثال، پارافین هاى نرمال با زنجیره ى مستقیم، نقطه جوش بالاترى نسبت به ایزوپارافین هاى شاخه دار معادل خود دارند.

هیدروکربن های گازی

پارافین ها تشکیل دهنده ى اصلى هیدروکربن هاى گازى هستند. آنها همچنین در نفت سفید (kerosene oils) و گازولین (gasoline) که بیش از ٣٠٪ نفت خام را تشکیل مى دهند فراوانند.

نحوه قیمت‌گذاری و فروش فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی به این شکل است که قیمت جهانی فرآورده منهای پنج درصد به دست صادرکننده می‌رسد، اما این رقم به همراه ۹ درصد ارزش افزوده و ۲ درصد حمل و نقل به ۱۱ درصد رسیده و به نوعی بخش خصوصی در صادرات این فرآورده‌ها به نسبت شرکت‌های دولتی با ۱۱ درصد اختلاف روبه رو است.

در حال حاضر برای حل مشکلات صادرکنندگان هیدروکربن و روغن لازم است بخشی از مطالبات به اطلاع ستاد سوخت کشور برسد تا بتوانیم در حوزه سوخت تقطیری شاهد رونق صادراتی باشیم.

شرکت کیان پترولیوم تولیدکننده انواع هیدروکربن های سنگین و سبک و نفت سفید صادراتی به کشورهای عراق و افغانستان و پاکستان تحویل گمرک مبدا. تولید پالایشگاه خصوصی و داخلی. تولید با آنالیز خریدار نیز ممکن است بدون واسطه. ترابر محصولات تا مرز مشترک یا مقصد معین شده. تولید روغن پایه. تولید روغن های تصفیه شده جهت انواع هیدروکربن ها.