05
تیر

آینده گاز مایع ال پی جی ( LPG )

آینده-گاز-مایع-ال-پی-جی-lpg

گاز ال پی جی

گاز مایع یا ال‌پی‌جی (به انگلیسی : Liquefied Petroleum Gas) به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین در ساخت افشانه‌ها و به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است. ارزش حرارتی گاز مایع ۴۶٫۱ مگاژول/کیلوگرم است که بالاتر از بنزین و نفت کوره است و در وزن مساوی انرژی بالاتری تولید می‌کند اما ارزش حرارتی آن در حجم مساوی کمتر است چون گاز است و تراکم کمتری دارد. هر لیتر گاز مایع ۵۰۰ تا ۵۸۰ گرم و هر لیتر بنزین ۷۱۰ تا ۷۷۰ گرم وزن دارد. این گاز در دمای ۲۱ درجه سلسیوس تحت فشار حداکثر ۸ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع به مایع تبدیل می‌شود؛ و در زمان تولید فاقد رنگ و بو و حتی مزه است که برای ایمنی بیشتر به آن ترکیبات گوگرد دار به نام مرکاپتان (که شامل اتیل مرکاپتان و متیل مرکاپتان) اضافه می‌شود.

ال‌پی‌جی را نباید با ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع‌شده) اشتباه گرفت. ال‌ان‌جی در واقع همان گاز طبیعی (عمدتاً متان و اتان) است که برای حمل‌ونقل راحت‌تر و مقرون به صرفه تر به صورت مایع درمی‌اید. سی‌ان‌جی نیز گاز طبیعی است که فشرده شده تا حجم کمتری را اشغال کند.

موارد مصرف گاز مایع  LPG

گاز مایع به دلیل اینکه به سادگی قابل حمل و نقل است در بسیاری از مکانهایی که استفاده از منابع دیگر امکان پذیر نیست مورد استفاده قرار می گیرد.

صدها میلیون نفر در حال حاضر از LPG استفاده می کنند و برای هزاران کاربرد در تجارت تجاری ، صنعت ، حمل و نقل ، کشاورزی ، تولید برق ، پخت و پز ، گرمایش و اهداف تفریحی به آن وابسته هستند.

LPG کاربردهای بسیار گسترده ای دارد که عمدتا برای سیلندرها در بازارهای مختلف به عنوان یک کانتینر سوخت کارآمد در بخش های کشاورزی ، تفریحی ، مهمان نوازی ، صنایع ، ساخت و ساز ، قایقرانی و ماهیگیری استفاده می شود. این می تواند به عنوان سوخت پخت و پز ، گرمایش مرکزی و گرمایش آب باشد و به ویژه یک روش مقرون به صرفه و کارآمد برای گرم کردن خانه های خارج از شبکه است.

  • استفاده در خانه ها برای اجاق گازها و وسایل گرمایشی
  • آشپزخانه های صنعتی و تجاری
  • کارخانه ها جهت سوخت کوره ها و مشعل ها
  • سیستم های جرقه زن ، توربین های گازی در نیروگاه های سیکل ترکیبی
  • سوخت دوم برای خودرو ها

معمای ۶۰ هزار میلیارد تومانی گاز مایع

بنابر آمار رسمی ، هر ساله حداقل ۳ میلیون تن LPG ایران به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان در خطوط لوله هدر می‌رود و می‌سوزد.

گاز مایع (LPG) ترکیبی از هیدروکربن‌ های پروپان و بوتان است که از آن به عنوان سوخت (گرمایش و خودرو) و خوراک واحد های پتروشیمی استفاده می‌شود. در حال حاضر گاز مایع ایران از پالایشگاه‌ های نفتی، مجتمع‌ های گازی مثل مجتمع پارس جنوبی و پتروشیمی‌ها تولید می‌شود.

LPG تولیدی در پالایشگاه‌ های نفتی و مجتمع پارس جنوبی (و سایر مجتمع‌ های گازی) به ترتیب به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران تعلق دارد. در نتیجه تعدد شرکت‌های متولی این محصول موجب شده است، سیاست‌گذاری در حوزه هیدروکربن LPG در کشور به صورت واحد انجام نشده و شاهد رویکرد جزیره‌ای در حکمرانی LPG باشیم.

بررسی وضعیت گازمایع (LPG) در کشور نشان می‌دهد که تعیین تکلیف درباره موارد مصرف این هیدروکربن از جمله اولویت‌های وزارت نفت دولت سیزدهم است. موضوعی که در سایه بی‌توجهی وزارت نفت، با ورود نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ و لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

صادرات گاز LPG

در حال حاضر مجموع تولید LPG در پالایشگاه‌های نفتی سالانه ۲.۴ میلیون تن است که از این میزان ۱.۸ میلیون تن در داخل کشور برای مصارف خانگی در مناطق فاقد لوله‌کشی گاز استفاده شده و مابقی آن صادر می‌شود.

۴ میلیون تن LPG صادراتی نیز با قیمت‌ هایی پایین‌ تر از قیمت جهانی به فروش می‌رسد. به گزارش نشریه پلتس محموله‌ های LPG ایران با تخفیف‌ های چشمگیر بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت قرارداد عربستان، برای خریداران خارجی جذاب بوده‌اند. در دور قبلی تحریم‌ های غربی در سال ۲۰۱۲، خریداران خارجی، LPG ایران را با تخفیف ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر تن خریداری می‌ کردند.

این اطلاعات پلتس درباره ارقام صادراتی LPG ایران تا حد زیادی صحت دارد، به طور مثال طبق اسناد فروش فرآورده‌های نفتی وزارت نفت، میانگین قیمت LPG عربستان در آذر ماه سال جاری ۷۷۰ دلار بر تن بوده است در حالیکه صادرات LPG ایران تنی ۶۷۰ دلار فروخته شده است.

درآمد حاصل از صادرات گاز LPG

جالب است بدانید که تمامی درآمد های صادراتی LPG پارس جنوبی بین شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت تقسیم می‌شود ولی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی از درآمد صادراتی LPG تولیدی در پالایشگاه‌ های نفتی سهمی ۱۴.۵ درصدی دارد.

به بیان دیگر روابط مالی ناصحیح و پیچیده در تسویه حساب شرکت‌ های نفتی در نهایت به گونه‌ ای به تعادل رسیده است که شرکت ملی گاز به عنوان ذی‌ نفع ۱۰۰ درصدی گاز مایع، حیات پروژه‌ های خود را در صادرات LPG ببیند و برخلاف سهم مرسوم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت از درآمد مشتقات و فرآورده‌ های نفتی، استثنائا سهم این شرکت از صادرات LPG صددرصد باشد.

ساماندهی بازار گاز LPG در ایران

به طور کلی می‌توان وضعیت مطلوب را بدین صورت تعریف کرد:

  • قیمت LPG در داخل کشور اصلاح شود تا بدین صورت مانع از انحراف این سوخت به خودروهای شخصی و آسیب به صنعت CNG شود.
  • بخشی از LPG کشور که امکان صادرات آن وجود دارد صادر شده و درآمدهای آن به شرکت ملی گاز و پالایش و پخش رسیده تا منابع مالی پروژه‌های این شرکت‌ها تامین شود.
  • بخش مازاد LPG (حداقل ۳ میلیون تن در سال) که هر ساله در خطوط لوله طبیعی هدر می‌رود به صورت هدفمند از سال آینده تا ۱۰ سال بعدی در بخش خاصی از سبد سوخت کشور (مثلا ناوگان عمومی سنگین برخی شهرها در نزدیکی مبادی تولید) به صورت استاندارد افزوده شود و خلاهای CNG را در جایگزینی با بنزین و گازوئیل پُر کند.
  • با برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه واحدهای پتروشیمی خوراک پروپان و بوتان (LPG) در بلندمدت در ۱۰ سال آینده امکان استفاده از هیدروکربن در پتروشیمی‌ها و ایجاد ارزش افزوده ایجاد شود و بدین صورت موارد مصرف به عنوان سوخت خودرو به حوزه پتروشیمی تغییر پیدا کند. با توجه به مدل توسعه LPG و هزینه پایین ایجاد زیرساخت آن بازگشت سرمایه طرح اتوگاز کمتر از ۶ ماه است، در نتیجه توسعه آن به مدت ۱۰ سال توجیه اقتصادی دارد.

شرکت بین المللی کیان پترولیوم بزرگ ترین صادرکننده گاز LPG و نماینده شرکت Kian Group در ترکیه ، به تهیه و تامین تمام محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و با فروش محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران در رینگ بین الملل ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای برون مرزی ، امکان ارائه انواع محصولات پتروشیمی ، فولادی و معدنی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل بالای این شرکت در حوزه مقاطع پتروشیمی ، فولادی و معدنی می‌باشد.

از آنجایی که یکپارچگی و هماهنگی در پاسخ به نیازهای متقاضیان داخلی و بین المللی از اصول مهم شرکت کیان پترولیوم در راستای حصول به رضایتمندی متقاضیان می باشد ؛ میتوانید درخواست خرید محصولات مورد نظر خود را از طریق لینک ذیل برای ما ارسال نمایید:

فرم درخواست خرید محصول

برای کسب اطلاعات بیشتر از آخرین و جدیدترین اطلاعیه عرضه ها با کارشناسان فروش ما در داخل ایران و خارج از ایران در ارتباط باشید.

دفتر ایران : ۰۰۹۸۳۵۳۵۲۲۷۵۰۰ – ۰۰۹۸۹۱۲۰۵۲۵۶۵۸

دفتر ترکیه : ۰۰۹۰۵۳۸۷۴۴۵۸۶۹

ایمیل : export@kianpetroleum.com