8:30 – 16

  98-3535227500+

  info@kianpetroleum.com

LPG KianPetroleum 02

واژه گاز مایع ( LPG ) به مایعات گاز مانندی اطلاق می‌شود که هم از فرآیند های تصفیه گاز طبیعی و هم از پالایش نفت خام بدست می‌آید.

گاز مایع شامل دو محصول به نام های پروپان و بوتان است.

گاز نفتی مایع یا همان ال پی جی ( به انگلیسی : Liquefied Petroleum Gas ) به ترکیب عمده دو هیدروکربن بوتان (C۴H۱۰) (که خود شامل ایزو بوتان و نرمال بوتان است ) و پروپان (C۳H۸) گفته می‌شود. در این ترکیب پروپیلن و بوتیلن نیز موجود است.
ال پی جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است .

این گاز در دمای ۲۱ درجه سلسیوس تحت فشار حداکثر ۸ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع به مایع تبدیل می‌شود. و در زمان تولید فاقد رنگ و بو و حتی مزه‌است که برای ایمنی بیشتر به آن ترکیبات گوگرد دار به نام مرکاپتان ( که شامل اتیل مرکاپتان و متیل مرکاپتان ) در پالایشگاه اضافه می‌شود.

مصارف خانگی و صنایع کوچک، مصارف صنعتی ، ظرفیت‌های استاندارد مخازن گاز مایع صنعتی ، موارد استفاده ال پی جی، جستارهای وابسته منابع محتویات ال پی جی را تشکیل می دهد.

این دو گاز ذکر شده در شرایط عادی محیط ( از نظر فشار و حرارت ) به صورت گاز هستند ولی وقتی برای ذخیره سازی یا حمل تحت فشار یا در شرایط برودتی قرار می‌گیرند مایع می‌شوند.

این ویژگی دوگانه و خاص موجب شده است که گاز مایع آخرین هیدروکربنی باشد که تجارت آن توسعه یافته است.

اولین تولید تجاری آن در دهه ۱۹۲۰ و اولین تجارت جهانی آن در دهه ۱۹۵۰ اتفاق افتاد.

تجارت دریایی گاز مایع که در سال ۱۹۶۰ میلادی کمتر از ۱ میلیون تن بود در سال ۱۹۸۰ به ۱۷ میلیون تن و در سال ۲۰۰۰ به ۴۸ میلیون تن رسید.

صنعت گاز مایع در طول پنجاه سال گذشته شاهد فراز و فرود در یک سهم عادلانه بود. بسیاری از بازیگران آن از صحنه خارج شدند اما بسیاری از کسانی که ادامه دادند باقی ماندند.

تولید یک صنعت

حدود ۵۰ سال پس از آنکه نفت در میادین نفتی آپالاچیان واقع در پنسیلوانیای غربی به کشف و بهره برداری رسید ، داستان LPG نیز در این سرزمین آغاز شد.

به همراه نفت ، گاز نیز استخراج می‌گردد. در ابتدای قرن بیستم ، بازار و تقاضا برای گاز نیز توسعه پیدا کرده بود اما پیش از آنکه گاز بتواند وارد خطوط لوله شود ، می‌بایست که مایعات همراه آن جداسازی شود.

مایعات خامی که با متراکم کردن گاز مرطوب بازیافت می‌شدند ( مخلوطی از پروپان ، بوتان ، پنتان و مواد سنگین تر ) بنزین وحشی یا بنزین استخراجی از میدان نفتی نامگذاری شده بود.

همانطور که از نام آن نیز بر می‌‌آید ، به دلیل دارا بودن ویژگی های برش های سبک نفتی ، این محصول به یکی از اولین سوخت های مورد استفاده در بخش حمل و نقل تبدیل شد.

همچنین این مایع شامل مقادیر قابل ملاحظه ای ترکیبات سبک و شدیدا فرار بود و به همین علت نمی‌توانست به همان صورت ساده اولیه استفاده شده و یا انتقال داده شود. در عوض این مایع در مخازن روباز در معرض هوا قرار داده می‌شد تا ترکیبات بسیار سبک آن تبخیر شود.

صنعت نفت در آن زمان سیستم اندازه گیری مناسبی جهت تعیین فشار بخار نداشت.

نتیجتا عملیات ذخیره سازی و یا انتقال این سوخت ناپایدار ، با انفجار و حوادث زیادی همراه بود.

LPG KianPetroleum 02

مقایسه گاز LPG با بنزین

در مقایسه بنزین و CNG باید گفت که این گاز ، اکتان بالایی دارد، تمیز می سوزد، قابل اندازه‌ گیری است و معمولاً میزان تولید گازهای خروجی آن پایین است. وسایل نقلیه با سوخت LPG هم نسبت‌ به وسایل بنزین‌ سوز و گازوئیل‌سوز آلودگی کمتری دارند.

گاز های گلخانه‌ ای و اکسید های نیتروژن حاصل ‌ احتراق LPG در وسایل نقلیه ، کمتر از بنزین و گازوئیل است. همچنین در مرحله تولید، انتقال و سوخت‌گیری، به‌دلیل ماهیت گازی LPG ، بر خلاف بنزین و افزودنی‌ های آن مثل MTBE آلودگی برای آب‌ های زیرزمینی را درپی ندارد.

در پایگاه اینترنتی عسلویه، درباره مزایا و معایب LPG آمده‌است که مزیت‌های مصرف LPG در خودروهای گازسوز عبارتند از:

۱) به دلیل حالت گازی، موتور خودروی LPGسوز در هوای سرد نیز به راحتی روشن می‌شود.
۲) سیستم‌های سوخت LPG پوشیده و ضایعات تبخیری آنها قابل چشم‌پوشی است.
۳) حمل‌ونقل آن آسان و سوخت‌گیری آن برای مصرف‌کنندگان برخلاف LNG و CNG راحت است.
۴) وسایل نقلیه LPG سوز برای استانداردشدن گازهای خروجی به استفاده از کاتالیزر نیاز ندارند.
۵) ذرات سمی حاصل از احتراق آن نسبت به بنزین و گازوئیل ناچیز است.
۶) در مقایسه با سایر سوخت‌ها، هرگونه افزایش تقاضا برای LPG از منابع گاز طبیعی و نیز منابع پالایش نفت خام قابل تامین است.
۷) نشر PAH و آلدهید حاصل از احتراق LPG نسبت به وسایل نقلیه با سوخت‌های فسیلی ناچیز است.
اگر این مزایا را بادقت و درمقایسه با CNG بررسی کنیم می‌بینیم که همه دلایل غیر از دلیل سوم، جزو مزایای CNG هم هست ، ضمن این‌که با توجه به شبکه گسترده لوله‌کشی گاز شهری، دلیل سوم هم درمقایسه با CNG خودبه‌خود مرتفع می شود.

موارد استفاده ال پی جی

این گاز به دلیل این که به سادگی قابل حمل و نقل است در بسیاری از مکانهایی که استفاده از منابع دیگر سوخت امکان‌پذیر نیست استفاده می‌گردد.

شرکت بین المللی کیان پترولیوم بزرگ ترین صادرکننده گاز LPG و نماینده شرکت Kian Group در ترکیه ، به تهیه و تامین تمام محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران برای مصارف مختلف صنایع مبادرت نموده و با فروش محصولات بورس انرژی و بورس کالای ایران در رینگ بین الملل ضمن پاسخگویی به نیازهای مشتریان در بازارهای برون مرزی ، امکان ارائه انواع محصولات پتروشیمی ، فولادی و معدنی را به بازارهای داخلی و خارجی را با قیمت های رقابتی ایجاد کرده است که این نشانه پتانسیل بالای این شرکت در حوزه مقاطع پتروشیمی ، فولادی و معدنی می‌باشد.

از آنجایی که یکپارچگی و هماهنگی در پاسخ به نیازهای متقاضیان داخلی و بین المللی از اصول مهم شرکت کیان پترولیوم در راستای حصول به رضایتمندی متقاضیان می باشد ؛ میتوانید درخواست خرید محصولات مورد نظر خود را از طریق لینک ذیل برای ما ارسال نمایید:

فرم درخواست خرید محصول

برای کسب اطلاعات بیشتر از آخرین و جدیدترین اطلاعیه عرضه ها با کارشناسان فروش ما در داخل ایران و خارج از ایران در ارتباط باشید.

دفتر ایران : ۰۰۹۸۳۵۳۵۲۲۷۵۰۰ – ۰۰۹۸۹۱۲۰۵۲۵۶۵۸

دفتر ترکیه : ۰۰۹۰۵۳۸۷۴۴۵۸۶۹

ایمیل : export@kianpetroleum.com